Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

M

Maxmax

Har hört att det ska vara bra att ge äppelcidervinäger om hästen har eksem. Är det någon som vet något om det???
Min häst har sommareksem. Hur mycket ska man ge isåfall???

Jag har köpt vanlig äppelcidervinäger i affären. :bow: :bow:
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Är det verkligen inte någon som vet något???????:confused:
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Inget vi har provat på våran, men det ska ju vara bra för kroppen att äta det. nyttigt kommer inte ihåg så mycket av dess egenskaper. Det jag funderar över är hur ni ska få i hästen det, det luktar ju inte så gott.

Prova med en matsked bara för att se om det går att få i.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Tänkte blanda det i krubban. Nu har läst lite på nätet, där står det att man ska ge 50 ml om dagen, får kanske börja med hälften o sen öka.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Doseringen är inte speciellt viktig, du kan hälla i på känn. Äppelcidervinäger är ju inte farligt så det behövs inga exakta doseringar.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Jag kanske inte e rätt person att yttra mig, har ingen erfearenhet av det här, men har en kompis som precis köpt en eksemhäst och hon använder eggermans på honom finns tydligen nån eksemmat i det urvalet. Om det hjälper vet vi inte ännu men det kan ju vara värt att prova. Tror det var naturmusli hon använde
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Glömde, det kanske är lite väl sent att börja förebygga..Ska man förebygga exsem ska man vara ute i god tid innan betessläppet. Det är ju trots allt bara nån månad kvar tills betet för de flesta.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Okej :)

Du får säga till om det var uppskattat att få i krubban eller inte. Kan inte tänka mig att hästar vill äta det eftersom att jag själv tycker blä utav bara lukten.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Äppelcidervinäger är bra att tvätta hästen med om den har eksem. Men inte om den har sår för då svider det. Det tar bort kliandet och även lukten gör att mygg och knott inte kommer fram så gärna. Däremot är det bra att ge kallpressad linfröolja ca 1 dl per dag från början av januari ung för att förebygga. Sedan kan du pröva MSM det är också bra. B-vitamin från januari är också bra. En del använder b-vitamin och kilselgur. Men det bästa är ju att ta in tidigt när knott och mygg kommer fram och även på morgonen. Sedan finns ju medlet att köpa Mj:s djursalva du vet som L köper i ditt stall. Det hjälpte ju hennes islänning och han har grava eksem. Jag vet ju inte hur pass mycket eksem din foderhäst har. Men jag har tex inte behövt köpa ett eksemtäcke än till min islänning som är 4 år i år. Han fick eksem som 1 åring. Du får gärna mejla om du vill veta något mer.
 
Sv: Äppelcidervinäger mot eksemhäst?

Min häst har sommareksem på mulen. Jag har gett honom ca 1 dl äppelcidervinäger om dagen, och du ska se vilket resultat! Har även smörjt honom med AVS 14. en kanonsalva!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 221
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp