Användningsråd hingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marham
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 187
M

marham

jag tänkte vända på steken och inte fråga vilken hingst jag ska välja till mitt sto utan fråga om användningsråd för hingstarna som lockar mej just nu:

A Dandy Man
Bocelli
First Wish
Highlander
Hermes
Nobel

ASVH gav ju användningsråd för förra årets godkända hingstar samt de som höjdes - hoppas att det kommer i år igen, men tänkte höra med er visa på Buke först! :bow:

/maria

Sv: Användningsråd hingstar...

Ingen som vill hjälpa mej och fundera kring användningsråd för hingstarna? Hittade ASVHs råd om 3 av de hingstar jag nämnt:

A Dandy Man 1128:
En mycket välstammad dressyrhingst efter den nu mycket välmeriterade Don Primero 981, och med GP prestationer i ett flertal led i mödernelinjen. Hingsten besitter tre högkvalitativa gångarter som kännetecknas av takt, energi, god bakbensaktivitet och elasticitet. Han har visat prov på ett utmärkt avspänt temperament. Han kan rekommenderas till de flesta inte alltför grova eller lågställda ston för en målinriktad gångartsavel.

First Wish 1103:

Ende godkände sonen till den tidigt bortgångne framgångsrike dressyrhingsten Fürst Heinrich. First Wish är en hingst av utmärkt modern modell som med sitt utmärkta temperament, sin stora ridbarhet och sina högkvalitativa jämna gångarter där galoppen är av extra hög kvalitet, kan rekommenderas till alla typer av ston för en målinriktad dressyravel, alldeles särskilt för att förbättra balans och bärighet.

Highlander 1106:
Dressyrstammad hingst med förädlande kombination av gångartsmeriterade blodslinjer från
trakhener och från fullblod.
Hingsten kan rekommenderas som förädlare till de flesta typer av ston, särskilt till sådana med
god skritt, för en målinriktad dressyravel.

Vad säger ni om detta - samt om de andra 3 på listan? vad är det för förärvningsegenskaper de har eller förväntas ha? Till exempel nämns ju eg inget om temperament...

/Maria

Jag var på avelclinicen i helgen där användningsråden för de nygodkända hingstarna presenterades av Karl-Erik Heimdal. När han började läsa up dem sa han att detta är vad AVN tror eftersom man ju inte alls vet hur de nya förärver sig. De användningsråd man kan "lita" på är från hingstar som har fått många avkommor och helst då de som har äldre avkommor.

Jag har själv använt Bocelli av de andra hingstarna du nämner och har sett en del andra avkommor efter honom. Vad jag har sett har han lämnat relativt högställda avkommor med mycket goda gångarter. Mitt lågställda sto med något grovt ansatt hals fick t ex ett högställt föl med en välansatt hals Bocelli som far och han förbättrade framförallt hennes galopp, bra trav hade hon själv, så där kan jag inte säga vem det kommer ifrån på avkomman. Bocelli har vad jag sett präglat sina avkommor ganska starkt.

Har ngr tankar om Bocelli, han är den av hingstarna jag sett många avkommor efter (har en själv). Han tycks lämna fågel eller fisk och inte mkt däremellan.
Många föl som fått kommentaren "ngt spänd för dagen". Mkt bra trav men svårbedömda i galopp just pga spändheten.
Om det kommer från honom lär framtiden utvisa, men jag har bruksprovets löshoppning i bakhuvudet "Hästen försöker så gott han kan efter sin förmåga. Blir stressad av sin uppgift och visar därför ingen hoppning"

Det tråkiga är att användningsråden bara finns från år 2006 och 2007 - samt om hingstarna har höjts till A eller Elit. Eller finns det råd för de andra hingstarna också?

Det har funnits användningsråd tidigare, har utprintat hemma från sent 90-tal.

Jag har en pärm hemma som kommer från ASVH"hingstar i svensk halvblodavel".
Jag köpte den i början av -90 talet o sen kunde man årligen köpa faktablad om nya hingstar o om det ändrades några uppgifter på detsom redan fanns i pärmen så fanns det med nya kort i "årspaketen".
Tyvärr slutade dem med dessa o jag har bara tom 94 eller 95.
Men där har avn gett avelsråd ang varje hingst till stoägarna.
Så för de ärldre hingstarna har jag råd.

Har ngr tankar om Bocelli, han är den av hingstarna jag sett många avkommor efter (har en själv). Han tycks lämna fågel eller fisk och inte mkt däremellan.
Många föl som fått kommentaren "ngt spänd för dagen". Mkt bra trav men svårbedömda i galopp just pga spändheten.
Om det kommer från honom lär framtiden utvisa, men jag har bruksprovets löshoppning i bakhuvudet "Hästen försöker så gott han kan efter sin förmåga. Blir stressad av sin uppgift och visar därför ingen hoppning"

Nu vet jag att han var löshoppad endast några gånger innan provet eftersom de inte vill riskera något med dressyrhingsten, så stressen kan ha berott på att han ställdes inför en ganska främmande uppgift. Jag tror inte att han är en hoppstjärna även om han skulle tränas för det, men jag har sett honom både hemma och borta, och han är annars en av de coolast hingstarna vad jag har sett. Visst kan man tycka att det är fel att dressyrhingstar inte förbereds för löshoppningen, men med de bedömningsförfarandet som finns i dag så kan man bli bruksprovsetta i gångarter utan att egentligen bli godkänd på hoppningen. Har man då en hingst man vet kommer att gå tillräckligt bra gångartsmässigt så tränar en del inte löshoppning alls i stort sett. Bocelli toppade fölvisningarna 2005, så man får väl hoppas att de föl som visades fram då som statistiskt sett var mycket fina utvecklas åt rätt håll, året efter vann ett Bocelliföl i Tingsryd. Som dressyrhingst tycker jag att han har förärvt sig väl till de avkommor jag har sett vilket är ett 15-tal, och jag har inte sett några riktiga fiskar bland dem, en hel del fåglar och några mer normala. Jag tror att han är en av framtidens hingstar som då är mycket specialicerad på just dressyr. Jag har själv använt honom en gång, men den avkomman är såld och jag har ingen annan relation till de som har hingsten om man nu tycker att jag är partisk, det är bara att personligen gillar jag Bocelli och vad jag har sett av hans förärvning.

Det skulle vara kul att veta vad man gav för råd för Ceylon;)

Det har funnits användningsråd tidigare, har utprintat hemma från sent 90-tal.

Har funderat på att skriva en insändare till ridsport, där jag drar en fiktiv historia om att jag satte mitt Trofé-sto i avel och med hjälp av dessa råd betäckte henne med Uttini. Detta stoföl betäckte jag med Wetano pga Karl-Henrik Heimdahl lyfter fram honom tillsammans med Weltman och Warsteiner som goda representanter för Weltmeyerblodet.

Så hade jag följt de avelsråden skulle jag stå med ett stoföl e.Wetano (V)-Uttini (C)-Trofé (C) :mad:

Har funderat på att skriva en insändare till ridsport, där jag drar en fiktiv historia om att jag satte mitt Trofé-sto i avel och med hjälp av dessa råd betäckte henne med Uttini. Detta stoföl betäckte jag med Wetano pga Karl-Henrik Heimdahl lyfter fram honom tillsammans med Weltman och Warsteiner som goda representanter för Weltmeyerblodet.

Så hade jag följt de avelsråden skulle jag stå med ett stoföl e.Wetano (V)-Uttini (C)-Trofé (C) :mad:

:rofl: :( :mad:

Först tycker man att det är jättekul, sen sorgligt, och till sist blir man förbannad!

Visst ska hingstar som är riktigt dåliga tas ur avel, men jag tycker att det främst ska gälla hingstar som lämnat riktigt dåligt temperament eller fysik till sina avkommor. Som det blivit de senaste åren upplever jag det som att man gallrar alltför hårt och det verkar godtyckligt då blup-registret inte ger en möjlighet att söka på hingstars avkommor och själva kolla upp deras resuktat!

Det skulle vara kul att veta vad man gav för råd för Ceylon;)
Tyvärr finns det inget avelsråd på de hingstar som var döda när de tryckte bladen. Inte på Feliciano heller som då inte fått så många avkommor att dra slusatser från.Någon annan?

Ok, trodde han skulle ha hunnit med eftersom han var i avel -92:)

Ska fundera på om det finns någon annan gammal farbror jag är intresserad av;)

Nu ser jag att du gjort tillägg om min favvo Feliciano, men honom har jag följt hela vägen från det han godkändes och har bra koll på honom.

Senast ändrad:

De kanske tyckte det var för sent att ge avelsråd då han var så gammal? Jag vet inte varför faktiskt..

Jag var mest intresserad av ifall det stod att han skulle användas till korrekta ston med stabilt temperament:angel:

I en gammal Flyingekatalog står om Phaeton x att han bör användas till ston med stabilt temperament, jag tror att det är enda gången jag sett en sådan kommentar.

Tyvärr finns det inget avelsråd på de hingstar som var döda när de tryckte bladen. Inte på Feliciano heller som då inte fått så många avkommor att dra slusatser från.Någon annan?

I förärvsbeskrivningarna från -99 finns Fille med, och det var här de så varmt rekommenderade Uttini och Trofé.

Jag köpte tyvärr inte de sista åren de sålde dessa faktakort.
Vet du om det finns nu?

Haha;)

Efter 1 700 betäckta ston vet vi ju nu att Ceylon lämnade väldigt rörliga hästar, ofta med god hoppförmåga, men också känsliga avkommor som i fel händer kunde få ett besvärligt temperament. Jag har träffat på fler avkommor än mitt eget sto ärvt hans hjulighet i bak och hans blup på ben, 75, talar ju ocså sitt tydliga språk.

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: EoG
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 281
Senast: Miss Sixty
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka