Ninnurur

Trådstartare
Vi har flera äppelträd hemma som alltid gett mkt frukt. Nu finns det även några på gården där vi har hästarna.
Är det någon som vet om äpplen har något näringsvärde så att man kan använda det som foder och inte bara "godis"? Har bara i helgen plockat ca 30 kg från marken och det vore ju synd att slänga allt... :)

Sv: Äpplen

Jodå de innehåller en del energi, men jag brukar inte räkna med dem eftersom jag bara ger det periodvis, och inte i så stora mängder. Äpplen innehåller ca 60kcal per 100g, dvs 0,25 Mj. det ger 2,5 mj per kilo. Jag brukar vara försiktig med att ge mkt äpplen eftersom jag vet hästar som är väldigt känsliga och får problem med magen. Vill inte riskera att de går och har magknip trots att jag inte märker något:) jag ger max 4-5 st per dag, ca 1/2 kilo.

Som sagt tidigare: Äpplen utmärkt som godis men ger lätt kolik. Man bör även skära ner i mindre bitar för att inte hästen ska få den hel ner i halsen.

Tack för svar!

Jag skär alltid i småbitar eftersom mitt sto inte kan äta hela äpplen, hon klarar det liksom inte bara.
Men då skullle jag i teorin kunna dra ner lite på kraftfodret och ersätta det med äpplen? I dagsläget får de (två halvblod) ca 2 äpplen var varje dag. Men som min kompis kallblodstravare som knappt äter något kraftfoder alls skulle kanske kunna klara sig helt på äpple?

Jaa men ett äpple är liksom ingenting för en häst i energisynpunkt. Får de bara kraftfoder för att få lite skrammel i krubban utan att behöva det kan de ju lika gäran få ett klyftat äpple som godis, men ska du tex ta bort havre blir det i princip någon matsked som tas bort. Det gör liksom ingen skillnad med ett äpple till eller ej, så jag skulle inte bry mig om det lilla extra intaget.

Precis vad jag menade. Så min kompis hästar som får ca 1½ dl hestekraft/mål skulle kunna få äpplen istället.

Laga lite gott istället, så som pajer m.m. och hästgodis. Finns bra recept i andra äppeltråden på höstgodis :)

Oj oj, vi lagar så mkt så du anar inte. Det är bara de "fula" äpplena som går till hästarna. Vi har ett träd som ger runt 500kg frukt/säsong...

Aha, men då är det bara att göra hästgodis av det så räcker det hela vintern :)

I andra tråden sa dom skala, tjärna ur, skiva och häng på tork i 3 dygn. Men ska det bli hästgodis så kasnke man kan låta bli att skala.

Annars sälj billigt/skänk bort.

Vi ska ge bort en massa. Nån som vill ha? ;) Hade tänkt fråga bonden om stutarna som gick i hagen bredvid hästarna ville ha men de har flyttat hem. egentligen orkar jag nog inte skära och ha mig en massa...

Lägg ut en tråd på buke vet ja, alla som bor i närheten bara å komma å hämta så länge lagret räcker. Hade jag inte bott så långt ifrån hade jag kommit oxå :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 406
Senast: manda
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 019
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka