Använder du mer än ett täcke?

Sv: Använder du mer än ett täcke?

Jo, pälsen växer definitivt mer där den inte har täcke, ÄVEN om den är bra täckt och får ordentligt med mat. En hals tar bort klippningar. Om man vill ha en klippning som ser tillräckligt bra ut för tävling i alla fall. Fast jag gillar inte halvhalsarna med permanent fastsatt helhals, de vi haft skaver på manen, inte kul!

Jag sätter bara fast lappen när det BLÅSER. Om du inte visste det så vänder hästarna rumpan mot vinden...

Senast ändrad:

Bra att de tog med Vindfaktorn i artikeln i Ridsport. Många fattar inte det. Samtidigt synd att de flesta på detta forum nog bara läser Hästfynd eller Hästmagasinet.

Joo det gör den faktiskt. Min häst har mer päls på hals och mage än på övriga kroppen som knappt växer ngt på alls.

Jag har då aldrig haft olika pälsväxt på olika delar av hästen. Kanske har att göra med om de är tillräckligt varma på de delar av kroppen som släpper ut mest värme, dvs ett täcke som värmemässigt passar den individuella hästens behov. Min är dock inte särkskilt frusen av sig heller över huvud taget. Hans klippta hals är precis lika kort och fin som övriga klippta delar på kroppen, och det är 2 månader sen han klipptes. Vi har mellan -2 och -10 grader här om vintrarna som oftast.
de tidigare hästar jag haft har heller aldrig haft olika pälsväxt efter klippning på olika delar av kroppen.

Axel: självklart är vindfaktorn oerhört betydelsefull, det vet nog de flesta. Men att hästen fryser oerhört särskilt om rumpan även om den har ett varmt nog täcke och med vanlig svanflärp, ja det var ngt nytt isåfall. :smirk:

förövrigt så undrar jag också lite var du gör dina antaganden?`Du har väl inte varit på forumet så länge, hade du det så vet du att jag är en av de som är ganska ordentligt påläst om täcken och häst kroppens reaktioner på kyla, klippning och täcken. så nån föreläsning för mig om att hästar vänder rumpan mot vinden känns ngt malplacerad om jag får säga det....

Senast ändrad:

De flesta vet inte alls om vindfaktorn eller att man bör ge dem mer stråfoder för att hålla värmen. Du bor nog inte i ett sånt blåshål som jag gör....

axel skrev:
De flesta vet inte alls om vindfaktorn eller att man bör ge dem mer stråfoder för att hålla värmen. Du bor nog inte i ett sånt blåshål som jag gör....

jag tror många faktiskt är ganska pålästa. sen finns det precis som du säger självklart många oxå som inte är det, och som täckar som om hästen var en människa och reagerade på kyla på samma sätt... Men tror de flesta på Buke iallafall är ganska väl medvetna om att stråfoder håller hästen varm (och att tillgång på mycket och regelbundet stråfoder/utfodring är nyckeln till god hästhållning).

mackan skrev:
är han helklippt? :confused:

Näpp, inte klippt alls faktiskt.
Fast en grej jag kom på igår är ju att hans vita päls (du vet hur han ser ut så jag behöver inte gå in på detaljer? :p) är av mkt dåligare kvalitet än de bruna fläckarna, den vita lägger sig mer och blir inte lika tjock.. De bruna fläckarna står mer ut (kraftigare) och är tjockare. Och han är ju mest vit där täcket ligger, men det vita på halsen är ändå "fluffigare" och tjockare än det vita på ryggen tex. Hum hum, jag måste kolla upp det här.

mackan skrev:
jag tror många faktiskt är ganska pålästa. sen finns det precis som du säger självklart många oxå som inte är det, och som täckar som om hästen var en människa och reagerade på kyla på samma sätt... Men tror de flesta på Buke iallafall är ganska väl medvetna om att stråfoder håller hästen varm (och att tillgång på mycket och regelbundet stråfoder/utfodring är nyckeln till god hästhållning).

För mig är det ganska uppenbart att det här på Buke råder stor okunskap. Då de flesta inläggen är från barn och ungdomar vilket speglar hur hästintresset ser ut i Sverige. Det är tur att det dock finns en del erfarna vuxna med.

Om man känner sig tvungen att på Hästvårdens förstasida, poängtera att man bör kontakta veterinär i första hand, om hästen är sjuk...

Intressant. det där har jag ingen koll på faktiskt, det får du kolla upp, skulle vara intressant att veta.....!!! :p

visst vet jag hur Owe ser ut, du har aldeles rätt!!! :)

Senast ändrad:

axel skrev:
För mig är det ganska uppenbart att det här på Buke råder stor okunskap. Då de flesta inläggen är från barn och ungdomar vilket speglar hur hästintresset ser ut i Sverige. Det är tur att det dock finns en del erfarna vuxna med.

Om man känner sig tvungen att på Hästvårdens förstasida, poängtera att man bör kontakta veterinär i första hand, om hästen är sjuk...

Fast nu tycker jag nog att du är lite arrogant. självklart finns det folk med väldigt lite kunskap, precis som det finns utanför forumet och utanför just hästvärlden gällande specifika ämnen. Men Buke har otroligt många användare och jag tycker nog det är lite väl fördomsfullt att tro att varenda människa är i behov av en föreläsning om så "basic" saker som att hästen vänder rumpan mot vinden, och håller sig varm av att äta.... ta det lite försiktigt, du är ny på forumet och då får man vara lite ödmjuk om man vill etablera sig och att folk ska lyssna på en, inte gå på så hårt.....:o

Lånar

Tycker trådskaparen skriver väldigt konstigt, du skriver att "man ska" och "så är det", som om du presenterar fakta. Det här med täcken är väl ändå väldigt individuellt? Eller har jag missat nåt? Hästar är olika byggda vilket gör att vissa täcken sitter bra på vissa hästar, hästar är olika frusna, och så vidare i all oändlighet.
Jag har ett regntäcke med halvhals och ett "vanligt." Det vanliga är helt klart bäst på min ponny, han har aldrtig blivit blöt på bogen under regn.
Helhals skulle jag aldrig sätta på min häst, alltså, okej om någon har det till sitt frusna, helklippta fullblod. Men jag står ändå fast vid att hästar klarar sig utan hals. Min häst var klippt förra vintern, allt utom ryggen, dvs. hela halsen var "naken." han fick inget halstäcke, inte ens halvhals, och han mådde jättebra.

_Runaway_ skrev:
Tycker trådskaparen skriver väldigt konstigt, du skriver att "man ska" och "så är det", som om du presenterar fakta. Det här med täcken är väl ändå väldigt individuellt?

:bow: :bow:

Att pälsen växer ut där de inte är täckade har jag några exempel på. Shettisen får tex tjockare päls på den sidan av halsen han inte har man. Min stora är klippt allt utom ben och huvud och längst upp på benen och på magen har håret vuxit sig rätt långt. På halsen är det aningens längre men inte någon stor skillnad från resten av kroppen. Han har halvhals på utetäcket. Men båda är ju kallblod som brukar ha ganska lätt att sätta päls också om det kan ha med saken att göra...

Nora skrev:
Att pälsen växer ut där de inte är täckade har jag några exempel på. Shettisen får tex tjockare päls på den sidan av halsen han inte har man...

Det där med halsen känns också igen, min häst har praktiskt taget sommarpäls på den sida där den långa manen ligger..

Mackan:
Det är definitivt så att ljus päls håller sämre kvalitet (iaf på min häst), den vita pälsen har inte samma lyster som de bruna fläckarna, den är inte lika fluffig och inte lika tjockt. Det ser helt mongo ut på halsen där de bruna fläckarna står ut 2 cm från den vita halsen. :D

Nora skrev:
Att pälsen växer ut där de inte är täckade har jag några exempel på. Shettisen får tex tjockare päls på den sidan av halsen han inte har man. Min stora är klippt allt utom ben och huvud och längst upp på benen och på magen har håret vuxit sig rätt långt. På halsen är det aningens längre men inte någon stor skillnad från resten av kroppen. Han har halvhals på utetäcket. Men båda är ju kallblod som brukar ha ganska lätt att sätta päls också om det kan ha med saken att göra...

det kan säkert ha med det att göra. Min är engelskt fullblod, och han har inte växt ut sin päls på något av de klippta partierna mer än ngra mm, sen sista klippningen i november!

Å andra sidan är kompisens häst arabiskt fullblod, och han syns det inte på att han över huvud taget var klippt i november - all päls är helt utvuxen, (på samtliga partier dock - dvs jämt fördelat/längd på den utväxta pälsen) och han går också täckad förstås. så det är väl mest troligt individuellt, även om jag råkat ha hästar i alla år som inte haft nån skillnad på utväxten.

runaway: håller med ang. halstäcken och i övrigt . - halvhals funkar oftast kanon och är mer än tillräckligt om hästen inte är extremt dokumenterat superfrusen och har dåligt med mat under dagen in hagen... har aldrig använt mer än max halvhals på mina, och min just nu är som sagt helklippt på halsen och går med halvhals täcke, och är glad och varm och go.

Senast ändrad:

Men då växer det ju jämnt på araben också, bara lite mer än på din... Jag tror inte att min häst skulle må bättre av att ha ett halstäcke, snarare känna sig rätt obekväm i det. Halvhalsen gör att täcket ligger mycket bra i bogen så det är mest därför jag gillar det. Men ska han behöva täckas på hals och mage kan man ju undra om man ens vågar rida ut när det är under -10... Och som ni sagt redan, att är man rädd att hästen ska frysa så ordnar man gott om stråfoder.

mackan skrev:
Fast nu tycker jag nog att du är lite arrogant. självklart finns det folk med väldigt lite kunskap, precis som det finns utanför forumet och utanför just hästvärlden gällande specifika ämnen. Men Buke har otroligt många användare och jag tycker nog det är lite väl fördomsfullt att tro att varenda människa är i behov av en föreläsning om så "basic" saker som att hästen vänder rumpan mot vinden, och håller sig varm av att äta.... ta det lite försiktigt, du är ny på forumet och då får man vara lite ödmjuk om man vill etablera sig och att folk ska lyssna på en, inte gå på så hårt.....:o
Vem bestämmer det? DU? När det tydligen är mycket barn och ungdomar plus vuxna med okunskaper på detta forum så håller jag med p.L om att man måste hindra de får härja fritt.
Jag vet flera ponny-SMryttare med föräldrar som inte vet hur man håller hästen varm.

Så här är det. Jag har haft mitt intresse för häst i 30 år. Jag har ridit på olika ridskolor i tonåren,varit medryttare och efter det skaffat egen häst. Under alla dessa år har jag samlat på mig ganska mycket erfarenheter ,mina egna och andras. Jag har haft förmånen att få träna för dressyrryttare som är bland våra bästa. Jag har inte blivit någon GP-ryttare även om mina hästar kan utföra alla rörelser hjälpligt. Vad jag saknar hos gemene man är ödmjukhet mot hästen. Jag har aldrig skyllt på hästen när det inte går som man vill, för jag VET att en skicklig pilot klarar av det.
Jag har stått iflera olika stora stallar,tränat andras hästar på ännu flera ställen tävlat MSV sedan-85 och har sett en hel del.

Anledningen till att jag blir så upprörd (inte bara jag) är att ta ex.1 när Islandshästen blev populär. Denna ponny behövde inget stall, nästan ingen mat och kunde bära stora människor i timmar. Den blev jättepoppis och köptes av i många fall mycket okunniga människor. Varför rider stora karlar den på Island? Det är den enda rasen de har.

Sen kom nästa exempel. Westernhästen. Och med den exploderade lösdriftstänkandet. Inte bara för att man tänkte på hästen utan bekvämt med hästar som klarar sig hela dagarna och sen var det betydligt mycket billigare. Att det skulle vara både dyrare och mer arbete är till 99% inte sant(mocka 20-30 boxar för hand varje dag när man kan ta traktorn sporadiskt). Det låter så fint, men i själva verket handlar det om människans bekvämlighet. Man kan då ha fler hästar än man egentligen har tid för. Utegångsfår är mycket lättare att ha än de i stallar.Medan Islandshästen var sent utvecklad så var typ Quarterhästen tidigt utvecklad så den kan ridas in som 1-åring och tävla som 3.åring. Bara för att den har större muskelmassa tidigare än andra så är det ingen skillnad på tillväxtzonerna.
Ex.3nutid. När vi har flera bekanta med inackorderingsstallar, där deras kunder vill ha hästarna ute 24h, tar av hästarna skorna för annars klarar de inte av hästarna. Det var då jag hörde det första på fullt allvar jämförandet med vildhästar. Då hästen stapplade fram på väg hem med ryttare var min kommentar -man rider inte på vildhästar och fick till svar att hovömheten går över. Hästen hade nästan ingen hov kvar att stå på.

Gissa då om jag blev paff, när jag trädde in här och såg att det har blivit många,många som annammat det. I min värld finns det inte. Det verkar som en reliös sekt. Nu förstår jag varför det reglerades om tak över huvudet på hästar som är ute 12h+.
Jag är inte den enda som upprörs av detta tydligen. Ridsport tog upp det i flera sammanhang, bl. a Charlie Lindberg tog det väldigt allvarligt. Som ett hot .

a

Senast ändrad:

Du har ingen bild på din avtagbara stjärtlapp?
Skulle vara intressant att se den.

Funderar själv på att göra en overall till min fölis som kommer födas mitt i vintern och kollar just nu på vad folk har sytt för att hålal sina hästar varma. Vet redan hur den ska se ut. Material och så måste jag fortfarande kolla på :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka