är alla griffin lika svängda?

Griffin är väl inte svängda sadlar?
De har ju kilbossor, så man tycker ju att de borde vara tämligen raka. Min Griffin Dressyr (årsm 2002) var nästintill spikrak i ryggen.
Det är ju många hästar som inte kan ha ex vis Griffin Cod Dressyr p g a att de har för svankig/kort rygg.

HB Allround är i alla fall för svängd för mitt rakryggade varmblodssto.

Ok...har själv bara erfarenhet av dressyrmodellen som är väldigt rak.

samma här. (rakryggad travarvallack)

men de gamla griffin, de utan sureseat, de blanka alltså, är raka. båda har ju kilbossor men nya allrounden är svängd i själva bommen, (säger jag rätt nu). alltså den har ju kilbossor men är svängd ändå.

det var bara en fundering.

den 26e kommer en sadelutprovare till gården, och hoppas han har även i billigare prisklasser (kan max betala 7000 typ) och begagnade sadlar med sig (inte jag som ring och pratat med honom).

jag hatar sadelproblem :crazy:.
jaghar 2 sadlar ute till salu (den ena är förmodligen såld nu och jag får 5500 kr för den), en är till salu för runt 3500, fått just sålt min gamla griffin dressyr som var för smal för 1000, och har sålt min griffin allround för 2500, har 1000 sparat :crazy:.
=13500 kr (har aldrig ägt så mkt pengar själv förut :angel: :D).
men så utav de så har jag för ett bra tag sen tagit 2500 från mitt "flyttahemifrån-konto" och så måste jag betala tillbax 3500 kr till min mormor.
då har jag 7500 kr kvar.
och det måste räcka till annat oxå.

jag är vilse i sadeldjungeln, och alla dumma sadlar bara åker fram :crazy:

Hmm jag har haft en dressyr och en allround (köpt -02 och -03) och båda dom var raka i bommen...

Är på jakt efter en allround el hopp med vid bom, så om några är svängda skulle jag oxå behöva veta det.. :confused:För jag måste ha en rak :)

Griffin är inte alls svängd! Min häst har rak rygg och har provat en Griffin dressyr på honom, den låg helt fint.

den var lite för vid (därav padden), men eftersom han är unghäst är det bara bra så han har nåt att växa i.

men även om den hade varit smalare så hade den inte passat längs ryggen.
så svängd var den.
även om den vart smalare så hade den lixom varit lika svängd i bommen ändå :crazy:.

Min vbl travare har normal rygg (varken rak eller svankig) men lång länd och han kan inte ha sadel med kilbossor. (Griffin Dressyr) Den var för svänd för honom, låg inte bra an därbak och orsakade tryck mot länden när man red i den :crazy:

det är den "vanliga" allrounden som finns på hööks nu. HB allround heter den väl?

jo den låg inte alls bra, (har sålt den nu).
:crazy:

vet inte vad jag ska köpa för sadel om inte sadelutprovaren har några vettiga sadlar :crazy:.

men när man köper sadel från hööks, får man ta hem och prova och lämna tillbaka om den inte passar? (vet att man inte får rida i dom).

Westernsadel ska jag ha till min, rider i en Master nu, enda som ligger bra på han så jag har den tills jag får min westernsadel! :love:

Du måste köpa den om den inte passar får du lämna tillbax, krångligt ja.. :crazy: får rida i dom men de får inte se använda ut..

Min vbl travare har normal rygg (varken rak eller svankig) men lång länd och han kan inte ha sadel med kilbossor. (Griffin Dressyr) Den var för svänd för honom, låg inte bra an därbak och orsakade tryck mot länden när man red i den :crazy:

Kan inte detta bero på att den va för rak? Då blir det så att den ger ett tryck endast fram och bak, och bak fick du ju tydligen ett tryck. Om det va svängd borde den inte ha legat emot bak!

Jag har mailat hööks, och hoppas på att dom kan svara :)
Eftersom jag letar en begagnad så måste jag veta så jag inte får tag i en med svängd bom, eftersom dom raka har legat bra på min pålle.

Jo den är svängd.. Den ligger an i mitten men inte bra fram och definitivt inte bak. När man sätter sig i den trycker den mot länden och orsakar tryck.. Blir som att sitta på en banan..

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: fio
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 327
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
472
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka