Är barn såhär vilda?

MsSleepalot

Trådstartare
Min son är 8 månader gammal och är minst sagt vild:crazy: Upp kl 6.20 varje morgon och därefter går allt i 900km/h! Sätter vi oss stilla en minut blir han tokig och kastar sig runt och fräser iväg.

Försökte få honom att somna om nyss men misslyckas rejält som alltid annars. Han vänder sig automatiskt på mage sen är ångvälten igång igen med att rivas, nypas och dra i håret:crazy:

Vissa nätter när han är upp och äter ska han leka. Då lägger jag honom mellan oss och försöker få honom att somna om, men han fräser runt i sängen då ca 1-2 timmar innan han somnar om.

Byta blöja måste vara det värsta! Kastar sig på mage hela tiden och då kan jag inte göra någonting. Vänder tillbaka och ska försöka skynda mig byta, men då blir han arg och vänder på sig mer och river upp blöjan:crazy:

GAH! Jag blir galen!
Sen inbillar jag mig att han ska ha nån sjukdom som damp eller adhd eller liknande eftersom han är så impulsiv. Men sånt kanske inte visar sig såhär tidigt?

Börjar bli riktigt trött nu...sambon kan ju inte ta honom nån natt heller och jag får sova för han hör inte! Han är helt jävla stendöv när han sover:crazy: Fattar inte!
Sover så mycket det går när sonen sover men han sover inte så länge på dagarna. Och på kvällen försöker jag få mig en lugn stund vid datorn eller tvn...men det kan jag heller inte för jag måste sova för att orka upp tidigt:crazy:spelar ingen roll om han skulle komma i säng kl 19 eller 22, han ska upp tidigt vilket som. Kommer han i säng tidigt brukar han vara i gasen på natten istället...

Jaja, är era barn såhär vilda? Eller har varit?

Vi var och hälsade på en kompis med en dotter lika gammal som sonen och hon satt stilla på golvet och lekte dom timmar vi var där medan min son fräste runt som en galning, gnällde och hade sig:D ingen stark röst har hon heller när hon säger nått. Vilken drömunge haha.

(nu får ni inte missuppfatta mig att jag gnäller på min son och inte tycker om honom för det menar jag absolut inte! Han är det absolut bästa som hänt i mitt liv och han gör mig sjukt glad trots att han är såhär galen:laugh: )

Sv: Är barn såhär vilda?

barn är individer från början.. Mina (speciellt min äldsta) var livlig, gnällig och ville "aldrig" sova. Ammade heela tiden.
Deras kusin var lugn, sov typ hela tiden och ammade var 4:e timme :p

Ja Isak är lika vild och har varit sedan han var jätteliten.
15 mån gammal nu. :D

Jopp här har du en till med en helvild unge. Tror det är helt normalt :D

Men klart det är lite jobbigt när de aldrig nöjer sig att göra lugna grejjer, det ska alltid vara full rulle, klättra högst, riva ut alla grejjer ur alla lådor, aldrig kunna vara själv en sekund mm.

Ute är räddningen för oss, där går han i sin egen lilla värld och man behöver bara följa efter honom och se att han inte skadar sig. Man kan till och med prata i telefon en stund :D

Jag höll på med det här inlägget bra länge, det tog sin lilla tid, Loke är ju också åtta månader gammal just nu. ;)

Han började åla för ett par veckor sedan, och nu har han verkligen fått in tekniken, det går fort framåt! Dessutom har han börjat resa sig mot allt också. Allt är roligt i ungefär tre sekunder, sedan är det bara på nästa sak. Full fart framåt. Det enda som är roligt lite längre är att klättra på soffan, så jag sitter med en hand på hans ben och väntar på att få ta emot när han kastar sig handlöst ner mot golvet. Och så tyckte man det var krångligt att skriva inlägg när man ammade, det var ju en barnlek i jämförelse!

Jag har dock den turen att han sover ett par gånger om dagen, då får jag tid att varva ner framför datorn. Utan den tiden vore jag redan galen!

Men jag har gjort så att jag plockar fram roliga saker i det rum jag är. Igår diskade jag när han lekte med lock och matlådor, att ha lådan med matlådor längst ner var super, han stod länge och rev ut saker där. Men även i vardagsrummet har jag mycket saker han tycker är roliga att pilla med som han kan fara runt mellan.

Men angående din sambo så måste han helt enkelt ställa in sig på att vakna när sonen vaknar. Jag gjorde så i början innan min man vant sig vid att vakna vid minsta gny att jag väckte honom när vår son vaknade, sen vände jag mig om och somnade igen. Kan ni inte prata om det när ni är vakna att ni ska göra så? Om du inte kan somna om kanske du kan sova någon annanstans i lägenheten? Din sambo kommer ju vakna av honom, men han kanske måste låta lite längre än när du tar hand om honom. För sova behöver man, det är riktigt viktigt! Har du tid för något annat, någon egentid utanför hemmet? Det gör också att orken får sig en boost. :)

Lite *kl*..

Jag tror det är så också att sambon vet om att Ts alltid vaknar på nätterna och tar pojken, det gör att han slappnar av mer och sover igenom gnyende/gråt..

Skulle vi ha de så skulle jag nog sova på soffan/gästrummet någon/några dagar i veckan faktiskt.

Vi har också en sån hemma... 9,5 månad visserligen men han började dra sig framåt på mage när han var 7 månader och sen dess har det varit full fart. När han var 8 månader började han dra sig upp i stående och nu är det bara högre och högre som gäller. Men nu har han i alla fall fått in tekniken att ta sig ner igen, i början föll han ju handlöst bakåt. Men annars är pilla på elkablar kul, banka på allt, vara med och tömma diskmaskinen... Just nu sliter han ut pärmar från arkivhyllan här vid datorn och är nöjd för stunden. Ibland är det bara gnäll och kläng hela tiden. Jo just det, sitter man i matstolen kan man svänga sig bakåt och sätta sig på knä åt fel håll. Och lämna honom i vagnen utan sele är inte att tänka på. Men han sover i alla fall 2 gånger om dagen, 1-1,5 timme i gången, somnar bra vid 20 och sover nu till 4-5, alltså 8 timmar i sträck! Äter och somnar om 1-2 timmar, så 7 är det full fart igen.
Jag har också en kompis med ett "lugnt" barn, som leker tyst själv långa stunder, somnar själv i vagnen utan att man behöver köra den, är tyst när hon vaknar i vagnen o.s.v. Hon behöver heller inte ha sele i vagnen trots att hon är över 1 år.

Oja, barn är så vilda:D

Sonen var full fart från sex,sju på morgonen till klockan 18, då skulle han amma till ca 22.

Ett hett tips är att ha en "leklåda" i varje rum, gärna med saker som inte är leksaker och som skrammlar när man drämmer dem i golvet;) jag lovar, du får flera minuter av att bara sitta still!

Sonen satt själv vid tre månader, började ta sig fram vid 3,5 månader, kröp vid fem månader och gick runt saker när han var 5,5 månader.
Han sov en halvtimme från två veckors ålder till 5 månader, sedan inget alls, avskydde vagnen och åt på natten en gång i timmen tills han var runt 16 månader...

Sedan kom dottern... hon sov dygnet runt utom sammalagt en halvtimme då hon åt i fem minuters pass fram till fem månader, sedan sov hon två timmar på förmiddagen och två timmar på eftermidddagen. Hon sov från två veckors ålder hela natten mellan 19 och 7.30.
Hon kröp vid åtta månader och gick runt saker när hon var elva månader.

Gissa vem som är mest aktiv idag vid 19 respektive 17 år ålder? Jo dottern;)

Det är lika normalt att röja gärnet som att ta det lugnt, sonen lärde sig aldrig gå, han lärde sig springa efter en fotboll.

Dottern har just lärt sig gå normalt, de första 15 åren studsade hon fram:D

Vår Emil var (och är) likadan. Fullt ös hela tiden. Nu har vi en liten på 4 månader och jag räknar med nåt liknande med honom...

Jopp här har du en till med en helvild unge. Tror det är helt normalt :D

Men klart det är lite jobbigt när de aldrig nöjer sig att göra lugna grejjer, det ska alltid vara full rulle, klättra högst, riva ut alla grejjer ur alla lådor, aldrig kunna vara själv en sekund mm.

Ute är räddningen för oss, där går han i sin egen lilla värld och man behöver bara följa efter honom och se att han inte skadar sig. Man kan till och med prata i telefon en stund :D

Hahá ja där har vi svaret på varför vi är ute flera timmar varje dag. Emil är s mkt enklare att ha ute. Nu är han ju snart 3år men detta gällde även när han var liten. Fast jag har märkt att det går inte att köra slut på honom fysiskt....

Nä köra slut på dem är väl svårt, fast när jag hade mamma + 3 andra vuxna extra här i hushållet under två veckor så var han rätt slut. Det fanns alltid någon som kunde underhålla honom! Synd de inte kunde stanna för alltid bara, kollektiv är rätt så mysigt :D

Orkade inte läsa hela texten, men ja min son är vild och aktiv. När min mamma var barnvakt i några dagar gick hon ner en byxstorlek :rofl:

Orkade inte läsa hela texten, men ja min son är vild och aktiv. När min mamma var barnvakt i några dagar gick hon ner en byxstorlek :rofl:

Det där gjorde min pappa med när han hade vår grabb en vecka. :rofl:
Ändå tycker jag att han är mycket lättare nu som 2 åring än vad han var som 1 åring :o

Vissa nätter när han är upp och äter ska han leka. Då lägger jag honom mellan oss och försöker få honom att somna om, men han fräser runt i sängen då ca 1-2 timmar innan han somnar om.

Ger du ersättning/välling på natten? Eftersom han måste upp och äta? Jag har ju ammat så det var bara att lyfta över i min säng och sen somnade vi båda om inom 5 minuter....

Måste han äta på nätterna fortfarande då? Min var också sådär, åt var 1-2 timme på natten. När han var 8,5 månad så bestämde vi att det fick vara slut med nattätandet. Vi laddar i honom rejält med mat på kvällen, kl 19 är det gröt på 1 dl vatten + fruktpuré, kl 19.30-20 är det 1,5 dl välling och sen i säng direkt.
Första nätterna vaknade han ofta men vi bara nattade igen, och han somnade om inom 5-10 minuter, utan mat. Sen har gångerna han vaknat minskat och nu har han de två sista nätterna (3 veckor efter vi började ta bort nattmålen) sovit 20-04 (eller 05) i ett sträck! När han har vaknat har han fått amma och sen somnat om till 6-7, sen börjar dagen tycker han.

Bara en tanke.

Min 9.5 månaders har alltid var "vild" eller full av liv och full fart framåt:D

Han började rulla vid 6.5 månad, åla vid7 mån och krypa vid 8 mån. 9 mån kan han sätta sig själv upp innan satt han aldrig för då händer det inget. Nu reser han sig och går mot allt och klättrar så det är full fart från morgon till kväll, härligt.

Äter gör han inte på natten slutade själv när han var 7 månader så han somnar om efter att han druckit lite vatten och fått nappen igen.

Nu har jag varit själv med honom 1 månad då maken jobbar utomlands och då är det ganska jobbigt eftersom man är på alerten hela tiden lääängtar så efter att få sova EN natt ostört. Även om han somnar om så vaknar han oftast 5-6 ggr per natt= sämre nattsömn för mig.

*kl till alla*

Vad skönt att höra att inte bara min son är såhär vild:D Verkar vara helt normalt haha.

Igår var det full sula kl 6 här och då somnade han kl 21 dagen innan. För ovanlighetens skull sov han hela natten då, men efter att han vaknat första gången kan man ju tycka han ska somna om men icke...
Han vaknar alltid på mage på nätterna så därför måste jag ta upp honom och ge välling. Hamnar han på mage blir det automatiskt i hans kropp "KRYPA" och sen är ju han klarvaken:crazy:

Men det har iof blivit mycket bättre nu när han kan krypa, då han kan roa sig lite själv på golvet. Och igår började han med att sätta sig från liggandes så nu sätter han sig upp hela tiden sötungen:rofl:
Men så fort man ska göra något typ diska, städa eller något sätter han sig vid fötterna , gnäller och drar i byxbenet *suck*
Men nu har han varit så sjukt söt i några dagar så nu tänker jag inte gnälla mer älskade unge:love:

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 578
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 902
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 975
Senast: Whirlie
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
9 142
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar