Appaloosa/ prestige sadel

token

Trådstartare
Har en Golden Star hoppsadel. Min ena valack, välmusklad o fin, aldrig haft ont i ryggen.....FICK ont av denna sadel tror jag. Bytte till Zaldin o då blev han bra. Han reagerade på så vis att han sparkade bakut i galoppen o ville inte riktigt fram.

Nu har jag en ny häst som tidigare ALDRIG haft ryggproblem. Prestigen låg jättebra MEN han fick efter bara en dag ryggont, riktigt ordentligt. Samma där, bytte till Zaldin som är lite för bred, men la fårskinnspad under o den funkar super.

Pratade med förr förra ägaren till hästen som haft en Pessoa Amo o ridit i. Jag ska nog införskaffa ny sadel för JAG gillar inte Zaldin o så är den brun...:cry::cry::cry:

Sadelmakaren jag pratat med ( strömsholm) sa att prestige brukar vara bra för koppjärnen är kortare i dom sadlarna = bra för ryggen..

Fler som haft problem med Golden star?????

Pessoa ska väl vara bra för ryggen med deras special stoppning???

Sv: Appaloosa/ prestige sadel

jag har en gs extra och min häst har inte fått ont i ryggen utav den. kanske den är för svängd för din häst?

jag har en gs extra och min häst har inte fått ont i ryggen utav den. kanske den är för svängd för din häst?

Ja, kan det vara så?? Båda mina hästar är ganska raka i ryggen. Sadeln ligger inte an längst bak helt o hållet. Ligger liksom lite i luften baktill.

Den åker bak också så jag fick ha brösta/förbygel...

Jo, det är nog så att den är lite svängd sadeln. Har funderat på om jag skulle stoppa om den o se om det är problemet. Går ju att stoppa den lite mer fram... För jag älskar verkligen sadeln, den är super att rida i.

ligger den " i luften" bak, så är den för svängd.

Är inte helt hundra, men några GS har ullstoppning, och andra latex, beror på hur gammal den är tror jag. Är det ull, så kan du fylla i / ta bort der det behövs, men är det latex, så måste du byta paneler, och sätta dit paneler med ullstoppning. Det fick jag göra till min ena, men det kostar en slant....

ligger den " i luften" bak, så är den för svängd.

Är inte helt hundra, men några GS har ullstoppning, och andra latex, beror på hur gammal den är tror jag. Är det ull, så kan du fylla i / ta bort der det behövs, men är det latex, så måste du byta paneler, och sätta dit paneler med ullstoppning. Det fick jag göra till min ena, men det kostar en slant....

Min har ullstoppning. Varför bytte du paneler???

För att få en Paris D till å passa en häst med mkt speciell rygg. Sadelmakare tog av originalpanelerna, och satte på nya med ullstoppning formad för att passa just den hästen. :)

Jag tycker det BORDE gå att stoppa min sadel så den passar. Hoppas det i alla fall...

Är den ullstoppad så skall det ju gå. Men tänk bara på om du fyller i mer fram, så kan sadeln bli för smal! Då får du i så fall värma om bomvidden också...

Ja, kan det vara så?? Båda mina hästar är ganska raka i ryggen. Sadeln ligger inte an längst bak helt o hållet. Ligger liksom lite i luften baktill.

Den åker bak också så jag fick ha brösta/förbygel...

Jo, det är nog så att den är lite svängd sadeln. Har funderat på om jag skulle stoppa om den o se om det är problemet. Går ju att stoppa den lite mer fram... För jag älskar verkligen sadeln, den är super att rida i.

ja om dina hästar har raka ryggar så är den nog för svängd. Man kan inte stoppa om prestigesadlar eftersom de är stoppade med latex och inte ull..

ja om dina hästar har raka ryggar så är den nog för svängd. Man kan inte stoppa om prestigesadlar eftersom de är stoppade med latex och inte ull..

Jo min är ullstoppad, beställes så från början gudskelov:)
Den har varit omstoppad en gång redan.
Ska ändå göra detta nu så jag får väl se om det blir bättre då..

är din häst rak köp en ny sadel istället, GS har svängd bom o bommen blir inte rakare för att du stoppar om den.

Jag har både en Golden Star och en Pessoa Amo. Har haft Pessoa sadeln i minst 3 år på två olika hästar och ingen av dom har fått ont i ryggen än iallafall :P Men Golden Star sadeln fick jag med till den nya hästen som jag har haft i en vecka så jag kan inte utala mig om den men hästen verkar inte ha ont i ryggen av den iallafall.

vi har pratat med en på mustang. eftersom vi ska prova ut en ny hoppsadel till min häst, då hon har lite känningar efter sadeln, så nu är det hoppsadeln som bara hänger. men hur som helst jag har oxå en appaloosa golden star. och han som vi pratade med sa att det är mycket problem med dessa sadlar

jag tror inte problemet ligger i sadeln i sig, har haft flera stycken o varit mer än nöjd, den är ju väldig populär, där tror jag problemt ligger. Att många bara köper den, den har tagit över stubben lite, en sadel som passar alla i en mellan prisklass som de flesta har råd med.

jag tror inte problemet ligger i sadeln i sig, har haft flera stycken o varit mer än nöjd, den är ju väldig populär, där tror jag problemt ligger. Att många bara köper den, den har tagit över stubben lite, en sadel som passar alla i en mellan prisklass som de flesta har råd med.

precis vad jag tänkte säga...

nej det kanske inte ligger i sadeln. det vet jag faktiskt inte, men han sa bara att det var mycket problem med dessa sadlar. om det är för att människor bara köper sadlar utan att prova ut dom, eller om det är så att sadlarna är "dåliga" är en bra fråga, men han sa att det var mycket problem med dom.

bra fråga förövrigt! tror att jag ska fråga honom anledningen till att det är så mycket problem med dessa sadlar. ;)

Jag har en och min ponny har aldrig fått ont av den;)

Har precis köpt en beg. prestige venezia sadel. vet ej hur gammal den är (men den är mörkbrun m vit bred kant baktill där det står prestige), vet ngn tex om venezia fortf tillverkas? Ngn som vet om bommen vid ev framtida behov går att värma om på venezia? Den verkar ligga bra på hästen (halvblod m rätt hög manke) i nuläget, men behöver nog stoppa om den.

Jag har precis hittat en beg Prestige Venezia som verkar passa min häst, trodde aldrig att en Prestige kunde passa till en häst med rak rygg och mycket manke, och högre fram än bak, men sadlar är ett mysterium... Jag har säker provat mer än 20 hoppsadlar, och har två sadelutprovare som har gett upp :-) Jag tycker det verkar vara latexpaneler i den, så isåfall kan de ju inte stoppas om. Modellen verkar fortfarande finnas om man tittar på Prestiges web-site, men tas inte in i Sverige? Jag kollade på Equalitylines hemsida (de verkar vara återförsäljare), och det fanns många Prestige men inte just Venezia.

GS modellen är svängd, tror det är Prestiges mest svängda modell så inte konstigt om den inte passar en häst med rak rygg. Måste vara en dålig sadelutprovare du har som tycker att GS ligger bra på en häst med rak rygg?

Liknande trådar

Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 121
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag har just nu en prestige golden star som passar hästen helt ok, utprovad av sadel magasinet som tyckte att den låg bra trots att den...
Svar
5
· Visningar
2 480
Senast: finaste
·
Utrustning Hej! Är i behov av att diskutera sadellösningar för min gamling. Han har med åldern(24) blivit svankig och är för tillfället omusklad...
Svar
1
· Visningar
592
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 473
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar