Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla möjliga neurologiska symptom, men även psykiska, kan ibland förväxlas med framlobsdemens. Utmattningssyndrom.
Även hundar kan drabbas.
vallhund: Borrelia har jag utretts mot och det har jag inte. Jag skickade prover till Tyskland och medicinerade med antibiotika i flera månader, gjorde ingen skillnad. Även om mina prover för både borrelia och twar var positiva så visste jag att jag inte hade det. De som har borrelia lider alla av någon form av smärta eller att de inte kan röra sig ordentligt. Det är dock ganska konstigt att proverna var så pass positiva, troligtvis är det gammal borrelia som legat kvar i kroppen eller så var mina prover felhanterade.
De senaste proverna var normala så borrelia kan jag helt utesluta.
Fodong: Angående sköldkörtel, när jag började att utredas så trodde jag själv att jag hade fel på sköldkörtel för att symtomlistan stämde in på mig helt och hållet. Har dock tagit prover genom åren och de är normala enligt läkarna, vad jag minns så var det bara antikroppar som var förhöjt.
Borrelia spenderade jag nästan ett år på att utreda.
Jag bedömde mina chanser att ha borrelia som max 5 % även om mina provsvar var ganska positiva.
Åkte till Norge för att träffa en läkare och han var stensäker på att jag var drabbad.
Tog antibiotika i totalt 6 månader varav 3 månader var intravenöst. Kände absolut ingen skillnad, när jag sedan tog nya prover var värdena normala.
Jag träffade en del borrelia drabbade när jag tog intravenöst och det fanns inte en chans i helvetet att jag led av samma sjukdom som de.
Energilösheten och de mentala symptomen är visserligen snarlika, men de fysiska symptomen är helt annorlunda.
Fast symptomen kan variera i det oändliga så att två eller fler har exakt samma symptom är inte speciellt vanligt.
Har du eller har du inte testats för antikroppar i cerebospinalvätskan? Provet tas ur ryggmärgskanalen o du lär minnas om det gjorts eller inte.
Antibiotikan som ges för att bota detta är inte samma som för vanlig borrelia eftersom det inte är så många som passerar blod/hjärnbarriären.
-Jag jobbar i Norge och därför har jag läst om en Borrelia-klinik som fanns där. Läkaren blev tvungen att lägga ned pga myndigheterna (kommer inte ihåg vad den där tillsynsnämnden heter) ansåg att han var oseriös. Det värsta var att han behandlade patienterna med låååånga antibiotikakurer utan att ta prov på ryggmärgen o s v. Alltså inte säkert att alla verkligen hade Borrelia. Men många blev ju friska så dom hade det troligen. Måste ha varit hemskt jobbigt för dig att gå på antibiotika så länge utan att det hjälpte!