Appaloosa till distans?

Gimmick

Trådstartare
Jag har nyligen köpt ett (arabiskt fullblods)sto som är betäckt med en Appaloosahingst, en ras jag inte vet speciellt mycket om? :o Har pratat lite med vänner bland distansryttare och fått indikationer på att det bland en del ryttare börjar väckas ett intresse för appaloosas inom distansen. Nu vill jag fråga er:

Vet ni något om appaloosas som distanshästar?
Vilka erfarenheter har ni i så fall?
Vet ni t.o.m. namn på något/några ekipage?

Kul om ni har svar att komma med! :bow:

Stoet har jag annars köpt för hennes härstamnings skull, hon har nämligen hög andel Crabbet-linjer som är "mumma" inom bl.a. distans!

/Anne

Sv: Appaloosa till distans?

Ingen aning alls om appalosa kan vara något men det är kul att du vill prova. Det är ju så vi lär oss! Jag tror att "fel" ras/häst i rätt händer kan gå mycket långt, liksom "rätt" ras/häst i fel händer inte kommer någonstans. Var det inte Staffan Strandberg som kom på en individuell 11:e placering på distans-VM 1990 med lippizanerstoet Czalfa? Det bevisar väl om något att tränaren och hästen som individ är mycket viktiga. På dem bara med appalosa-korsningen!

Om jag vore du skulle jag gå in på den amerikanska distanssiten och fråga eller leta runt. Där borde du få svar. Du kan väl låta oss veta om du hittar något, all ny lärdom inom distansen är rolig lärdom. :)
http://www.endurance.net/
Hälsning Maja

Jag tror det kan bli jättebra med en appaloosa/arab-korsning. Pictures Willy som jag tävlade i distans 1990-94 var appalossa efter två amerikanska importer (Mr Rocky Fellow - Talking Picture). Han var både stark och uthållig och hade en enorm tävlingsinstinkt. Men han var samtidigt lugn, trygg och lättriden. En mycket fin och ärlig kompis både på träning och tävling.

Som längst klarade vi på 120 km med godkänt resultat. Det tycker jag vara ganska bra med tanke på hans bakgrund. Sina första fem år gick han mest och skrotade i en hage eftersom han då var hingst. När jag köpte honom var han bara sutten på lite grann och alls inte tränad. Jag hade då ingen tanke på distansridning men fick snart upp intresset. Vi debuterade efter ett par års träning och hade fem härliga år på distansbanorna.

Så en arab-appaloosa (eller vad det nu heter) bör ha goda förutsättningar, tycker jag. Men sen beror naturligtvis mycket på vad det blir för individ. Om så där sju-åtta år har vi kanske ett svar.

Lycka till!!

Mitt tips: ta kontakt med familjen Carlson, dvs Gunilla, Gun och Bertil, du hittar dem genom www.ronningens.com
Jag vet att åtminstone Gunilla ridit appaloosor på distanstävlingar utomlands och gillat rasen.
Jag tror att de flesta raser klarar distans om man sätter rimliga krav. Jag skulle kunna tänka mig att deras volym (om de har samma muskelmassa som quarter) kan göra det svårt att få ner dem i puls i grindarna om man ökar farten. Det är så mycket mer muskelmassa som ska kylas ner ( tex jämfört med en arab) och därigenom blir det svårare för hästen att klara pulsgränsen. Men det kan vara olika för olika individer, förstås.
Lycka till!
Eva

Jag hoppas verkligen att de är bra till distans för jag har tänkt mig att nästa häst jag köper blir en arappaloosa! Detta eftersom jag dels vet att appalooserna går bra som distanshästar (jag har för mig att det är rätt vanligt i USA?) och dels tävlar jag i western oxå och de passar bra till det. MEN jag har en arab nu och är väldigt förtjust i den rasen så då tänkte jag att en kombo blir bra! Dessutom har de så läcker färg... Drömmen är en valack med färgen blanket... Får du en sån så kanske jag är intresserad... ;)

/Camilla

Fölet blir en "renrasig" appaloosa (man får "korsa" appaloosa med quarter, arab och fullblod, och regga den som appaloosa, om den har rätt tecken mm).

Om jag inte är helt fel ute är just Gunillas Billy Idol korsning arab-Appaloosa! Hur som helst en mycket trevlig häst, stabil och stadig och med ett enormt steg.

:) Om den korsning travare-arab blir en trarab så måste detta vara en apparab :smirk:
Mona // som ska ut och rida i regnet nu och uppenbarligen gör allt för att dra ut på det

Gizoba skrev:
:) Om den korsning travare-arab blir en trarab så måste detta vara en apparab :smirk:
Mona // som ska ut och rida i regnet nu och uppenbarligen gör allt för att dra ut på det

Eller arapp :D .

Borde väl vara vanlig i USA? Den som orkar kan ju gå in på nån av USA:s distanshemsidor och kika om den korsningen ofta förekommer bland distanshästarna.

Hu! När det regnar här rider jag inte alls. Stannar hellre framför datorn, bekväm som jag är.... :o

Gizoba skrev:

Inom modellhästvärlden heter en korsning mellan arab och appaloosa ARAPPALOOSA. Där räknas den som en egen ras, men jag vet inte hur det är med rasförbund i verkligheten. *halvonödig upplysning*

Habina skrev:
Inom modellhästvärlden heter en korsning mellan arab och appaloosa ARAPPALOOSA. Där räknas den som en egen ras, men jag vet inte hur det är med rasförbund i verkligheten. *halvonödig upplysning*

Eftersom det bara är en modellhäst så måste det ju bli en atrappaloosa. :rofl:

ha ha ha!

En arab/appaloosa kan jag tänka mig skulle kunna bli en trevlig distanshäst. Jag har haft funderingar förut i att korsa in antingen achal tekee eller appaloosa men kan för lite om de raserna för att våga mig på nåt sånt...

Habina skrev:
Finns i verkligheten :bow: :bow: :bow:

i USA används mycket korsningar överlag. Arab-morgan,arab-mustang,arab-appaloosa. Även i england används korsningar då oftast araber med cobs eller ponnys.
I Frankrike har de bla arab- salle de France(vet absolut inte hur det stavas ;) )plus att de har mycket anglos.
Så man kan se att man gärna korsar in någon av sina inhemska raser för att få fram en stark och sund distanshäst.

Det som kan hända är ju att det blir en häst som pulsar långsammare även om den är stark och hållbar, det blir ju säkert en lite större och tyngre häst med appalosainslag. Tänker man inte tävla på elitnivå spelar det kanske ingen roll.

neywaz skrev:
ha ha ha!

En arab/appaloosa kan jag tänka mig skulle kunna bli en trevlig distanshäst. Jag har haft funderingar förut i att korsa in antingen achal tekee eller appaloosa men kan för lite om de raserna för att våga mig på nåt sånt...

Akal teker (stavning ?!?) har jag läst är en mycket hård häst. Enmanshäst och svårhanterad. Dessutom finns det så få individer i Sverige att det knappast finns stort nog urval. Jag tror mer som någon sa att man skall använda sig av den egna inhemska raser, som är väl beprövade. Varför inte vårt svenska varmblod.

Någon som har ett trevligt svenskt varmblodssto på sådär en 160 som har haft god hållbarhet och har det även i sin stam, som är sugen på att låna ut till avel?? Så får jag se om jag kan övertala här hemma att vi skall ha ett föl.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Om jag förstått min hästhistoria rätt så var det svenska halvblodet framavlad för att få en stark, tålig, uthållig allsidig häst till armén. Den skulle funka i skogen, som attackhäst, dra artelleripjäser, etc och "aldrig" gå sönder. När armén sedan avhästade utvecklades den till sporthäst, mer graciös o "elegant".
Min drömhäst har "i alla tider" (sedan jag började rida i slutet av 50-talet) varit ett svenskt halvblod, vilket inte min dotter kunnat förstå - och DET förstod inte jag förrän jag anade att det hänt nå't med sv. halvblodet...
Att avla ihop "den gamla halvblodsidén" med arab? kanske en intressant tanke... :)
Och om nå'n vet mer om halvblodets utveckling är jag jättenyfiken! Jag vet inte om min historieskrivning är rätt???

Groom-pelle skrev:
Om jag förstått min hästhistoria rätt så var det svenska halvblodet framavlad för att få en stark, tålig, uthållig allsidig häst till armén. Den skulle funka i skogen, som attackhäst, dra artelleripjäser, etc och "aldrig" gå sönder. När armén sedan avhästade utvecklades den till sporthäst, mer graciös o "elegant".
Min drömhäst har "i alla tider" (sedan jag började rida i slutet av 50-talet) varit ett svenskt halvblod, vilket inte min dotter kunnat förstå - och DET förstod inte jag förrän jag anade att det hänt nå't med sv. halvblodet...
Att avla ihop "den gamla halvblodsidén" med arab? kanske en intressant tanke... :)
Och om nå'n vet mer om halvblodets utveckling är jag jättenyfiken! Jag vet inte om min historieskrivning är rätt???

Det finns en intressant tråd under avel om svensk halvblodsavel (svenska blodslinjer står det som om all svensk hästavel måste vara halvblod), om äldre blodslinjer. Vad det gäller halvblodsavel är mina kunskaper om möjligt ännu sämre än inom arabavel. Så jag läser och suger åt mig allt i ämnet avel för tillfället. Så fortsätt att skriv alla (med hänvisning till den andra tråden om avel med, båda trådar som svävar ut).

Kan dock undras om det är så pass gamla blodslinjer som det talar om så att det tar en tillbaks till arméhästar. Största bekymret med de gamla halvbloden är väl dock att de var så grova för att orka bära män och packning. Fast det här är sannerligen intressant. Skulle vara roligt att ta fram en individ efter att ha lärt mig mer om halvblodsavel på ett riktigt bra sto. Arabhingsten har jag redan utsett. :D Elcatero.

För tillfället så har jag en ettåring som är just korsning halvblod/arab - dock är stammen inget att skryta med. Farfar och morfar avlades på bara för att de var snygga. Härlig häst dock, fint psyke. Korsningen är verkligen maffig och elegant. Skulle som sagt, dock vara kul att ta fram en med bra bruksstam.

Sedan har jag en med arabkorsning med bra bruksstam - eller hur Gimmick? - korsat med amerikansk travare. En kanonhäst det med, med bra gångarter. Väldigt grov dock, så det får jag se om det kommer att ligga honom i faten när han kommer igång med distansandet. Nu när jag har korsningar, så vill jag inte gå tillbaka till rena araber, som jag haft förut.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

W
Avel Hingst till arabsto? Hej på er! Vet inte om ni är rätt grupp att fråga då man ibland stöter på patrull om man vill "korsa".. Vet...
Svar
18
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka