Apropå skakellängd

Asa_S

Trådstartare
Har en tungrockard som jag kört med nordisen, som har väldigt långa skaklar. Den vagnen är största anledningen till att jag inte gjorde allvar av körträningen, skaklarna gör det nämligen omöjligt att köra genom ett L i precisionen och har tvingat mig att backa mitt i ett maratonhinder för att svängradien i hindret blivit för liten.

Nu undrar jag hur den ekvationen går ihop egentligen. Den större hästen behöver nämligen hela skakellängden, hon är drygt 170 cm hög och tar all överflödig plats i vagnen. Men den kommer ju fortfarande inte att gå att svänga tillräckligt snävt med? Hur i hela friden gör man om man har en stor häst? Man kan ju inte korta skaklarna för då ryms inte hästen :confused: ? Känns som att något är fel i mitt "tänk", men jag kommer inte på vad. Rockarden är på bilaxel om nu det spelar någon roll. Hjälp! Hur kan det vara så här?

Sv: Apropå skakellängd

Försök fixa teleskopskaklar på den! Då kan du justera längden beroende på vilken häst du har i vagnen.

Förstår ditt problem!
Det är inte meningen att man skall köra en så står häst i maraton med en rokard. Det blir alldeles för slitsamt för hästen då den i varje sväng blir hårt tryckt mot skakeln. Skall man köra med den i maraton så måste man köra tillräckligt stora vägar. Det skall ju alltid finnas en väg som är 2,50m.
Med en maraton vagn så är ekipaget ledat på mitten och vagnen följer med hästen så den slipper pressas mot skakeln i varje sväng.
/M

Hm! jag kan nog ha missuppfattat detta. Fick för mig att du hade två hästar och att en var större än den andra men du använde samma vagn till dem.

Det är precis så det är, problemet är alltså att det inte går att köra L-et i precisionen, ska man dra hjulen hela vägen fram till vinkeln så är skakeländarna ofelbart utanför L-et och ska hästen hålla sig i L-et så genar hjulen över bommarna. Förstår du hur jag menar? Och eftersom det problemet uppstår pga vagnen så borde resultatet bli detsamma oavsett vilken häst jag kör med. Skulle jag bara korta skaklarna så skulle det fungera med den mindre av dem, men den stora behöver hela skakellängden och då går det inte att svänga...

Så tänker jag också. Men sedan tänker jag att det främre hjulparet på vagnen borde fungera som en rockard, och då kvarstår problemet likafullt... Det kanske inte är själva skakellängden som är problemet (jag kan ju ändå inte korta skaklarna...) utan bredden på vagnen? Hinderbredden anpassas ju efter axeln, eller? Fast man kan ju inte ha hur bred rockard som helst heller...

Liknande trådar

Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
1 976
Senast: Anna_
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka