Använder du reflexer?

Använder du reflexer?

• Ja alltid

Röster: 96 71,1%
  • Nej

Röster: 6 4,4%
  • Ibland

Röster: 33 24,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    135
Reflexväst eller snap- on reflexer. Min rullator är också belamrad med snap-onreflexer och en superstark ficklampa fäst vid kryckfästet som jag inte använder längre. I bilen har jag ofta ett lager reflexvästar, som jag har delat ut till självmordsbenägna flanörer och cyklister. Som tror att de är självlysande i kolsvarta jackor, mössor, byxor och cyklar utan belysning och utan reflexer i ekrarna...

• Gilla
Reactions: MCP
Anser för övrigt att blinkande, blippande lampor på folk är fullständigt vansinnigt trafikfarliga då folk har en tendens att tvärnita (=kollisions och avåkningsrisk) när såna vandrande discolampor går utmed vägrenen. Tjööööp vanliga reflexer för tjyvingen och använd blippbloppande lampor i skogen istället för på trafikerade vägar.

Det hörs att du inte bor på landet med en 80 väg att gå på ,där ingen kör 80 utan du får +a på med minst 20, jag blev nästan nerkörd 2ggr förra året trots reflex på mig o blinkhalsband på hunden + reflextäcke på hunden.
Nu behöver jag inte kasta mig ner i diket mer. Ska kanske spä på med att det mesta av det som blinkar på oss nu är blå blink också,mer effektivt än dom rosa,gula och gröna vi provat med.

Jag är skitdålig på att slänga på reflexer. Däremot är cykeln utrustad med lysen fram och bak samt diverse reflexer på ekrarna som syns ordentligt, så cykeln syns från alla håll. Och ptja... Jag cyklar överallt, så visst syns jag. Eller ja, cykeln... :p

När jag red däremot var jag tvungen att cykla längs en liten smal byväg med snövallar och tung trafik och som helt saknade vägren. Då jävlar åkte reflexvästen på vill jag lova :nailbiting:

Det hörs att du inte bor på landet med en 80 väg att gå på ,där ingen kör 80 utan du får +a på med minst 20, jag blev nästan nerkörd 2ggr förra året trots reflex på mig o blinkhalsband på hunden + reflextäcke på hunden.
Nu behöver jag inte kasta mig ner i diket mer. Ska kanske spä på med att det mesta av det som blinkar på oss nu är blå blink också,mer effektivt än dom rosa,gula och gröna vi provat med.
Nej, jag bor inte på landsbygd nu men har så gjort i 20 år så jo jag vet vad du pratar om - men jag har också ett jobb som innebär att jag tagit hand om många människor som kört av vägen av många anledningar varav plötsliga inbromsningar för att väja för något är en mycket vanlig anledning till att folk kör av vägen, eller blir påkörda bakifrån. Men ja, din säkerhet som gångare är naturligtvis lika viktig men jag anser nog att reflexer och en ficklampa i handen är effektivt nog och snällare kommunikation på vägen i mörkret.

Jag har i vardagen i stan reflex på armarna och väskan, sprayade reflexsspray på baksidan av jackan men det försvann efter 1dag så det rekommenderas inte.

På mörka vägar reflexväst och lampa som jag håller längs benet för att inte blända någon.

I stallet- reflex på hjälmen, pannlampa, reflexvantar, reflexväst, reflex på vinterbrallorna och hästen ser ut som en vägarbete på 4 ben.

Det är enda gången jag använder bling utan att tycka att det är larvigt :grin:

Vet itne vad jag ska svara.... Jag använder nästan aldrig reflex. Beroende på att jag praktiskt taget aldrig rör mig till fots på trafikerade vägar längre.

Det gånger jag faktiskt ÄR på trafikerad väg har jag reflex. Det ligger reflexväxt och snapreflexer i bilen om jag skulle tvingas stanna i mörker.
Men som sagt - det går månader mellan de gånger jag har reflex=är på trafikerad väg.i mörker.

Man behöver inte bo på landet längs 80-väg. Det räcker att bo mellan centrum och industriområde med långa genomfarter och smala smågator, med skum belysning där det är 50-väg men de flesta kör 65 och cyklisterna anser att ordet "cykelstad" är att alla övriga trafikanter, gångare med och utan rullator, barnvagn, vanliga bilister, bussar, lastbilstrafik och tunga långtradare får stanna, ha uppmärksamhet och stanna/lämna företräde oavsett vad skyltarna säger. Och belysning eller reflexer på gångare och cyklister förstör deras image.

Men många av Örebros motorcykelklubbar föregår med gott exempel och har reflexväst, trots att de har belysning på motorcyklarna och syns relativt bra.

Ser ut som en julgran på mina hundpromenader och cykelturer. Tvingar på alla i min närhet reflexer. Tonårssonen skyr mig som pesten... :angel:

Det ni bör tänka på att under höst och vinter syns man otroligt dåligt även dagtid! Särskilt om det är grått och regnigt. Då hjälper inte reflex, man behöver varselfärgade kläder tex en gul reflexväst. En svartklädd fotgängare eller häst och ryttare med mörka färger syns inte förrän bilen är väldigt nära.

Mötte en tjej på en mörkbrun häst, all utrustning och kläder var mörka, ridande längsmed en 80 väg där det inte finns vägren. Det var mitt på dagen men grått och regnigt. Det var bara ren tur att jag såg henne innan det var för sent och att jag körde relativt lugnt. Många kör 100+ på den vägen.

Majoriteten av bukefalisterna verkar ju iallafall använda reflexer kanske är det för att vi har djur och vet vikten av det genom att ha ridit på mörka vintervägar? Positivt iallafall att majoriteten i den här tråden verkar använda det.

Reflexväst gillar jag, kostar 15:- på Jula så det finns 2 stycken i varje bil plus jag har en på stalljackan och en på löparjackan plus ett gäng till i hallen hemma
Har också snäppreflexer och dinglande sådana
ser jag något som rör på sig på eller precis bredvid vägen drar jag på helljuset så att jag ser dem ordentligt
blir man påkörd om man går mörklädd utan reflexer på en mörk väg får man skylla sig lite grann

Jag vill passa på att påminna om att reflexer är "färskvara", dvs, de tappar effekt med tiden.

Förra hösten mötte jag en travhäst med vagn och medföljande gubbe, i skymningen på en ganska liten väg. (asfalterad, men utan mittlinje) Jag såg dem väldigt sent (max 50 m från dem, troligen mindre) och detta då tack vare att jag till sist fick ett litet reflekterande blänk från en gammal utsliten benreflex som hästen hade på vänster fram.
Jag stannade för att nämna för gubben att de inte syntes, för att hans reflex inte fungerade. Men jag blev bara utskälld, för han syntes visst, han hade ju reflex! (EN dessutom...)

Går sällan efter den större grusvägen när det är mörkt, men när jag gör det så har jag både reflex och ficklampa. dottern har helt frivilligt alltid reflexväst på sig när hon går till och från bussen, då jag brukar påpeka diverse trafikfaror när vi är ute och åker bil. Bland annat har hon själv, med egna ögon noterat hur fruktansvärt dåligt reflexlösa människor syns av oss som kör bil. Dvs inte alls förrän de bara är nån meter från en eftersom de flesta är mörkklädda dessutom.

Jag har alltid reflexer, har en hängande på väskan, en hängande på jackan plus reflexer runt armarna. Det är så fruktansvärt obehagligt när jag kör bil och upptäcker att det finns gående nästan bredvid/framför bilen som inte syns!
Busshållplatsen jag åker från när jag jobbat är så mörk så chauffören hade inte haft en chans att se oss utan reflexer, och vi brukar få beröm för våra reflexer. Är det riktigt dålig sikt brukar jag lysa med mobilens ficklampa också.

Så här illa kan det gå utan reflexer :(
http://www.dt.se/blaljus/olyckor/dodsolycka-pa-riksvag-50-soder-om-borlange-gangtrafikant-pakord

Den där vägen är hemsk, jag hade inte vågat gå där med reflexer och utan har man inte en chans att se någon.
Men fy! Instämmer, själv har jag blåvägrat cykla där dagtid mitt i sommaren i ett antal år nu (familjen har alltid badat ute i Ulfshyttan men brukar vara utan skjuts). Begriper inte varför man inte gör en cykelväg på sidan om, totalt livsfarlig väg att vistas på :crazy:

Jag har alltid dingelreflexer på jacka och väska, så de är med av bara farten. Har även snörat de knähöga vinterkängorna med reflexsnöre. I övrigt är vardagskläderna mörka tyvärr.

Tränar jag utomhus är det reflexväst på, och skulle gärna ha reflexdamasker om jag kan hitta.
Själv har jag betydligt lättare att se reflexer än lampor (bilens strålkastare har otroligt mycket längre räckvidd än en LED), och i skymning är varselfärg det enda som hjälper. Gillar barnkläder med reflexpasspoaler, då ser man tydligt kroppskontur och rörelsemönster utan att se ut som en julgran.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 763
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama