Sv: Apropå tvätt av snopp
Jag har haft samma problem... och jag gjorde som så... Jag tog på mig gummihandskar och tog fram ljummet vatten+ tvättlapp och började tvätta runt skapöppningen,
Detta gjorde så min häst slappande av och "släppte" lite...
Då kom penisen ut så pass att jag kunde ta ett grepp om det...
Nu är det så att min häst är så snäll så han är dum så han gör aldrig nått inte ens om det gjorde ont...
Din häst kommer vilja dra in den igen men håll kvar... håll inte hårt för då kan du skada honom men ha ett så fast grepp att han inte kan dra tillbaka den...
Om din häst nu inte får panik av det här så kommer han inse att det inte är nån ide och släppa efter...
Nu fick jag ju tag runt om förhuden och bakom ollonet så jag fick kila tillbaka förhuden med andra handen...
När du har gjort detta och har ett grepp med fingrarna bakom ollonet så kan du FÖRSIKTIGT dra i penisen...
Spänner han sig så måste du sluta dra... Drar du då skadar du honom... Vänta tills han slappnar av och fortsätt sen...
Om han på något vis blir orolig så släpp hellre och börja om från början (tvätta runt skapöppningen)...
Ta hellre och tvätta med ljummet vatten flera dagar i rad och en liten bit i taget än att göra det hela till en lång och jobbig process...
Jag kan säga att om man har en full stor häst så finns det gott om utrymme för att få in hela handen i skapet :P
Är han orolig och sparkar och inte vill stå still så är det bättre att du tar ut veterinär som ger honom lugnande och avslappnande...
Han måste vara avslappnad och stå stilla för att inte skada sig själv eller dig...
Hoppas du fått lite tips av detta och Lyka till!
// Jenka