Använda utländsk hingst, hur gå tillväga?

sassiball

Trådstartare
Ja i ganska många trådar här kommer det upp att uppfödare gärna använder utländska hingstar och jag är nyfiken på hur ni går tillväga rent praktiskt.

Måste man köra ner stoet (till ex tyskland) ? Vilka seminstationer i sverige kan man annars använda sig av? (det är kanske till seminstationen jag borde vända mig först och främst?)

Av mitt stos uppfödare har jag fått tipset att använda trakhenerhingsten Delikat som tydligen står på Sprehe i tyskland. Nu har jag inte ens bestämt om jag överhuvudtaget ska betäcka henne i år, men jag funderar såklart (som varje vår :angel: )

Så hur gör man?

Någon som har något förslag på hingst annars till mitt sto? Hon är efter Royal Olymp- Davignon, 174 hög. Hennes mamma är 178 hög och stolinjen lämnar stort så en nätt hingst är ett måste.

Sv: Använda utländsk hingst, hur gå tillväga?

Första frågan är hur du vill registrera avkomman. Vill du ha gröna papper och kunna registrera i ASVH måste hingsten vara godkänd här och ha betalt licens, det ser du på språngrulla.se. ASVH uppdaterar också på sin hemsida vilka spermaimporter som är godkända, men det har de inte uppdaterat i år än.

För de hingstar som är godkända av ASVH finns det en spermaimportör (den som löst licensen och står som hingsthållare) och den sköter allt. Du lämnar stoet på vanlig station och gör precis som vanligt, stationen beställer sperman, den skickas till Sverige och kommer fram dagen efter precis som om du seminerar med svensk hingst. Med andra ord precis som vanligt. Fölungen registreras sen i ASVH precis som vanligt det också.

Om du väljer hingst som inte är godkänd av ASVH så får du registrera den i annat förbund. De som är mest verksamma i Sverige idag är väl Mecklenburg, Oldenburg och Zangersheide. Där är dock olika regler och de kommer hit och besiktigar sto och föl. Du måste bli medlem i den avelsföreningen och de måste godkänna ditt sto och registrera henne. Sen får du själv ta kontakt med hingsthållaren i Tyskland och beställa sperma.

Det man bör tänka på är att de olika europeiska förbunden har olika "status" vilket innebär att en häst helt enkelt inte är lika lättsåld/dyr om den är registrerad i "fel" förbund. Olika förbund har olika krav, och ju hårdare krav ett förbund har desto högre status får avkommorna och desto mer attraktiva blir de. Tänk dessutom på att om du registrerar i annat förbund än ASVH så får avkomman inte automatiskt visas på bedömningar som fölchamp, 3-årstest och breeders.

Det beror helt på var du vill registrera avkomman med "gröna papper". Vill du registrera avkomman i ASVH får du antingen lösa licens på Delikat :love: för 8000 kr (om han blir godkänd av AVN vilket jag inte tror han blir pga för få meriter än så länge) eller ta stoet till Danmark eller Tyskland för inseminering.
Vill du registrera i utländskt förbund tex Oldenburg, Mecklenburg eller Zangersheide kan stoet vara kvar i Sverige.

Tack båda två för era utförliga svar! Stoet är idag registrerat i både asvh och mecklenburg. Jag inser ju att ett asvh föl klingar lite högre än mecklenburg. Jag får fundera lite till :)

Jag använde en hingst förra året från en tysk hingsthållare som inte har någon representant i Sverige.
Jag körde stoet till min vanliga seminstation, skickade med en spermabeställningslapp på tyska/engelska som jag själv gjort på datorn där det stod mina uppgifter, stoets uppgifter, vilket förbund jag önskar regga avkomman i, stationens uppgifter och med vilket fraktbolag jag ville att sperman skulle skickas med.

Seminstationen skrev bara i "dagens datum" och la lappen i faxen. Sperman dök upp som planerat, hingsthållaren ringde t.o.m. för att meddela mig fraktsedels numret så jag skulle kunna spåra skicket.

Nu har jag inga större ambitioner att regga föl vi ASVH så i mitt fall kvittar det vilken färg på pappret avkomman får, å andra sidan hade min avkomma inte hamnat i huvudstambok i ASVH ändå även om jag gjort en livmodersimport så det kvittade.

Du måste köra till Tyskland om du vill ha gröna papper på avkomman, är hingsten godkänd i DK kan du självklart åka dit istället. Ska du regga i nåt annat förbund så kan du använda dig av din vanliga station här hemma, om du själv ska ta in sperman så behöver du ett import tillstånd, väldigt enkelt, skriv ut blanketten frå SJV, fyll i och skriv under och sedan skicka in, tar 2-3v innan det är klart, förra året kostade det 500kr.
Ska du använda en hingst från en station som redan har en svensk importör så brukar de fixa allt åt en och ta in sperman på sitt tillstånd.

Vissa av de utländska förbunden kräver att se sto och föl för att ta upp dem i sina stamböcker och kunna registrera, Hannover t.ex. där får man visa upp fölet för dom, inte pappers regga som man gör i tex ASVH där det inte finns några krav på varken visade ston eller föl. Kommer inte förbundet hit, ja då får man åka till dom, vissa är i DK andra är enbart i Tyskland. Värt att ta med i beräkningen.

Mig veterligen så kommer Mecklenburg, ZfDP och Oldenburg hit, sen har jag "hört" att även Berlin-Brandenburg kommer men det vet jag inte säkert.
Z kommer inte till Sverige.

Liknande trådar

Avel Jag har bestämt mig för att betäcka min häst nästa år (2010). Jag har förut aldrig avlat, dock har jag erfarenhet av föl + sto när ungen...
Svar
6
· Visningar
1 609
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring