Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Idag har användningsråden för de nygodkända hingstarna kommit på ASVH`s hemsida. Tänkte därför passa på att klistra in dom här för alla er/oss som tänkt att använda någon av desssa herrar i år ;)

Användningsråd för nygodkända hingstar vid bruksprov 2006
Treåringar:

Coriall 1101:
En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov på ett sansat och avspänt temperament.Han bör, för en målinriktad hopphästavel, kunna rekommenderas till de flesta typer av ston, dock med en viss försiktighet till ston med svag rygg.

Corlensky G 1101:
En komplett hingst med hoppinriktad härstamning. Han är av mycket god typ, har goda grundgångarter, alldeles särskilt i galopp, samt utmärkt hoppförmåga. Han bör, för en målinriktad hopphästavel, kunna rekommenderas till de flesta typer av inte alltför korta ston. Han bör vara särskilt användbar när man dessutom vill förbättra såväl typ som grundgångarter.

Donelli 1102:
Dressyrstammad hingst som, för målinriktad dressyravel, kan rekommenderas till de flesta inte alltför korta ston.

First Wish 1103:
Enda hingsten i Sverige fallen efter den tidigt bortgångne Füst Heinrich. Välstammad dressyrhingst som, för en målinriktad dressyravel, bör kunna rekommenderas till de flesta
korrekta ston särskilt för att förbättra balans och bärighet.

Playtime (ex. Penthagon) 1104:
Hingst med prestationsinriktad härstamning för såväl dressyr som hoppning. Han bör dock i första hand rekommenderas för användning för produktion av dressyrhästar, framförallt när man önskar förbättra bakbensaktiviteten samt för att tillföra mera massa till avkommorna.

Fyraåringar och femåringar:

Caressini L 1105:
En stor, något tung hingst med utmärkt prestationshärstamning för hoppning. Han bör, för en målinriktad produktion av hopphästar, med fördel kunna användas till lättare ston, gärna ston med god galopp. Framförallt användbar för förbättrande av hoppkapacitet.

Highlander 1106:

Dressyrstammad hingst med förädlande kombination av gångartsmeriterade blodslinjer från trakhener och från fullblod.
Hingsten kan, för en målinriktad dressyravel, rekommenderas som förädlare till de flesta typer av ston, särskilt till sådana med god skritt.
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Då jag till mitt Cortez-sto bestämt Lucky Point så känns det helt rätt. Hon är liten, lågställd och parallellförskjuten :p.

"Bör för ändamålsenlig sporthästavel kunna användas till de flesta typer av ston, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet."
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

här kommer resten av listan:

Loredes 1107:
En stor och för dressyravel mycket välstammad hingst med förädlande fullblodsinslag.
Han bör, för en målinriktad dressyravel, kunna rekommenderas till de flesta typer av
välbenade ston speciellt i avseende att förbättra storlek och galoppförmåga.

Quin 1108:
Välstammad hopphingst, den första i Sverige efter den berömde Quick Star. Genom sin lätta
modell bör han, för en målinriktad produktion av hopphästar, kunna användas till de flesta
typer av ston, även tyngre, dock med försiktighet till ston med svag trav.

Ronaldinho H 1109:
En stor, ännu något outvecklad hingst, med utmärkt hopphärstamning. Robin Z´s ende
godkände son i Sverige. Inte så tung som många andra hingstar efter Robin Z.
Han bör, för en målinriktad produktion av hopphästar, kunna användas till de flesta typer av ston, särskilt till de kortlinjerade och av något lättare modell,

Rosevelt 1110:
Utmärkt dressyrhärstamning med förädlande fullblodsinslag på mödernet. Kan, för en
målinriktad produktion av dressyrhästar, rekommenderas till de flesta typer av inte alltför korta ston. Speciellt i avseende att förbättra ”uppförsbacke” och ridbarhet.

Sandakan 1078:
En mycket välstammad dressyrhingst av utmärkt modell.
Han bör, för en målinriktad dressyravel, kunna rekommenderas till de flesta typer av ston. Sandakan 1078 kan dessutom anses som typförbättrare.

Santana 1111:
En mycket välstammad dressyrhingst som för en målinriktad dressyravel bör kunna
rekommenderas till de flesta typer av ston.

Prestationshingstar:

Careful 1112:
En Contender son med förädlande angloarab blod på mödernet. Hoppar runda språng med god teknik och god kapacitet.
Bör för en ändamålsenlig produktion av hopphästar kunna användas till de flesta typer av korrekta ston.

Carland 1113:
En mycket ridbar Contender son med Landgraf I möderne, som kombinerar utmärkt
hoppförmåga med goda grundgångarter.
Bör för produktion av hopphästar kunna användas till de flesta typer av inte alltför korta ston. Carland 1113 bör vara särskilt användbar när man även vill förbättra rörelseförmågan.

Chicago Z 1114:
Den enda Carthago sonen i svensk hästavel, med ett mycket meriterat möderne för hoppning. En för sin ålder mycket välmeriterad hopphingst som därmed förtjänat sitt godkännande. Han bör kunna användas för en målinriktad produktion av hopphästar, särskilt för förbättrande av hoppkapacitet. AVN avråder dock från att använda hingsten till ston med lång rygg o länd, samt avråder definitivt för användning till ston med veka bakkotor.

Empire VDL 1115:
Hoppstammad, ridbar, väl hopkommen hingst med bra framparti och halsansättning. Visar prov på teknisk hoppning och har en ändamålsenlig galopp.
Bör för en målinriktad produktion av hopphästar kunna användas till de flesta typer av ston. Kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten.

Fielmann 1116:
En i utlandet högt bedömd Florestan I son som även har förädlande fullblodsinslag genom morfadern Laruies Crusador xx.
Han bör, för en målinriktad produktion av dressyrhästar, kunna användas till de flesta inte alltför korta ston.

Gagarin 1117:
En dressyrstammad dansk hingst, representerande Florestan I blod genom fadern French Kiss, här kombinerat med förädlande blod från Michelangelo. Hingsten är av god typ och modell, med energiska o lätta gångarter. Han bör därmed passa till de flesta typer av ston för avel av dressyrhästar.

Jazz Time 1118:
Gångartshingst med lätta, luftiga och energiska gångarter.
Han bör för en målinriktad dressyravel kunna användas till de flesta typer av ston.

Kricket du Hequet 1120:
Hingst med utmärkt franskt hoppblod. Har varit mycket framgångsrik i franska
unghästchampionaten. Kricket du Hequet 1120 bör, för målinriktad produktion av hopphästar, kunna användas till
hoppston med goda grundgångarter.

Lucky Point HE 1121:
En son till nyligen bortgångne Leuthen I med Pilot blod på mödernet. Linjeavlad på Landgraf I. En mycket komplett hingst av god modell, mycket korrekt och med goda grundgångarter. Bör för ändamålsenlig sporthästavel kunna användas till de flesta typer av ston, dock framförallt med inriktning på hoppning. Bör passa särskilt bra när man även vill förbättra egenskaper som storlek, typ och korrekthet. Bör inte användas till ston med Landgraf I nära i stamtavlan.

Manhattan 1122:
Ende sonen i Sverige efter den berömde Burggraaf. Manhattan har höga avelsindex i Holland för sin hoppförärvning och bör, för en ändamålsenlig produktion av hopphästar i Sverige, kunna rekommenderas till de flesta typer av icke lågställda ston.

Mr Carrera xx 1123:
En stor fullblodshingst av god ridhästmodell som genom många säsonger med imponerande löpmeriter bevisat sin goda hållbarhet. Han visar, efter endast kort tids omskolning från löphäst, goda och för ridhästavel ändamålsenliga grundgångarter.
Mr Carrera xx 1123 bör, för produktion för alla typer av sporthästar, kunna användas som förädlare till de flesta typer av ston, dock särskilt med inriktning på gångarter samt för
fälttävlan.

Radiator 1124:
En i tävlingsverksamhet mycket högt meriterad hopphingst.
Bör, för produktion av hopphästar, kunna användas till de flesta typer av inte alltför tunga ston.

Saint Amour 1125:
En liten välstammad hingst för hoppning. Förste Stakkato-sonen i Sverige. Han är för sin
ålder mycket välmeriterad i tävlingssammanhang, och har visat prov på spektakulär hoppning,
med framförallt en mycket bra bakbensteknik.
Bör för målinriktad produktion av hopphästar kunna användas till större, korrekta ston.
Framförallt för förbättrande av reaktionsförmåga, lätthet och bakbensteknik.

San Brasil 1126:
En mycket maskulin hingst som verkat på Celle i Tyskland. Han har där fått höga avelsindex
för sin förärvning av hoppförmåga.
Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för produktion av hopphästar. Kan även
med fördel användas till hoppston för att förbättra typ och högställdhet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Ang Carland, är han kort i ryggen själv eller? Det står ju att han inte rekomenderas till ston med kortare rygg. Hmmm vän tänkte använda honom men vill absolut inte ha kort rygg, vad tror ni som sett honom?
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Jag såg Carland på hingstvisningen i Helsingborg, han hoppade mycket bra, travade med bra tryck i bakbenen och hade mycket utstrålning. Jag tyckte dock att han hade en något kort hals för min smak. Nu hade han sadel så det var svårt att bedöma ryggens längd, men han är inte långlinjerad.
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

I senaste nummret av Tidningen ridsport s 70 så fins en artikel som handlar om dessa användningsråd vi pratar om häri tråden. Bla annat så sägs det i artikeln att dessa användningsråd blir kvar även kommande år, men kommer dessutom att utvärderas. Frågan som man nu ställer sig inom AVN är bla. om man behöver uttrycka sig tuffare och mer pricksäkert i dessa rekommendationer och dessutom hur ska man fortsätta jobba med formerna för rådgivning ?

Därför så tänkte jag nu att vi ska hjälpa AVN med några goda råd från oss på Bukefalos :D Vad säger ni stoägare ? Behöver dessa utvecklas ytterligare ? Hur i såfall skulle ni vilja att dem var utformade för att dem skulle vara så behjälpliga i hingstvalen som möjligt ?

Helen
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

När jag väljer hingst vill jag naturligtvis att han ska passa mitt sto med avseende på förärvning av exteriör och prestation, men jag lägger även stor vikt vid hingstens temperament. Hos unga hingstar vet man ju inte hur temperamentet förärver sig, men det vore ändå bra om temperamentet hos hingsten kommenterades på något vis i avelsråden tycker jag, något intryck av temperamentet måste väl nämnden ha fått? Som det är nu hör man rykten om skarpa eller coola hingstar.

En annan sak som inte hör till avelsråden i sig är att jag tycker att eftersom aveln nu är så inriktad på hoppning respektive dressyr hade det varit bra om hingstkatalogen hade varit uppdelad mer än nu i färger på sidorna för att underlätta sökandet efter hopp-eller dressyrhingst. Mitt förslag är att man har en färg för de hingstar som främst förärver hoppning resp. en färg för de hingstar som främst förärver dressyr. Om det mot förmodan skulle finnas någon hingst som inte anses tillhöra någon av de två kategorierna utan anses förärva allroundhästar så kan de få en alldeles egen färg ( dessa blir nog inte så många om man läser nämndens rekommendationer av användandet av de nya hingstarna).
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

1.
men det vore ändå bra om temperamentet hos hingsten kommenterades på något vis i avelsråden tycker jag, något intryck av temperamentet måste väl nämnden ha fått? Som det är nu hör man rykten om skarpa eller coola hingstar.
Det var ett klokt förslag tycker jag. :bow: Får vi ihop fler kloka förslag så kan vi ju skicka dom till nämden :D

Mitt förslag är att man har en färg för de hingstar som främst förärver hoppning resp. en färg för de hingstar som främst förärver dressyr. Om det mot förmodan skulle finnas någon hingst som inte anses tillhöra någon av de två kategorierna utan anses förärva allroundhästar så kan de få en alldeles egen färg ( dessa blir nog inte så många om man läser nämndens rekommendationer av användandet av de nya hingstarna).
Detta förslaget var också bra och jag öreslår att du mailar eller skriver ett brev till Ridsport om detta - dom brukar uppskatta kreativa förslag.

Helen
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Finns det gamla användningsråd kvar att läsa någonstans? Från tidigare år, alltså.
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Det var väl första året i fjol, som de gjorde användningsråd till de nygodkända. Tidigare har funnits (och finns väl fortf) förärvningsbeskrivning för A- resp Elitpremierade hingstar, och i dem har till viss del även användningsråd funnits.
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Highlander 1106:

Dressyrstammad hingst med förädlande kombination av gångartsmeriterade blodslinjer från trakhener och från fullblod.
Hingsten kan, för en målinriktad dressyravel, rekommenderas som förädlare till de flesta typer av ston, särskilt till sådana med god skritt.

Förädlare... *pytt*
Jag fick en grov jäkel till fölunge som förvisso vet hur man ska röra sig. :D
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Jag har sett Carland flera ggr och väntar också en fölis efter honom i vår.:banana: Han har inte kort rygg. Han är mycket vacker, 1,69 m i mankhöjd. Men han finns inte kvar i Sverige. Så du får nog söka en annan hingst om du inte vill importera sperma. Han står för försäljning i Tyskland, om han inte redan är såld. Han har betäckt ca 100 ston / år i Sverige. Han fanns här i 2 år.
Hälsningar Lintrollet.
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

meddelandet du svarar på skrevs 2006-04-05 så jag gissar att stoet redan är betäckt om det skulle betäckas, och vem vet det kanske kom ett föl också..
U
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

"Empire VDL 1115:
Hoppstammad, ridbar, väl hopkommen hingst med bra framparti och halsansättning. Visar prov på teknisk hoppning och har en ändamålsenlig galopp.
Bör kunna användas till de flesta typer av ston för en målinriktad produktion av hopphästar.
Kan särskilt rekommenderas till hoppston för förbättrande av frampartiet och ridbarheten."

Nu vet jag inget om ridbarheten, men resten har hittills stämt väldigt bra på min avkomma som har en rejäl mor http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e.Empire/2007-11-15/22:07:14
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Tack!! Men jag hittar ej Cagancho....han är ej elit (ännu:)) o ej ny.

Hqar jag bara missat honom?
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

ja Empire verkar fin!! Det står just nu mellan Empire, Cagancho eller Orlando.

Den som passar henne bäst med andra ord.

Vad tror ni? Förädlar Empire mkt? Skall man kanske ha lite bitigare sto till honom? Jag har ju ett sto som är 1.70 men ej grov...

Hur lägger man in bild?

Ja, ditt föl efter Empire är man ju sugen på att köpa men jag skall ej ha fler bäbisar nu...:D
 
Sv: Användnings råd för de nygodkända hingstarna...

Mitt sto har fullblod i 3:e led även om man ej kan ana det när man ser henne, men jag tror nog att Empire förädlar en hel del då han har hög fullblodsprocent i blodet.

Du måste ha bilden på webben, man ska kunna trycka på symbolen med berg, 3:e från höger som finns ovanför texten här, men jag kan bara länka mina bilder/filmsnuttar till sidan.
 

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 757
Senast: athena
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 767
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp