Användningsråd hingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marham
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 187
Sv: Användningsråd hingstar...

"Samtidigt finns det iakttagelser som tyder på att en del av Phaétons avkommor, liksom han själv, ibland kan vara något egensinniga. Han bör därför i avvaktan på en värdering av sportresultaten användas till mentalt stabila ston av god storlek."

Det måste ha varit svårt att formulera uppmaningen på ett sådant snyggt sätt.:angel: Formuleringen "något egensinniga" fann jag av någon anledning oerhört roande.:D

Lite till Ceylons försvar; hur många hingstar har lämnat avkommor som gått svår int. i dressyr, hoppning, fälttävlan och körning?

Jag håller med dig! Du vet att jag inte alls tycker illa om Ceylon, men det jag beskriver är de slutsatser jag dragit av mina egna iakttagelser. Jag har också sett att trots att avkommorna inte är helt korrekta i benen har de hållit!

Om jag inte minns helt fel fick han 5 avkommor i svår hoppning, 7 i svår fälttävlan och 13 i svår dressyr? Körningen har jag ingen koll på alls.

Jag kommer ihåg att jag reagerade när jag såg den kommentaren! Tror att det var första gången någonsin jag sett en hingsthållare uttrycka sig negativt om sin hingsts temperament.

Jag vill gärna ha Ceylon lite längre bak i stamtavlorna (har honom bakom master i min lilla valack). Han tycks ge en nerv och energi som hänger med i många led!

Det här blev trådkapning av värsta slag:o . Ber TS om ursäkt

Det närmaste jag har hittat är upplysningen om Hertigen i 1979 års Flyingekalender: "Fordrar en erfaren ryttare och skötare då han emellanåt fattar humör och visar olydnad". Men jag vet inte riktigt om det ska tolkas som en uppmaning till stoägarna att endast använda honom till stabila ston.

A Dandy Man
Bocelli
First Wish
Highlander
Hermes
Nobel

A Dandy Man skulle jag kunna tänka mig att använda till ett lättare sto (kanske 50% fullblod eller liknande) med schyssta grundkvaliteter. Jag tror man får tänka samma ston som till fadern, Don Primero. Han är annars den av hingstarna som jag har svårast att direkt se en god matchning med.

First Wish ser jag personligen som en ridbarhetsförbättrare och typförbättrare. Jag är inte helt övertygad om hans trav och elasticitet, men han ser ut att vara en dröm att rida. När det gäller gångartförärvning och speciellt förbättring av traven hade jag nog valt en annan hingst.

Hermes är väldigt korrekt och välproportionerlig, men har inga jättestora gångarter. Ridbarheten verkar helt okej. Jag tror att han kanske kan paketera hästarna bättre, alltså förbättra proportioner, överlinje och ben. Stora, gängliga ston med dressyrstam kanske kan passa?

Highlander är definitivt en typförbättrare och ger säkert en hel del drag under galoscherna. Grövre, lugna ston med vägvinnnande skritt borde han kunna matcha bra, särskilt om det är donnerhall-blod bakom.

Bocelli och Nobel har jag inte sett så mycket av.

Det närmaste jag har hittat är upplysningen om Hertigen i 1979 års Flyingekalender: "Fordrar en erfaren ryttare och skötare då han emellanåt fattar humör och visar olydnad". Men jag vet inte riktigt om det ska tolkas som en uppmaning till stoägarna att endast använda honom till stabila ston.

Fast med tanke på stammen (Nepal-Jovial) så hoppas jag att han inte fick andra än stabila ston i vilket fall. Känns inte som att det kom ur det blå direkt om han var lite vass.:angel: :D

Tack - det var precis en sådan kommentar som jag tänkt mej - trådkapningen var rolig att läsa men hjälpte mej inte i hingstvalet... :D

Synd att A Dandy Man verkar vara lite grov... Annars tyckte jag han såg ut att vara otroligt rörlig och otroligt cool!! Och med en härlig prestationsstam... Men blir kanske lite grovt om man inte har ett lättare sto... hmm. Var lite sugen på den svenska (?;) ) stammen...

Och Highlander tänkte jag just att han kanske skulle kunna ge bra drag - och mer behöver jag egentligen inte till min...

Och vad gäller Hermes har jag verkligen inget stort gängligt sto så han blev väl också utesluten...

Så egentligen är väl Bocellli, Nobel och First Wish kvar...

Konstigt att det verkar vara ett glapp på användningsråden från ASVH... kanske både synd och tur med tanke på Borsalinos fiktiva föl... :p

/Maria

Fast Highlander verkar mycket ridbar. Han sag kattefin ut da Susanne red honom pa Flyingse hingstvisning.

Jag är väl kärringen mot strömmen, men jag tycker faktiskt inte att han är så grov. Huvudet är ju inte direkt ädelt men i övrigt tyker jag det finns många hingstar som är bra mkt grövre. Prestationsmässigt är ju stammen superintressant.
dandy_first.jpg

Jag är väl kärringen mot strömmen, men jag tycker faktiskt inte att han är så grov. Huvudet är ju inte direkt ädelt men i övrigt tyker jag det finns många hingstar som är bra mkt grövre. Prestationsmässigt är ju stammen superintressant.
dandy_first.jpg

Nja, fast på bilden har han inte en muskel (inte synlig i alla fall). Om några år lär han ha betydligt mer kött på benen. Hursomhelst, så tycker jag att hans svaghet är kroppsformen. Överlinjen är sådär, bogen lite brant, osv osv. Inget vackert djur, men han verkar ju klok och rör sig bra.

Är benägen att hålla med. Han är i grövsta laget för att vara så ung.
Men i övrigt så tror jag han har något att tillföra.
Gärna på ett sto med fullblodsinslag.

Liknande trådar

Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: EoG
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 281
Senast: Miss Sixty
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 889
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka