äppelcidervinäger?

Barnardo

Trådstartare
vad är det bra för till hästarna?
är det en annan slags äppelcidervinäger än den som människor använder? i såna fall, vart kan man köpa den för hästar?

Det är samma som för människor och den är bra för ALLT!

T.ex. klåda i svansroten, använder det just nu pga det. När det inte behövs längre kommer jag fodra upp den i maten istället, den är bra för luftvägarna på min hosthäst. Även bra för kisseriet, om hästen inte dricker ordentligt, viss förbränning etc etc..

ÄCV är det samma vare sig den är gjord för mäniskor eller djur..... Jag ger vanlig Heinz äcv som jag köper i affären. Det är bra för nästan allt möjligt! Rensar upp i kroppen ordentlig. :bow:

ÄCV sägs vara allmänt renande och hjälper kroppen rensa ut slaggprodukter.

Dock, innan du tvingar i en häst ÄCV som inte vill ha det, ta en klunk (en LITEN) själv.. Jag vet det som ger ÄCV rent i spruta i munnen på hästarna och det tycker ju lilla jag är snudd på grymt..

Däremot brukar de flesta hästarna äta det i fodret elelr dricka det i vattnet =)

Sprutar rent direkt i munnen???? :eek: :crazy:

Herregud, ÄCV är jättegott att dricka om man spär ut det massor, ospätt är det ju snudd på frätande!! :crazy:

aah, har hört att det ska va bra för hosthästar... jag har ju en sådan, tänkte därför börja med att ge henne det!

e bra att hälla lite i vattnet om hästen e borta mycket tex tävling,eftersom med äppelcidervinäger i vattnet samkar allt vatten likadant

1/2-1 dl beroende på vikt och syfte.. Börja med lite mindre än det dock, det är ju starkt så.

Jag gav 1/2-2/3 dl till min häst på ca 450 kg, för luftvägarna. (förebyggande syfte)

Sv: äppelcidervinäger?

hur mycket ska man ge till en häst som väger nära 600 kg mot gallor och i förebyggande syfte mot annat?
Räcker 30 ml/dag eller?
Bör man späda det med vatten om man ger det i fodret?

Jag har börjat ge det för ett par veckor sedan för att förebygga eksem, har aldrig provat det förut men håller tummarna att det ska hjälpa till mot eländet :devil: . Jag ger inte fullt 1 dl/dag uppblandat i kraftfodret, och utspätt med vatten och rör ihop allt till en enda röra. Mot eksem kan man också tvätta hästarna i det, 1 dl till 5-10 l vatten. Jag köpte en dunk fodervinäger på Granngården, det var nog 5 l för runt 150 kr om jag minns rätt.
Börja med en liten skvätt i maten och utöka sen, min "gubbe" har fortsatt att glatt äta upp sin mat även sedan han började få den spetsad med äppelcidervinäger :d .

Har hört att det ska hålla flugorna borta också, någon som vet att det påståendet är sant? :)

Min häst som är konvalecent (återkomamnde hältor) och ska nu få en rejäl vila efter femtioelva behandlingar :confused: (känns det som) för att se om hon "självläker".
När hon är avställd blir hon lätt hostig, skulle kanske testa med ÄCV. Har aldrig hört talas om det innan att det skulle hjälpa men är villig att testa allt. Kanske hennes gallor försvinner på kuppen också... Hoppas, hoppas... :banana:

Min hääst har väldigt lätt för att få hosta, Kan man ge ÄCV i förebyggande syfte? och isåfall hur mkt? Min hääst är 134 cm i mankhöjd och är 18 år gammal. Tack på föörhand :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 191
Senast: Tossa90
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar