Är alla alger giftiga?

Lena Furberg

Trådstartare
Bor i Skåne och även i den stora kristallklara Ivösjön finns nu tjockt med gröna alger vid strandkanten. Min hund, som älskar att bada, for ut som ett skott i vattnet och hann dricka en del innan jag upptäckte algerna. Detta var igår och han är inte sjuk - än i alla fall!

Nu undrar jag - finns det "alger" och "alger", dvs är somliga ofarliga, omän oaptitliga, medan bara vissa innehåller det farliga cyangiftet eller vad det nu heter? Algerna i Ivösjön syns på bilden här. Jag läste att de farliga algerna är senapsgula men blir lite blågröna in mot land.

Inte så att jag tänker ta onödiga risker, men ändå. Jag och min man simmar dessutom mycket i öppet vatten och vill ju inte få i oss nåt dödligt gift! Nån som vet? Jag har Googlat men det är så oklart.....
13413146_1030886806996130_8596713640831433987_n.jpg

Bor i Skåne och även i den stora kristallklara Ivösjön finns nu tjockt med gröna alger vid strandkanten. Min hund, som älskar att bada, for ut som ett skott i vattnet och hann dricka en del innan jag upptäckte algerna. Detta var igår och han är inte sjuk - än i alla fall!

Nu undrar jag - finns det "alger" och "alger", dvs är somliga ofarliga, omän oaptitliga, medan bara vissa innehåller det farliga cyangiftet eller vad det nu heter? Algerna i Ivösjön syns på bilden här. Jag läste att de farliga algerna är senapsgula men blir lite blågröna in mot land.

Inte så att jag tänker ta onödiga risker, men ändå. Jag och min man simmar dessutom mycket i öppet vatten och vill ju inte få i oss nåt dödligt gift! Nån som vet? Jag har Googlat men det är så oklart.....

Det finns alger som är giftiga och alger som är helt ofarliga. Tyvärr kan man inte se skillnaden förrän man kikar i mikroskop. Så hunden bör hållas ifrån vatten med alger.

En del grejer är ju inte alger heller, utan bara en hel drös med pollen - men, det är ju inte så enkelt att se skillnad...

Spontant t

jag tycker det är lite tidigt för algblomning, men jag kan inte svära på det. Det är inte bara vanliga tallfrön/pollen? Jag har aldrig hört att Ivösjön skulle ha giftiga alger.

Min hund för även ut och både båda och drack från ivösjön innan jag såg vattnet. Det är nu en vecka sen och han har inte blivit sjuk iaf så något giftigt tror jag inte.
Vi hade även barn med oss som skulle bada så vi vågade inte chansa om det var algblomning eller ej. Vi åkte tillbadplatsen vid färjan i stället och där var vattnet fint och klart.

Det finns giftiga blågröna alger i sjöar också (t ex microcystis) och algblomning kan förekomma redan i februari. Bl a Ringsjön har haft stora problem med giftiga alger pga övergödning. Men vilken alg det är på bilden har jag ingen aning om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka