Hedinn
Moderator
Fast ska vi ha sån koll måste vi i så fall gå in och läsa allas dagböcker och kommentarer till dessa, det är inte hållbart.Går det att ta bort rapporteringsmöjligligheten från dagbok? Den gör ju ändå ingen nytta där egentligen eftersom TS är fri att själv radera. Men förstår att ni kanske inte ser inlägg om reklam m.m. lika snabbt då.
Ni har ju ändå koll och om någon då startar en tråd för smutskastning så lär ni ju se det ändå?
En uppenbar diskussionstråd är kanske inte lika uppenbar för alla tänker jag?
För mig så låter det som att det bästa är att ta bort dagbok eftersom ni ändå inte kan ge TS den frihet som krävs för att få ha en dagbok med just de exemplen både du själv, jag och andra gett här.
Tar du alternativ 1 så tycker jag ändå att de som senare vill kunna radera sina trådar ska få göra det utan bekymmer, alltså de redan befintliga trådarna eftersom man i nuläget kan göra detta. Eller ge en god tidsfrist för att kunna göra detta. Går ju att skriva en notis om det nålat längst upp på dagbokssidan.
Så i så fall, ta hellre bort dagbok, låt bloggportalerna få stå som ventilationskanal för de som vill skriva utan att öppna upp för diskussion men låt för guds skull inte de övriga forumen svämma över av "jag behöver bara skriva av mig" trådar. Det ger liksom inte mer diskussion. Snarare finner jag det skönt att just de trådarna samlas just i dagbok.
Det som blir problem om vi inte alls ska röra dagbokstrådar är ju vad vi gör med regelbrott. Vi kan ju inte direkt ha anarki i dagbokstrådarna, även om den som äger dagboken kan ta bort inlägg. Ska vi då varna användare, men låta inlägg som bryter mot reglerna stå kvar? Eller radera om det är uppenbara regelbrott men inte om en användare "bara" är otrevlig (de uppenbara regelbrotten är inte jättevanliga, det är väldigt ofta det står och väger och man får göra en bedömning utifrån flera omständigheter)?
Problemet med att ha "diskussionstrådar" i dagbok med personlig moderering är ju att folk kan få diskussionen vinklad till sin fördel vilket knappast är optimalt när det kommer till ett forum. Plus att intressanta ämnen kan "försvinna" från forumdelen för att folk vill kunna moderera diskussionen själva. Det är därför såna flyttas ut till rätt plats.
Jag har full förståelse för att folk vill ha dagbok för att kunna skriva av sig, och jag önskar verkligen att det fanns en enkel lösning. Men det är skitsvårt att som moderator hantera dagböckerna, när de som skriver själva kan moderera till viss del. Gränsen blir liksom ännu mer flytande än vad den är i forumdelarna och det gör hela situationen jättesvår.