Sv: Apportering
Ja, visst är vi hemska! :smirk:
Du får nog ta och dra gränsen någonstans. Jag vill inte jobba, men måste. Jag vill inte betala räkningar, men tyvärr, jag måste.
Hundar/Vargar i det vilda, vill inte allt heller men de måste då alfaparet kräver det.
Alla vargar vill ha sex, men alla får det inte. Alla vargar vill äta de godaste bitarna av rådjuret, men de får vänta på sin tur och ta det som blir kvar. Alla vill jaga, men det är alltid någon annan som är bättre och får det som sin uppgift i flocken.
Självklart måste man i vissa lägen "tvinga" sina djur till vissa saker, för deras bästa många gånger. Tex vetbesök.
Men alla (tydligen inte alla :smirk: ) försöker ändå göra det bästa av situationen och göra det med så mkt positivitet och glädje som möjligt. Mina hundar har jag mkt hög lydnad på, en lydnad som vi lekt fram. Tack vare denna lydnad har de ett mkt mkt fritt liv med många valmöjligeter. De är dagligen ute fritt i skogen, lösa på gården.
Varför välja tvångsapportering när man kan lära in det lika bra genom lek?
sitta innan den får äta, sitta innan den får gå ut, sitta på en skitig stig full med myror.
Vi tar Dina ex. på mina hundar. Nej, de behöver inte sitta innan de får mat. Har aldrig krävt det av dem. Nej, de behöver inte sitta innan de går ut. Men däremot går jag ut först, helt naturligt då jag som flockledare ska kolla upp att det är "säkert" att gå ut.
Nej, jag sätter inte mina hundar på en skitig stig full med myror. Finns ingen anledning! Måste de sitta kan de sitta där de inte är fullt av myror.
Den misshandel du pratar om vad gäller att gå förbi en löptik är inte värre än vad vargar utsätter sina medlemmar inom flocken för. Hanarna lever väldigt tättinpå löptikar, men de får inte sex för det. Vill de ha sex så får de överge sin flock och söka upp eget revir och bilda flock på.