Sv: Använder du mer än ett täcke?
mackan skrev:
Fast nu tycker jag nog att du är lite arrogant. självklart finns det folk med väldigt lite kunskap, precis som det finns utanför forumet och utanför just hästvärlden gällande specifika ämnen. Men Buke har otroligt många användare och jag tycker nog det är lite väl fördomsfullt att tro att varenda människa är i behov av en föreläsning om så "basic" saker som att hästen vänder rumpan mot vinden, och håller sig varm av att äta.... ta det lite försiktigt, du är ny på forumet och då får man vara lite ödmjuk om man vill etablera sig och att folk ska lyssna på en, inte gå på så hårt.....
Vem bestämmer det? DU? När det tydligen är mycket barn och ungdomar plus vuxna med okunskaper på detta forum så håller jag med p.L om att man måste hindra de får härja fritt.
Jag vet flera ponny-SMryttare med föräldrar som inte vet hur man håller hästen varm.
Så här är det. Jag har haft mitt intresse för häst i 30 år. Jag har ridit på olika ridskolor i tonåren,varit medryttare och efter det skaffat egen häst. Under alla dessa år har jag samlat på mig ganska mycket erfarenheter ,mina egna och andras. Jag har haft förmånen att få träna för dressyrryttare som är bland våra bästa. Jag har inte blivit någon GP-ryttare även om mina hästar kan utföra alla rörelser hjälpligt. Vad jag saknar hos gemene man är ödmjukhet mot hästen. Jag har aldrig skyllt på hästen när det inte går som man vill, för jag VET att en skicklig pilot klarar av det.
Jag har stått iflera olika stora stallar,tränat andras hästar på ännu flera ställen tävlat MSV sedan-85 och har sett en hel del.
Anledningen till att jag blir så upprörd (inte bara jag) är att ta ex.1 när Islandshästen blev populär. Denna ponny behövde inget stall, nästan ingen mat och kunde bära stora människor i timmar. Den blev jättepoppis och köptes av i många fall mycket okunniga människor. Varför rider stora karlar den på Island? Det är den enda rasen de har.
Sen kom nästa exempel. Westernhästen. Och med den exploderade lösdriftstänkandet. Inte bara för att man tänkte på hästen utan bekvämt med hästar som klarar sig hela dagarna och sen var det betydligt mycket billigare. Att det skulle vara både dyrare och mer arbete är till 99% inte sant(mocka 20-30 boxar för hand varje dag när man kan ta traktorn sporadiskt). Det låter så fint, men i själva verket handlar det om människans bekvämlighet. Man kan då ha fler hästar än man egentligen har tid för. Utegångsfår är mycket lättare att ha än de i stallar.Medan Islandshästen var sent utvecklad så var typ Quarterhästen tidigt utvecklad så den kan ridas in som 1-åring och tävla som 3.åring. Bara för att den har större muskelmassa tidigare än andra så är det ingen skillnad på tillväxtzonerna.
Ex.3nutid. När vi har flera bekanta med inackorderingsstallar, där deras kunder vill ha hästarna ute 24h, tar av hästarna skorna för annars klarar de inte av hästarna. Det var då jag hörde det första på fullt allvar jämförandet med vildhästar. Då hästen stapplade fram på väg hem med ryttare var min kommentar -man rider inte på vildhästar och fick till svar att hovömheten går över. Hästen hade nästan ingen hov kvar att stå på.
Gissa då om jag blev paff, när jag trädde in här och såg att det har blivit många,många som annammat det. I min värld finns det inte. Det verkar som en reliös sekt. Nu förstår jag varför det reglerades om tak över huvudet på hästar som är ute 12h+.
Jag är inte den enda som upprörs av detta tydligen. Ridsport tog upp det i flera sammanhang, bl. a Charlie Lindberg tog det väldigt allvarligt. Som ett hot .
a