Använder du mer än ett täcke?

axel

Trådstartare
Det behövs bara ett täcke om du kompletterar det vintertäcket som du har. Det bästa är att ha ett med avtagbar hals. Själv tycker jag att Horsewares täcken är överlägsna(har nog provat de flesta på marknaden). En fodrad hals är som ett extra täcke. Förstår inte de som klipper halsen på hästen och sen har den bar, pälsen växer ut snabbt. Har sytt magtäcken som sitter fast med resår o snabbspännen. De är lite olika utformade för sto resp. valack. I fall att hästarna är stora, så går ju täckena inte ner till knäna och magen täcks inte med hjälp av gjordarna. Buken är då en stor yta som också kyls ner.
Det bästa av allt är ändå "stjärtlappen". Jag har förlängt den så att den är lika lång som täcket. Har sen sytt på kardborrband för att fästa fodret (lätt att då ta av och tvätta). I jämnhöjd med ringarna på täcket har jag satt en ring i en bit resår på vardera sida. Då kan man vid blåst sätta fast den. Stjärtlapparna gör ingen nytta när de blåser rätt upp och i värsta fall lättar hela täcket.
Jag klurade ut det här när mitt sto varje år när det började bli kallt fick problem med "kisseriet". Förtst trodde jag att hon var brunstig, men i månader i sträck? Gjorde Ultraljud för att se ev. cystor på äggstockarna, men det var negativt. Vet. trodde att jag hade en "pissmärr".
Tyckte att det var konstigt när jag inte tyckte att det var brunstkiss, utan bara vanligt kiss.
Hon ha r nu haft den fodrade, långa samt fastsatta stjärtlappen I 3 år och har inte haft några mer problem sen dess.
Vill tillägga att jag numera bara behöver klippa en gång per år.

Senast ändrad:
Sv: Använder du mer än ett täcke?

När det behövs har mina hästen vanliga täcken utan hals. Inga "stjärtlappar" eller annat, de måste ju kunna röra sig och lyfta lite på svansen när de busar. ;)

axel skrev:
Det behövs bara ett täcke om du kompletterar det vintertäcket som du har. Det bästa är att ha ett med avtagbar hals. Själv tycker jag att Horsewares täcken är överlägsna(har nog provat de flesta på marknaden). En fodrad hals är som ett extra täcke. Förstår inte de som klipper halsen på hästen och sen har den bar, pälsen växer ut snabbt. Har sytt magtäcken som sitter fast med resår o snabbspännen. De är lite olika utformade för sto resp. valack. I fall att hästarna är stora, så går ju täckena inte ner till knäna och magen täcks inte med hjälp av gjordarna. Buken är då en stor yta som också kyls ner.
Det bästa av allt är ändå "stjärtlappen". Jag har förlängt den så att den är lika lång som täcket. Har sen sytt på kardborrband för att fästa fodret (lätt att då ta av och tvätta). I jämnhöjd med ringarna på täcket har jag satt en ring i en bit resår på vardera sida. Då kan man vid blåst sätta fast den. Stjärtlapparna gör ingen nytta när de blåser rätt upp och i värsta fall lättar hela täcket.
Jag klurade ut det här när mitt sto varje år när det började bli kallt fick problem med "kisseriet". Förtst trodde jag att hon var brunstig, men i månader i sträck? Gjorde Ultraljud för att se ev. cystor på äggstockarna, men det var negativt. Vet. trodde att jag hade en "pissmärr".
Tyckte att det var konstigt när jag inte tyckte att det var brunstkiss, utan bara vanligt kiss.
Hon ha r nu haft den fodrade, långa samt fastsatta stjärtlappen I 3 år och har inte haft några mer problem sen dess.
Vill tillägga att jag numera bara behöver klippa en gång per år.
Horsewares patenterade knäppning fram är den enda som tillåter både bogfrihet och liten belastning på strupen. Bogveck är inte bra då trycket på strupen blir stort av det övre spännet. Bucastäcket är så ihopsytt för att skona bogen, så mina hästar får skav runt halsen.

Horsewares täcken men har bara ett på. Shit bra är den.. Snygg med! :d

axel skrev:
En fodrad hals är som ett extra täcke. Förstår inte de som klipper halsen på hästen och sen har den bar, pälsen växer ut snabbt.

Jaså. vad baserar du detta på?
Hästen släpper ut ytterst lite värme via halsen. är den rätt täckad (dvs varmt nog) så växer inte pälsen ut snabbt om du inte klipper förrän vinterpälsen är satt ordentligt. Pälsen "punkt växer" inte, så hästen sätter inte 2 cm lång päls på halsen och låter resten vara....

skulle aldrig drömma om att ha helhals på min häst och har aldrig haft det. Halvhals räcker så bra.

mackan skrev:
Pälsen "punkt växer" inte, så hästen sätter inte 2 cm lång päls på halsen och låter resten vara.....

Men det där förstår jag inte alls..
Hur kommer det sig då att en häst som gått med täcke (varierande tjocklek) med vanlig hals hela hösten för att sedan få vintertäcke med vanlig hals till vintern, har kortare päls på den del av kroppen täcket legat över (ryggen, "bogdelen", bakdelen) och mycket längre päls på de områden som varit otäckade (ben, hals, under magen)? :confused:

mackan skrev:
Jaså. vad baserar du detta på?
Hästen släpper ut ytterst lite värme via halsen. är den rätt täckad (dvs varmt nog) så växer inte pälsen ut snabbt om du inte klipper förrän vinterpälsen är satt ordentligt. Pälsen "punkt växer" inte, så hästen sätter inte 2 cm lång päls på halsen och låter resten vara....

skulle aldrig drömma om att ha helhals på min häst och har aldrig haft det. Halvhals räcker så bra.

Denna tråd var till de som har 2,3 ja t,o,m 4 täcken...Och de finns de som bara klipper halsen. Låt din häst frysa om stjärten om du vill,men mina behöver inte göra det.

Senast ändrad:

AnnaKarinA skrev:
När det behövs har mina hästen vanliga täcken utan hals. Inga "stjärtlappar" eller annat, de måste ju kunna röra sig och lyfta lite på svansen när de busar. ;)

Med "vanliga" täcken på så blir hästen blöt på bogen vid nederbörd. Min konstruktion av stjärtlapp innebär inte att hästen inte kan lyfta på svansen vid behov därav resåren.

På bogen? Det har min häst aldrig blivit i något täcke (alla utan hals). Halsen blir blöt, inte bogen. I så fall är täcket väldigt dåligt sytt (dålig passform) om det rinner in vatten under täcket så att hela bogen blir blöt (i benämningen blöt, inte fuktig).

mackan, nu tjatar jag igen - för du vet nog redan ... men jag fick nya ridsport i går :)
LÄS täckesrapporten (strömsholmsavhandlingen i omstuvat skick) allihopa, så får ni nåt att fundera på.

Redan läst, fått den av Elektron för länge sedan. :p

jag har också läst och konstaerat att jag faktiskt tänkt rätt för en gång skull! :)

Har bara täcke när det snöar och blåser samtidigt.

egentligen, vad ville du med tråden öht...förutom att berätta att man bara behöver 1 täcke...vissa håller kanske med andra inte. Orka.

Ja, jag använder mer än ett täcke på mina hästar, men maximalt två åt gången. Mina hästar har ca fem täcken var att välja mellan, så att man alltid kan täcka hästen på rätt sätt, allteftersom ute- och innetemperaturen varierar. Jag använder även täcke på hästen när jag tränat och den har blivit svettig. När hästen har torkat byter jag svettäcket mot ett annat täcke, om det behövs pga temperaturen. Sommartid är det sällsynt att jag använder täcke på mina hästar.

Mitt fullblods sto är helklippt och hon har 3 täcken på sig ute. Ett tjockt utetäcke, ett termotäcke med bogveck och sen ett fleecetäcke under. Det tycker jag funkar.

ang skrev:
mackan, nu tjatar jag igen - för du vet nog redan ... men jag fick nya ridsport i går :)
LÄS täckesrapporten (strömsholmsavhandlingen i omstuvat skick) allihopa, så får ni nåt att fundera på.

Inte läst den än - prenumererar inte så får köpa den på måndag, springer dit var 14:e dag, borde verkligen prenumerera istället...

Känner väl till Strömsholms studien då jag ju brukar tjata och distribuera den vilt på forumet... ska bli roligt att läsa i Ridsport - bra att den sprids så fler får kunskap!

Senast ändrad:

Är du säker på det? pälsen som täckats länge blir ju av en annan kvalitet och dessutom mer nedtryckt, än den otäckade. såvitt jag vet så odlar hästen INTE längre hårväxt på halsen för att den är otäckad där. Mina hästar har alltid varit klippta halsen och det finns inte mer päls där än resten av den klippta kroppen som är täckad, det garanterar jag.

de som har hästar som är klippta och går med halstäcke tror jag knappast har vilt växande hår på magarna på sina hästar heller.... men de kanske har magplatta förstås :smirk:

axel skrev:
Denna tråd var till de som har 2,3 ja t,o,m 4 täcken...Och de finns de som bara klipper halsen. Låt din häst frysa om stjärten om du vill,men mina behöver inte göra det.

Nu har du helt tappat mig...
jag klipper halsen på min häst. Han går inte med halstäcke för det, och pälsen är lika kort där som resten av partierna som är klippta, och han fryser inte. Om NÅGOT så är faktumet att pälsen inte växer ut särskilt snabbt ett täcken på att hästen är tillräckligt varm....

vem har sagt ett ord om att frysa om stjärten? Ett normalt täcke av rätt storlek med vanlig svansflärp, vilket de flesta utetäcken idag har, täcker hela rumpan.
jag ser faktiskt inte så stor skillnad mellan dig, som täcker in hästen i både halstäcke, täcke och rump omslag, och de som täckar 3 dubbelt... blir ungefär samma ngt överdrivna princip om du ursäktar kritiken.

mackan skrev:
Är du säker på det? pälsen som täckats länge blir ju av en annan kvalitet och dessutom mer nedtryckt, än den otäckade. såvitt jag vet så odlar hästen INTE längre hårväxt på halsen för att den är otäckad där. Mina hästar har alltid varit klippta halsen och det finns inte mer päls där än resten av den klippta kroppen som är täckad, det garanterar jag.

de som har hästar som är klippta och går med halstäcke tror jag knappast har vilt växande hår på magarna på sina hästar heller.... men de kanske har magplatta förstås :smirk:

Jag är säker, pälsen är inte lika lång och inte lika tjock på ryggen som på tex halsen.

Min häst har täcke med halvhals och stjärtlapp. Han har ett vintertäcke och ett tunnare stalltäcke...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka