Appalosa Prestige

remmis

Trådstartare
En liten fråga...
har hittat en super häst, han har en Appalosa Prestige dressyr sadel med bomvidd 37.
Jag tycker att sadeln var hämsk att rida i för att sitsen var så vid= bred midja
det kändes lite som att sitta på en tunna.
Sadeln ligger super på kusen, men finns det någon annan sadel som kanske skulle ligga??
tänkte mest på bomvidden?? någon som kan detta??

DVS.... min fråga är, finns det liknande sadlar som är skönare för mig?? och hur stort är bom 37 igentligen???

Tacksam för lite tips och råd

Sv: Appalosa Prestige

Okej. Hippos är deras budget-modell. Provsitt en Venus, Doge eller Leonardo. Leonardo finns även som PoP, en modell med smalare och mindre säte. Jag har en sån och den är underbar.

fick veta att appalosan stlk. 37 skulle överensstämma med 32 i engelsk sadel...

blir ju så förvirrad.....:confused:

Prestige 37 är visst 95 grader. Såg du inte bilderna jag visade dig i en annan tråd?

Remmis: Lägg in bilder på hästen så kan jag tipsa dig om andra märken som kan passa.

åhh... äntligen tittade du förbi... förståt att du är väldigt duktig på detta med sadlar.

jag har tyvärr inga bilder på honom just nu. å eftersom han inte är köpt än och står 50 mil härifrån så är det inte så lätt.
ifall köpet går igenom så får jag med den sadeln. tänkte om det blir aktuellt så kanske jag byter sadel...

tack för hjälpen

I såna fall är den smalare än min 35'a, så det låter väldigt väldigt konstigt... Den kanske var felmärkt.

Har du mätt din 35:a? Hur bred var den?
För jag har ju bildbevis här..
Prestige 37

P3.jpg

Globus 34 (105 grader)

framifrn.jpg

Ett till exempel på "vida" sadlar som är väldigt smala är Passier. Bilden nedan visar min Passier som var stl 31 (bredaste är 33, så den skulle vara väldigt vid) men den var nog inte mer än 90 grader.

106_0699.jpg

Inte sadeln, men hästen. Han är 95-96 grader och har bomvidd 35, vilket passar jättebra, och den är heller för vid än smal.. Så den kan ju inte vara smalare än så??

Kan hålla med om att sadeln på din bild inte ser så vid ut, var i sadeln har du mätt graderna? Eller har du bara mätt på bilden? Kan det vara så att det beror på var man mäter, att olika sadlar ligger på olika vis på hästen?

Här är iaf en bild på min gammla hoppsadel, en Sidney 35, helt ny. Tycker nästan den ser bredare ut än vad 37'an på din bild gör. :crazy:

Saler010.jpg

P3.jpg

Sadeln på bilden har inte jag mätt, utan det är användaren Jjeg som provade den på hennes häst och hon mätte den också. Jag mätte en (ny) Prestige 36 efter det och den var några grader smalare än en (ny) Stubben 32 som är 96 grader.

Har du ingen annan bild på din sadel? Bilden är tagen för mycket underifrån för att man ska kunna se hur bred den är.

Jag mätte en (ny) Prestige 36 efter det och den var några grader smalare än en (ny) Stubben 32 som är 96 grader.
Hm, jag provade en ny Prestige Hippos 36" på min häst i måndags. Jag provade också en ny Stübben Tristan CS DL 32" samma dag. Prestigen var lagom vid, men Stübben var för smal. Alltså vet jag inte om jag håller med dig om att Prestige skulle vara smalare. Jag mätte dock inte graderna. Det kanske är som Centaur skriver att olika sadlar kan upplevas som olika vida beroende på hur häst och sadel är byggda?

(Ingen av sadlarna passade dock i formen och det misstänkte jag redan innan att de inte skulle göra.)

Det beror ju på stoppningen i sadeln också, så det är bättre om man går efter graderna och inte efter hur de ligger på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 277
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar