Svarade "ja alltid" för der är väl så nära sanningen man kommer. Har nästan alltid reflex på mig om jag vet att jag ska röra mig ute i mörker.
Hur mycket och vad variera lite med var och hur jag rör mig. På förra stället där jag bodde fanns det bara en smal, krokig, mörk och stundvis vältrafikerad väg, så när jag skulle ut och springa där så hade jag reflexjacka, pannlampa och ett rött ledband runt benet.
När jag däremot springer i stan, och vet att jag enbart kommer röra mig på trottoarer och gångvägar, och komma i kontakt med trafiken enbart i någon korsning, så då har jag inte fullt lika mycket på mig.
Samma var jag bor nu, en mörk, men sparsamt trafikerad grusväg och gångbanor. Reflexjackan är iofs oftast ganska så standard då jag är ute och springer oavsett, då den är så bra.
Vid ridning så försöker jag tänka "högt, lågt, höger och vänster" d.v.s. vi ska synnas från alla håll, och ju tidigare det syns vad typ av "fordon" det är ju desto bättre.
Är det skymning eller annars dålig sikt brukar jag satsa mer på florecerande och starka färger överlag snarare än reflexer (dock brukar de ju höra ihop).
Har en förkärlek för att köpa kläder med påsydda reflexer, speciellt brukskläder.
Är däremot lite dålig på att använda reflexer om jag är i stan bara sådär annars, men jag tar aldrig för givet att bilar ser mig när jag ska korsa, inte ens när det är ljust ute. Räknar med att det finns allför mycket annat distraherande för att våga lita på det.
Brukar därtill försöka se till att ha en reflex, eller en sådan där liten lysande grej man kan hänga i t.ex. blixtlåset, i alla jackor och i handväskan under den mörka tiden på året, ifall man skulle råka hamna i någon oförutsedd situation.