Apple Tree Farm - på svenska?

Soapbubble

Trådstartare
Vet någon om apple tree farm finns på svenska? Det är härliga historier om livet på en bondgård som passar för två-åringar. Jag har försökt och googla, men det är svårt när man inte vet vad de kan tänkas heta på svenska.

farmyard-tales.jpg

"Usborne Farmyard Tales are delightful stories set on Apple Tree Farm. They feature Mrs Boot the farmer, her children Poppy and Sam, Ted the tractor man, along with Rusty the dog, Woolly the sheep, Curly the pig and lots of other farmyard friends."

Sv: Apple Tree Farm - på svenska?

Nej, de verkar inte finnas översatta. Sökte på författaren på bokfynd.nu, som samlar alla svenska internetbokhandlar, men det kom bara upp titlar på engelska.

Den är jättefin!! Köp den engelska versionen, du kan alltid läsa "egen" svensk text medan ni kollar på bilderna. Läs den sen också på engelska - små barn plockar upp nya språk lätt som en plätt och vips har du en liten unge som snackar engelska innan skolstarten! :laugh: Min dotter har i och för sig en engelsk pappa, men hon lärde sig SVENSKA på ungefär en vecka vid 2 års ålder, då vi åkte tillbaka till sverige efter att ha bott i USA och England och bara pratat engelska. Det var rätt kul, hon var knäpp tyst i cirka en vecka - sen öppnade hon munnen och ut flöt svenska språket som ingenting! Hon hade lyssnat, bearbetat och lärt sig! Små barnahjärnor är fenomenala och tar man vara på språkfönstret som finns där upp till cirka 14 årsåldern, och stoppar in nya språk, har dom INGA problem att lära sig, hålla isär, etc etc.
Får barnet in ett extra språk redan vid späd ålder, tycks det dessutom öppna hjärnvindlingarna så att ytterligare språk lättare kan tas in senare i livet!
(Jättefina teckningar i den där boken, dessutom!!!)

Hade du aldrig pratat ett ord svenska med henne innan?

Riktigt så enkelt är det kanske inte med språkinlärningen. Jag har ganska lätt för språk, och är uppvuxen med en mamma som enbart pratat tyska med mig hela min uppväxt. Men det tog lång tid innan jag började prata tyska själv, och min tyska har aldrig varit på samma nivå som min svenska. Det krävs väldigt stora insatser för att någon ska bli tvåspråkig på riktigt, dvs tala, skriva, läsa och förstå båda språken lika bra. Det tar normalt betydligt längre tid än en vecka att lära sig ett språk, även för barn.

Hade du aldrig pratat ett ord svenska med henne innan?

Riktigt så enkelt är det kanske inte med språkinlärningen. Jag har ganska lätt för språk, och är uppvuxen med en mamma som enbart pratat tyska med mig hela min uppväxt. Men det tog lång tid innan jag började prata tyska själv, och min tyska har aldrig varit på samma nivå som min svenska. Det krävs väldigt stora insatser för att någon ska bli tvåspråkig på riktigt, dvs tala, skriva, läsa och förstå båda språken lika bra. Det tar normalt betydligt längre tid än en vecka att lära sig ett språk, även för barn.

Jag hade nog sagt en del svenska ord till henne, men vi pratade enbart engelska i huset (vi jobbar hemifrån både jag och min man). När vi kom till Sverige var hon "tyst" i en vecka, sen började det ramla nylärda svenska ord och uttryck ur henne på ett sätt som fick alla att reagera, det var helt otroligt. Tidigare hade hon aldrig sagt några svenska meningar. Givetvis var hon inte fullärd i språket, hon var inte ens fyllda 2, och hade inget fullt ordförråd av något språk ;)
Jag antar att hon hade liiiite svenska i bagaget, men absolut inte mycket.
Eftersom hennes pappa inte kan svenska, pratar hon här hemma enbart engelska med honom. I skolan (hon gick ut 4:an) slipper hon engelska lektionerna eftersom hon klarar även testerna för äldre barn. Hon ska läsa spanska nästa år istället för engelska, då hon hittills "suttit av" engelska lektionerna med att läsa mer avancerade engelska böcker i ett rum intill.
Jag tycker det är spännande och att man borde ha mer språk i skolan, redan från yngre år, då barn har så mycket lättare att naturligt ta till sig språk än äldre människor. Även uttalet blir bättre.
jag skulle själv säga att hon antagligen har ett ngt mindre ordförråd på engelska än svenska, men inte mycket.

Tack för internetsökningshjälpen!

Jag tror verkligen på att man ska prata sitt modersmål med sitt barn. Mina simultanöversättningar skulle nog snarare kvala in som svengelska än god svenska. Alltså mitt barn får helt enkelt klara sig utan Apple Tree Farm tills det är dags för engelskaundervisning i skolan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka