Använder du mer än ett täcke?

Sv: Använder du mer än ett täcke?

Jag tror inte man kan jämföra Buke med verkligheten rätt av. För mig är det bland annat ett ställe där jag kan läsa om hästföreteelser som jag egentligen varken har intresse eller kunskap om, och som jag i verkliga livet aldrig hade lagt ner någon möda på att lära mig något om. Ibland drömmer jag dagdrömmar om ett eget stall som jag skulle inreda precis som jag ville. Då fastnar jag i stalltrådar på Hästverksam, läser om boxväggar i tegel och hur man gjuter plattor, och ibland slänger jag in en fråga som säkert avslöjar hur lite jag i själva verket kan om att inreda ett stall. Det innebär ju inte att jag kommer att ta mina obefintliga kunskaper och sätta igång med det där stallet med hjälp av några svar på buke, det innebär bara att jag drömmer lite högt... :smirk:

Titta till exempel på annonssidorna, hur många annonser är inte fejkade av någon tonårstjej? Eller fråga de som har annonser ute, hur många svar de har fått av småtjejer som helt uppenbart inte alls ska köpa någon häst, men drömmer och låtsas.... Säkert finns de nicken här också, vanliga stalltjejer med helt normala kunskaper för sin ålder, som fantiserar om en värld där de har egna ponnysar och ett stall i engelsk stil och....ja, ni vet ju hur det är i den där fantasivärlden.

Jag har inte riktigt förstått det där med hals på täcken, magplatta å skitlapp.. fan låt hästarna vara just hästar.. :)

Varför hålla på att paketera in ett djur som har nåt av världens finurligaste värmesystem i sin päls?

Visst, vi slänger på hästarna vintertäcke om det är riktigt skitväder, eller regntäcke om det regnar lite för mkt och är kallt,
men att hålla på och förmänskliga hästen genom att bädda in den i ett stort täckespaket där knappt benen och huvudet sticker ut,
vad ger det egentligen? :confused:

Jag motsäger mig inte dina resonemang. Jag håller med om mycket.
jag säger bara att bara för att du har en merit lista så funkar det inte att omvända folk bara för att du har denna, det finns det många andra som också har. Generellt brukar inte trådar i "föreläsande" syfte gå hem särskilt väl på forumet - det är skillnad om man svarar och diskuterar i trådar. Jag skulle aldrig starta en tråd som går ut på att "jag vet att ni gör såhär och såhär men det är fel och jag vet bättre" - det är bound to be impopular och du åstadkommer definitivt inte att folk tar till sig av det du vill förmedla, det väcker bara irritation.

som sagt, jag håller med om mycket av det du säger, jag ifrågasätter bara din attityd att "frälsa" de okunniga. Du vet inget om mig över huvud taget för du är ny här, men ändå gick du rakt ut och förutsatte att jag behövde en föreläsning om att hästar vänder rumpan mot vinden när det blåser....

det är sant, det växer jämt även på honom, dock i längre format :)

håller med om allt du skriver.

aenglah skrev:
Du har ingen bild på din avtagbara stjärtlapp?
Skulle vara intressant att se den.

Funderar själv på att göra en overall till min fölis som kommer födas mitt i vintern och kollar just nu på vad folk har sytt för att hålal sina hästar varma. Vet redan hur den ska se ut. Material och så måste jag fortfarande kolla på :)

Föt tio år sen existerade knappt stjärtflärparna. Om tio år tror jag att de är som min, d.v.s. fyller en funktion. Horseware är de som är mest innovativa. Jag har skrivit till dem och de var mycket intresserade. Jag tycker att jag har skrivit ganska bra hur jag har gjort överst på trådens början. Jag köpte billiga sovtäcken på Rusta och klippte ifrån. Det blev billigare och det var bättre materiel än vad jag hittade på metervara.
Denna tråd var tänkt som en hjälp till de som använder flera täcken på varandra. Med ett sådant täcke som jag beskriver behöver man bara komlettera med ett regn- och svettäcke.
För att kanske slippa som i mitt fall ha köpt MASSOR med täcken som jag nu har kunnat sälja för att de aldrig används..

Senast ändrad:

Är intresserad av Strömsholmsstudien. Jag förstod det som att man kan läsa den på nätet, men jag lyckas inte hitta den. Visste du var den finns?

Jag har den på mail och kan skicka till dig om du pm:ar mig din mail address.

För det första är det inte jag som försöker "frälsa", möjligtvis avprogrammera Gröna vågen anhängarna.
Var på ett Seminarium idag om VÅR hälsa. Dra på trissor om inte föreläsaren började jämföra oss med våra förfäder som bodde i grottor. Det var så bra på den tiden, folk rörde på sig då.

Är det då inte fantastiskt så säg, om vi och hästen, som också motionerade(letade mat o vtn) kan motionera ihop?

VI GÖR JU DET... Och har gjort i flera tusen år.

jag blev tveksam huruvida du visste om Vindflöjelsyndromet när du inte hade sett stjärtlappar som står rätt upp och hela täcket lättar.

Det är nog mest du som irriterar dig på mig. Akta dig du kan bli impopulär. GOSH
Du behöver inte försöka läxa upp mig för att jag är alldeles för kritisk.
För min närvaro här är kortvarig då den hänger ihop med hästarnas semester. I normala fall ängnar jag mer tid ÅT hästarna istället för att skriva om dem.
Pusselipuss

Senast ändrad:

Ja dåså. Tycker bara du hade en ngt nedlåtande ton och attityd, det finns bättre sätt att säga samma saker på, det är allt jag ville anspela på och jag sa ifrån när jag stötte på det hos dig.

för övrigt upprepar jag att jag ser en hel del ironi i det att du anser att "andra" duttar för mycket med hästarna och kan för lite om hur de fungerar, men det är OK att slå in hästen hela hästen i täcke, halstäcke och stjärtlapp enligt dig, och det borde alla andra göra också oavsett vilka individer de har och var de bor i landet.

med andra ord så är vi alla olika, och inte en persons väg är den enda, och det betyder inte att resten är idioter eller "gröna vågare".

Puss tillbaka.

Senast ändrad:

Du har för det första inte förstått vad tråden handlar om. Jag vet att de flesta bara använder ETT täcke, så detta var till de som anser sig behöva ha fler. Har man som i mitt fall haft en häst som har fått korsförlamning(sommartid) eller som jag beskrivit i trådens början, problem med kisseriet. Så vet man VIKTEN AV att hålla hästen varm om rumpan. Hästen dör inte att gå utan täcke, men mina hästar ska inte behöva stå och skaka sig varma.

Tillägg; Är det riktigt att ha samma täcke inne som ute? JAg byter allt eftersom temperaturan skiftar. Det kan för många rent praktiskt vara svårt, i synnerhet på våren när det kan vara minus på morgonen och 15-20 grader varmt mitt på dagen i solen. Jag har den möjligheten och brukar då låta hästarna sola (var nämnt i Ridsport).

axel skrev:
Vem bestämmer det? DU? När det tydligen är mycket barn och ungdomar plus vuxna med okunskaper på detta forum så håller jag med p.L om att man måste hindra de får härja fritt.
Jag vet flera ponny-SMryttare med föräldrar som inte vet hur man håller hästen varm.

Tycker att det är lite oschysst sakt till oss yngre.
Jag vet vad jag talar om när jag säger något och jag lyssnar på mkt hästfolk och tar inte viktiga saker som sägs.
Sen tror jag att det är mkt fler ungdommar som är duktiga på hästar och hur dom ska behandlas.
i vissa fall bättre än vuxna.
Men jag tycker att vi yngre har mkt bra saker att säga men kanske inte lika mkt som vissa vuxna. men tänkt på att ni har levt ett par år mer än oss.!!!

Min guldklimp har ett termotäcke inne och när han sedan går ut får han ett tjockare utetäcke ovanpå pyamasen. Han är klippt och vi har inte mycke skog utan hagarna är rena blåshålen så täckena behövs.

axel skrev:
Tillägg; Är det riktigt att ha samma täcke inne som ute? JAg byter allt eftersom temperaturan skiftar. Det kan för många rent praktiskt vara svårt, i synnerhet på våren när det kan vara minus på morgonen och 15-20 grader varmt mitt på dagen i solen. Jag har den möjligheten och brukar då låta hästarna sola (var nämnt i Ridsport).

jag har minst 7 täcken och är olika inne och ute.
Det är som du säger att det är olika tempraturer ut än inne och tex vi har inte på oss uterkläderna inne.

Jag har ett tjock 300g täcke av märket Shire vinter täcke ute vid några minus och om det blir kallare så har hon sitt inne täcke under. växlar mellan detta ute täcket och mitt andra MIllER vinter täck. ( vet ej hur många Gram)

Inne så har hon ett Shire blått inne täcke som är helt underbart.!!!

rider jämt även med ländtäcke och det är i bävernyllon och tjockt inuti.

Kanske ska lägga till att hon är helrakad
Jag föredrar täckesmärken som Shire och Miller. Tycker att KIMPERLY täcken är inte alls bra då mitt regntäcke läcker in.

Det är från häst till häst, det täcket som ligger jätte bra på den ena hästen kanske sitter för jädrigt på den andra, man får prova sig fram eftersom hästarna är olika byggda, ser olika ut....:smirk: Det bästa täcket jag har idag går upp en bit över halsen, RHINO RUG det är super...bra om insidan är glatt=inga skav:smirk:

My Beauty skrev:
Tycker att det är lite oschysst sakt till oss yngre.
Jag vet vad jag talar om när jag säger något och jag lyssnar på mkt hästfolk och tar inte viktiga saker som sägs.
Sen tror jag att det är mkt fler ungdommar som är duktiga på hästar och hur dom ska behandlas.
i vissa fall bättre än vuxna.
Men jag tycker att vi yngre har mkt bra saker att säga men kanske inte lika mkt som vissa vuxna. men tänkt på att ni har levt ett par år mer än oss.!!!

Jag drar inte alla över en kam. Självklart finns det så´na som du.
Det är dock så att man med många år som seriös hästägare/tävlingsryttare har varit med om, sett o hört mycket mer än en ung människa. Livserfarenheten växer med åren ialla situationer i livet. Se ovan , varför jag har skrivit detta.

Weltini skrev:
Min guldklimp har ett termotäcke inne och när han sedan går ut får han ett tjockare utetäcke ovanpå pyamasen. Han är klippt och vi har inte mycke skog utan hagarna är rena blåshålen så täckena behövs.

Menade du att svara just mig?? :confused:
Min häst är också klippt och går täckad....;)

axel skrev:
Jag drar inte alla över en kam. Självklart finns det så´na som du.
Det är dock så att man med många år som seriös hästägare/tävlingsryttare har varit med om, sett o hört mycket mer än en ung människa. Livserfarenheten växer med åren ialla situationer i livet. Se ovan , varför jag har skrivit detta.

Men i dit inlägg så känns det som det.
Tycker att man inte ska tala om vad andra kan och inte kan.
Man ska vara nöjd för det man kan och kan och inte bryr sig om saker som någon inte kan lika mkt som en.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka