Apropå Eryk ox

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare magruder
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 091

magruder

Trådstartare
Jag vill minnas att Erlandsson importerade några andra polska arabhingstar tillsammans med Erik ox i början av 1970-talet. Tror att bland dessa fanns Nureddin (far till Aladdinn) och Erystawi, kommer inte ihåg de andra namnen.

Någon av dessa f.d. cirkushästar visades upp i TV i ett program som jag TROR hette kvällsöppet. Jag minns inte namnet på hingsten, men den var inte skimmel och den var fallen efter Witraz. Erlandsson poängterade i programmet just att Witraz var far (jag har senare läst en del om polsk arabavel och insett Witraz' stora betydelse).

Finns det någon Bukefalist som antingen har sett detta program eller hört talas om det och kan ge mig svar på vem hingsten var.

Maggan

Sv: Apropå Eryk ox

Ja, Erik importerad 9 s.k. circus hingstar från Circus Knie till Sverige 1972. 4 va efter Witraz - Erystawi, Enos, Barbakan och Nureddin. Hingstarna va mellan 18 och 22 år gamla och hade aldrig betäckt ett sto. Det va en bytesaffär och Erik ordnade yngre hästar som ersättning för de gamla hingstarna. Hingstarna hade sålts till Circus Knie utan reg. papper men va brännmärkt så polska papper kunde ordnas.

Sv: Apropå Eryk ox

Hingsten var ENOS f 1954 brun u Enome (Trypolis- Norma som var mor till Nureddin).Hebror med Erystawi. Enos exporterades till USA (tror det var 1972) och användes i avel där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka