Använder ni förebyggande saker till era hästar?

I

IslaBonita

Jag tänker på vitaminer "utöver", hovolja/hovett fast hästen inte har dåliga hovar... Sådana saker!

Sv: Använder ni förebyggande saker till era hästar?

Nej inget sånt. Tycker det mesta är onödigt och man kan skapa sig problem istället för att förebygga dem. Många duttar i onödan. Vet en som var så orolig för mugg att hon tvättade (med schampo) hästens karleder varje dag. Det fick motsatt effekt och hästen fick mugg ändå.
Jag tänker mer på att ha bra hästhållning bara. Lång utevistelse i stor hage, stressfri miljö, välanpassad utrustning, sund ridning, mycket grovfoder. För att nämna det viktigaste. Sen gör jag regelbunden "hälsokoll"; tänder, sadel, massör tex.

Nej inget sånt. Håller med föregående. Mina hästar får mycket utevistelse, har en bra stallmiljö, får mycket grovfoder, utrustning som passar hästen och inte skaver/skadar osv. Men jag håller inte på med tex vitlök för att förebygga förkylningar, hovolja för att förebygga hovproblem eller liknande. Blir okig påfolk som har femtielva små burkar med pulver att ge i fodret...

Utöver detta så blir hästarna givetvis verkade och skodda med jämna mellanrum, tänderna kollas en gång om året (gamla ponnyn var sjätte månad för att spola foderinpackningar). Ja det enda förebyggande ska väl vara vaccination då. Avmaskning sker vid behov efter träckprov.

Jag tänker på vitaminer "utöver", hovolja/hovett fast hästen inte har dåliga hovar... Sådana saker!

Jag kan ge min häst en kur med enzion ibland trots att han har bra hovkvalité, vet att det kostar pengar och är egentligen onödigt men jag mår bra av det att veta att jag gör vad jag kan för honom.
Sen kan jag när det är väldigt blött ute under väldigt långa perioder olja in hovarna nån gång per vecka.

Och sen när han var konvalicens så gav jag honom djävulsklo för att förebygga lite, givetvis inte hela tiden men i perioder. Han kollades kan jag ju nämna regelbundet av vet då.

Är väl det jag ger/gett min lilla häst.

Jag pyttsar i CONQUER® liquid, men det är nog det enda, ja och så extra b-vitamin,
hon är så känslig i huden och pälsen, jag tycker hon blir bättre med dubbel dos b-vitamin.

Icke det. Har duttats en hel del genom historien, men då pga av hästen i fråga haft problem som duttandet kunnat avhjälpa. T.ex. magpreparat till kolikhäst, msm vid senskada då det ska "hjälpa kroppen att läka". Alla mina hästar har haft kanonhovar så har aldrig behövt ge några hovpreparat.

Säger väl annars som övriga: mina bästa "förebyggande" råd är en god foderstat, varierande arbete, mycket utevistelse, duktig hovslagare, tandvård vid behov och ett sunt förnuft.

Ptja, jag drar olja på hovarna men det är nog det enda jag kan komma på på rak arm.
Sen kan man ju se det som att benskydd, lindor, boots etc är förebyggande och det används ju.

penslar hovarna med matolja för att hon har dåliga hovar. alla dessa hov oljor är inge bra. oså extra B-vitamin. tja.. det var väl det :)

Om min häst gått hårt pass ger jag kamomill och älg ört och dagen efter så verkar han inte lida av träningsvärk..använder foderjäst och även andra örter när det behövs..Och han har aldrig varit skadad lr halt..

Det beror väl på hur man ser det.

I somras hade jag olja på hovarna några ggr för att inte riskera att få spruckna hovar.
Dock var dem torra ibland så det berodde ju på det. :p

Annars använder jag nog inget direkt förebyggande mer än normala saker ( Stängsel i hagen, strö i boxen ;) )

jag ger inget extra som hästen inte behöver då jag tycker att det e bortkastade pengar. jag smörjer inte hovarn med hovstarkare då hon har kassa hover och jag tycker att det hjälper. har provat annat men slutat efter en till två månarde då jag inte tyckt att det hjälper

Diskar hovar med Grummesåpa och oljar med olivolja varje dag - Hästen har ej dåliga hovar.

Lindar med Back on Track paddar på natten - hästen är alltid jätte ren i benen även utan dessa.

Benskydd i hagen - Hästen strycker sig inte

Kedja vid ledning - Hästen är kolugn och väluppfostrad

Mineraler och vitaminer i perioder - Troligtvis onödiga

Lindor vid ridning

Boots

listan kan göras lång...

Jag tvättar ofta ut hovarna under lerperioden och använder tjärspray i förebyggande syfte - vill ej ha röta.
Smörjer ofta hovarna under sommaren pga att hästen lätt får sprickor.
Ger unghästen biotin för hon är lite sulöm och har lite sprickor.
Använder mineraler och vitaminer i perioder.
Använder alltid skydd eller lindor vid ridning.

Nej inget sånt. Tycker det mesta är onödigt och man kan skapa sig problem istället för att förebygga dem. Många duttar i onödan.
Jag tänker mer på att ha bra hästhållning bara. Lång utevistelse i stor hage, stressfri miljö, välanpassad utrustning, sund ridning, mycket grovfoder. För att nämna det viktigaste.

Håller med helt :)

Det är ju alltid en kuggfråga var gränsen för förebyggande 'bara för att' och förebyggande 'av en anledning' går..

Men jag ger magtarmbalans/jäst förebyggande vid risk för magtarmstörningar. Exvis foderbyten och liknande.

Fbl får B.vitamin förebyggande vid pälsfällning/sättning. Eftersom jag vet hur han blir annars (inte kul).

Där ger jag ju just förebyggande, dvs INNAN problem uppstått. Samtidigt så är det ju för att motverka sas 'välkända' problem/risker.

Men, magtarmbalans vid 'risksituationer' (foderbyte, medicinering etc). Fångponnyn får det fortfarande. B-vitamin till fbl vid pälsfällning/sättning. Vegetabilisk olja på hovarna på fbl sommartid (samma där, vet hur det blir utan).

I övrigt är det rätt lugnt, de får ADE-vitamin vintertid, men det är ju lika förebyggande som att de får mat övht sas. ALLT är ju eg förebyggande om man ser det så ;)

På 'icke ätbara' saker så boots i hagen fram året om på fbl (tappskoförebyggande) och runt om när han är broddad (broddtrampsförebyggande). Men även där har ju den förebyggande åtgärden satts dit pga av ett problem som upptäckts.

Ger en "kur" med tex MSM, nypon eller gurkmeja ibland.
Linimentar ibland efter ansträngning, stretchar flera ggr i veckan.

När jag läste AlexandraW´s inlägg kom jag på att jag ger B-vitamin vid pälsfällning/sättning, och tex Bakteriebalans vid flytt, om vi åker på kurser mm. Har jag B-vitamin över så ger jag en slurk B-vitamin vid flytt och kurser också.

Jag använder trätjära till min häst hovar 1 till 2 ggr i veckan. Tyckar att 60 kr för en halvliter tjära är billigare än hovslagar och veterinär räkningar. Sen ser hovarna väldigt fräscha ut när man har använt det ett tag, även när tjäran inte är på. :)

Tjära är bakteriedödande och vattenavstötande så det förebygger hovröta och svampinfektioner väldigt bra (bland annat).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 372
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar