Ap dum fråga...

A

Athina

:rofl:

Alltså, på en D-tävling om man rider på tränsbett, får man rida med enhands fattning då??

Det borde man ju får göra eller hur, det är ju bara när man har stång bett som man inte får rida hur som helst, ja förutom i lek/fart grenarna..

Sv: Ap dum fråga...

På vanligt bett äre 2 händer som gäller, stång 1 hand. Däremot får du tävla äldre hästar på tränsbett i D- klasser.

Jag har ett diffust minne att det kommit nån ny regel på NRHA eller AQHA shower som tillåter tränsbett på en hand.
Vet inte om det gäller junior eller seniorhästar heller, är mkt osäker på detta men TROR att jag hört nåt om det.

Ja anledningen till att jag frågar om just d-tävling är för attt det är det enda vi har här nere.

Men just att när man rider på tränsbett, borde man ju få rida med vilken handsfattning som helst, egentligen...?

Ja men det där vet jag redan!

Men jag bara undrar om man just på d-tävling, när man rider vilken häst som helst på tränsbett, får rida med en hand?
Varför skulle man inte det liksom?

WRAS regelbok 2005/2006, sid 18, 172B:
"Vid ridning på hackamore eller tränsbett skall tyglarna hållas med två händer, varvid tyglarna läggs omlott med respektive tygelända på motsatt sida av hästens hals. Händerna skall hållas runt tyglarna med tummarna riktade uppåt och framåt samt knogarna riktade framåt och i lodrätt läge."

Notera att texten säger SKALL, inte bör eller något annat halvluddigt. Valet gäller val av bett, sedan ska tygelhållarreglerna för varje bett följas.

I Timed events får valfri betsling, tyglar och tygelfattning användas, och man får byta tygelfattning under ritten. Domaren får förbjuda användning av utrustning och bett som han bedömmer inhumant.

/Ida

Just för att jag kan.. eller vi kan, eller vad man nu skall säga...:D

Athina skrev:
:rofl:

Alltså, på en D-tävling om man rider på tränsbett, får man rida med enhands fattning då??

Det borde man ju får göra eller hur, det är ju bara när man har stång bett som man inte får rida hur som helst, ja förutom i lek/fart grenarna..

Vadför göra det svårare än vad det är..............................
:eek:

Bara för att vi kan! För att jag rider en superduper häst..:rofl:

vad är det för typ av hackamore man får rida på??

Jag har velat inför valet av bett för jag trodde inte man fick rida på hack?
Gäller det bara hack med långa skänklar eller även ponnyhack (det har jag)

tacksam för svar! (nu pratar vi om d-tävling och häst på 8 år) ;)

Seabaz skrev:
vad är det för typ av hackamore man får rida på??

Jag har velat inför valet av bett för jag trodde inte man fick rida på hack?
Gäller det bara hack med långa skänklar eller även ponnyhack (det har jag)

tacksam för svar! (nu pratar vi om d-tävling och häst på 8 år) ;)

En hackamore är ALLTID och ENBART ett "huvudlag" hopsatt av en hanger, en mecate och en bosal!!!!!
Detta får alla hästar tävla på, på WRAS c-nivå och lägre, dessutom hästar 3-5 år på alla WRAS nivåer samt quartershower.

Detta med skänklar som du nämner är, med korrekt terminologi, en MEKANISK hackamore och EJ godkänd på westerntävlingar.

Många westernmänniskor kallar tyvärr hackamoren för bara bosal men det är bara namnet på själva nosdelen, ungefär som att säga bett i stället för träns/huvudlag.

En välgjord hackamore är dessutom ett otroligt vackert hantverk.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 406
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar