Apropå forskning

true_blue

Trådstartare
Länken från Ridsport handlar om hästens syn. Men väldigt spännande detta att hästen tappade motivationen när experimentet blev för svårt. En sak att tänka på i all träning - när det blir för svårt alltför fort kan man förlora allt.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=83229

Häst tröttnade på att vara försökskanin Forskarna blev säkert frustrerade när deras försökskanin tappade motivationen. Det var precis vad som hände i en svensk studie där hästars mörkerseende skulle undersökas.
Rex, en av de tre hästar som ingick i studien, fick lära sig att skilja på två färger. När Rex valde grön färg i testerna belönades han med morötter. Men när forskarna började dimma ljuset för att testa hästens mörkerseende tröttnade han på experimenten.

- Rex tappade helt motivationen för experimentet och efter det valde han planlöst även i vanligt ljus, skriver forskarna i sin rapport enligt Horsetalk.
Publicerad: 2008-11-17. Senast ändrad: 2008-11-17

Sv: Apropå forskning

Ja mycket intressant:bow:

Tänker särskilt på allt detta "tricktränande" som propageras för i hänteringstrådar:cool: Man kanske skulle lägga ut denna länk där......

Men även i all träning, variation och rätt krav!

Sen å andra sidan kan man understimulera smarta hästar, som då tar egna initiativ och anses olydiga:crazy:

Sen å andra sidan kan man understimulera smarta hästar, som då tar egna initiativ och anses olydiga:crazy:

Lite lustigt är att hästar som är dominanta kan (åtminstone enligt min NH-tränare och ridtränare) "luras" till att börja lyssna om man låter det hända mycket tills den till slut inser att den måste lyssna för att hänga med. De du beskriver här kanske kan vara ett sånt fall också?

Inom klickerträning känns det där med "för svårt" extra uppenbart. En väldigt fin gräns mellan utmaning och för svårt! :p

Jätteintressant! Tack för lästipset!

Jag tror dock att den "vanliga dressyrhästen" löper större risk att bli avtrubbad än hästar som tricktränas? Det är väl väldigt många fler som håller på med hobbydressyr än hobbytrickträning?

Lite lustigt är att hästar som är dominanta kan (åtminstone enligt min NH-tränare och ridtränare) "luras" till att börja lyssna om man låter det hända mycket tills den till slut inser att den måste lyssna för att hänga med. De du beskriver här kanske kan vara ett sånt fall också?

Inom klickerträning känns det där med "för svårt" extra uppenbart. En väldigt fin gräns mellan utmaning och för svårt! :p

Nej jag ser det mer som att man måste göra det intressant för hästen, kanske få ta i lite, koncentrera sej. Ungefär som man i skolan måste ge barn som har lätt för sej lite mer avancerade uppgifter för att hålla deras motivation uppe.

Ja, det gäller nog både och, eller rättare sagt, all form av träning.

Nej jag ser det mer som att man måste göra det intressant för hästen, kanske få ta i lite, koncentrera sej. Ungefär som man i skolan måste ge barn som har lätt för sej lite mer avancerade uppgifter för att hålla deras motivation uppe.

När du skrev dessa som "måste" ha något att göra tänker jag på.
Om man ska hårddra det så är det en form av olydnad tycker jag, om hästen hittar på eget eller stänger av om inte ryttaren ger den en uppgift.
Fast det finns säkert olika orsaker.
Jag vet bara att den smartaste häst jag haft har varit väldigt lyxig på den fronten (inte krävt en massa tankejobb, men tyckt det varit trevligt givetvis) medans en mediokert smart krävt desto mer aktivitet från ryttarens sida för att vara med mentalt.
Det du beskriver upplever jag snarare är applicerbart på hur snabbt man kan gå vidare i något man håller på att lära in, snarare än hur länge man "kan" hålla på med en och samma sak som hästen redan kan..Typ hur länge man "kan" sitta och harva på en volt eller med samma övning innan hästen blir less.

Senast ändrad:

Jag menar bara att en smart häst behöver få lite uppgifter som den får använda sin hjärna på, lite stimulans, precis som jag skrev. Den mår bra av det.

Hästar är inte likadana, varken sinsemellan eller dag från dag, vissa dagar har de mer behov av att få utlopp för sin energi och det är då man kan behöva stimulera vissa extra, för att göra det intressant att arbeta. Man kan se det som sätt att "lura" hästen att fokusera på arbetet när har mycket spring i benen.

Tex det smarta rödhåriga stoet kan bli väldigt ofokuserad vissa gånger, vill mest ranta på och att då jobba med sånt hon har lätt för, skolor osv, gör att hon kan fortsätta vara "splittrad" och ändå arbeta halvdant. Gör man det lite klurigare med högre krav, och trixigheter, och mycket variation så blir hon först arg:devil: "Hur ska man kunna hålla koll på allt som händer om man ska behöva göra allt det här:eek::mad:" Sen intresserar hon sig för uppgiften och lägger ner sin själ där (i bästa fall) och blir en nöjd glad pålla istället....

Bara som exempel. Förra valacken var likadan. Men jag påmindes om det sista träningen med isande snöstorm utanför och explosiv häst, :angel: Så det var lite aktuellt just nu, bara. Vissa blir förvirrade av samma arbete, :confused::crazy: hästar är olika helt enkelt. Precis som vi.

Såklart är man tysk beridare i rakt nerstigande led och allt sånt där, har man förstås inte de problemen, men jag behöver lite stategier ibland, jag......

Ja det är det nog:rofl: Mörkhåriga valacker o brunhåriga ston har väl haft talanger också, men rödhåriga ston är nog klart stjärnorna på området:D

Det skulle vara intressant att veta hur de utförde testet, om de lät hans ögon anpassa sig till det nya ljuset först i 20 minuter eller om de bara körde på...
Om han hade chans att utföra rätt men tyckte det var för dumt eller om han inte hade chans att göra rätt...

Liknande har man forskat på råttor med spakar, rätt spak godis, fel spak elchock, sedan växlade man spak och de fick elchocker när de drog i rätt spak- de råttorna kunde inte heller sedan lära om när det blev "rätt" igen. De fortsatte att dra hysteriskt i spakarna...

Något fick ju hästen att sluta vilja vara med när de sänkte kraven igen. Jag tror inte han hade förstått övningen på riktigt...

Det är fortfarande en lydnads-/ledarskapsfråga. :p
Man kan antingen se till att få en bra lydnad/ta över ledarrollen eller anpassa sig till hästen och "lura sig till" koncentration.

Det är fortfarande en lydnads-/ledarskapsfråga. :p
Man kan antingen se till att få en bra lydnad/ta över ledarrollen eller anpassa sig till hästen och "lura sig till" koncentration.

Nej så enkelt är det inte, man anpassar fortfarande arbetet till varje häst får man hoppas:cool: Lydnad genom att anpassa arbetet till det som fungerar på varje häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka