Använda ung hane i avel?

fjutten

Trådstartare
Har fått förfrågan om att använda min hane på en tik.
Tiken har stor arbetsmotor & ett enligt mig bra MH, hon är inte helt rastypisk, men linjerna hon kommer från är rastypiska fina hundar. Hon är frisk, det enda fysiska felet är bettfel, men det är ägaren öppen med (så det kan inte min hane "beskyllas" för att nedärva).
Min hane är nu 16 månader. Han är ögonlyst ua & ska HD-röntgas snarast (rasen har ca 90% fria, så det ska inte vara några större problem). Han har stor arbetsmotor, mer öppen än rasen i genomsnitt. Båda hundarna har låg inavelsgrad & kommer från intressanta linjer.

Jag känner att det skulle vara bra att få en "testkull" på honom för att se vad som slår igenom osv för att kunna få så bra kombinationer i framtiden som möjligt. Samtidigt som jag hade velat ha HD & MH klart & även någon mer utställning & debut i lydnad/bruks innan han skulle få para.

Oj, ska nog sluta babbla nu. Utifrån det jag skrivit här, hur skulle ni gjort?

Sv: Använda ung hane i avel?

Jag skulle inte släppa någon av mina hanar på en tik som inte är rastypisk och som har bettfel.

Om valparna får bettfel och/eller blir orastypiska, så minskar chanserna att någon som har en bra tik, som är rastypisk och har bra bett ska vilja para med din hane.

Folk är som de är och i valet av avelshane kikar de flesta tikägare även på hanens tidigare avkommor och är dessa då inte bra, så väljer de inte den hanen. Inte heller ringer de, så att du har möjlighet att påpeka att bettfel och utseendet nog kommer från tiken..

Varför chansa??

Det är det jag är rädd för.. Men tiken i fråga är pga sina arbetsmeriter känd inom rasen, alltså vet man hur hon ser ut (rättar mig själv, hon är finsk, så hon ser finsk ut, vilket inte är jättepopulärt i sverige) & som sagt så är ägaren öppen med att hon har bettfel.
Det jag känner är att det vore skönare om min hane hade x antal ck eller ja, utställningsmeriter för att verkligen "väga upp" hennes brister. För rent mentalt så är hundarna otroligt kompatibla..

Det finns redan ett gäng personer som är intresserade av min hane, men de avvaktar mh, hd, utställning osv. Jag känner egentligen att jag vill göra det, men det är uppfödaren till min hane som har frågat. Men det kanske man inte bör låta spela in i svaret.

det är uppfödaren till min hane som har frågat. Men det kanske man inte bör låta spela in i svaret.

Nej, det ska det inte!

Bättre att vänta tills hanen är meriterad, undersökt för det som ska göras inom rasen etc.

Om uppfödaren vill ha just din hane, så bör h*n vänta.

Vad är det för slags bettfel?

Jag är inte helt avståndstagande att ge avkall från en mindre populär modell på hunden bara det är mycket bra på insidan.

Skulle jag följa standarden för hur en bra Labrador ska se ut på uställning så skulle jag fått para med en fläskburk.

Så jag föredrar en mindre populär typ, med lägre massa, utanatt ge avkall på t.ex. vinklar och päls. Däremot så struntade jag högaktningsfullt i t.ex. ögonfärg eftersom att jag tycker att det är orelevant när det är svårt att få tag på hundar mer rätt arbetsmotor.

En seriös uppfödare förstår om du säger nej till en tik med bettfel! Skulle aldrig själv använda en hund i avel med bettfel oavsett om det är en tik eller hane. Tänder/bett är mkt ärftligt. Som tikägare vill jag inte att de hanar jag parar med har lämnat halvtaskiga kullar. Har du nu ändå fler förfrågningar så vänta på dem. En av mina uppfödda hanar har fått förfrågningar på flera mediokra tikar och då har hanens ägare hellre avstått än bidragit till "sällskapshundar".

Jag hade valt att avstå pga bettfelet. Tråkigt om valpana ärver det och din hund får stå som far i stamtavlan. Inte alla som ser valparna vet om vem mamman är.

Ägaren själv skriver på hemsidan: Fulltandad men ej ett helt korrekt saxbett (tre av de övre incisiverna är tryckta bakåt)

Jag håller med er alla, bettfelet känns inte något vidare om någon/några valpar ärver det. Men det är en trevlig hund & båda individerna har vad rasen behöver, mer motor & öppenhet mot främlingar, balanserade hundar.

Men någonstans vill jag ju ändå kunna stå hundra procent bakom de kullar han lämnar efter sig, jag skulle inte ens tänka tanken att tacka ja om jag inte visste att det är en bra tik (oavsett vem ägaren råkar vara). Det känns därför lite osäkert innan han gjort MH (jag har tänkt kastrera honom om det inte är tillräckligt bra enl mig).

Kraven för rasen uppfylls förutom att han är yngre än 2 år & att tiken inte har någon 1a på utst (end utställd 2gg, 2a ena ggn, inte 1a mest pga bettet)

Med tanke på genpoolen inom rasen idag kan det vara nödvändigt att "testa" en ung hane för att se vad han ger & för att slippa använda "de gamla vanliga" i väntan på att de nya blir äldre & meriterade, för efterfrågan på valpar finns ju fortfarande.. Men det kan ju ge ett felaktigt resultat om tiken inte är tillräckligt bra..

Klurigt..

Om hon är tillräckligt bra är ju utifrån vad du vill ha ut av det. Vill du ha exteriörvalpar, arbetsvalpar eller någon som passerar nålsögat för både och? Finns det tillräckligt många hundar för att uppfylla det sista kriteriet?

Helst vill jag ha arbetsvalpar som följer rasstandarden men behöver inte vara några utställningschampion (blir kanske den sista varianten), min hane kommer att ha mer arbetsmeriter än utställningsmeriter om jag känner mig själv rätt & jag kommer tex inte låta honom para tik som inte gjort MH (med ett enligt mig bra resultat). Helst ska tiken ha någon arbetsmerit men även utställningsmeriter, det är en såpass liten ras, & man måste ta hänsyn till både utseende & mentalitet.

Men pinschern som ras tror jag att man kan få en snygg hund som man kan arbeta med, det är absolut ingen omöjlighet. Oj snurrigt kanske såhär på kvällskvisten:o

Hur som så är det 2 veckors väntetid på HD-röntgen & tiken har tydligen redan börjat löpa & det blir inget förrän jag vet resultat från röntgen. Även om procenten fria inom rasen är mycket hög.

Inom Labrador som är så numerärt stor ras så får man allt vända på stenar om man vill ha en hund som är både och :P Konstigt va?

Jag vill ju ha en något lättare typ av hund än de somgår bra på utställning, men som sagt konstruktionen ska man ju inte ge avkall på ändå. Vinklar etc.

Bettfelet känner jag inte till. Har aldrig sett en sådan hund eller vet hur vanligt problemet är. Det finns ju bettfel och bettfel liksom :D

Men hade du inte en "svart" hane som var något äldre? Eller blandar jag ihop dig med någon?

Konstigt hur det varierar mellan raser:)
Jag är dålig på bettfel så jag vet inte exakt vad som menas, hur allvarligt det är, bara att det är ett bettfel & att hon inte har nån etta på utställning pga det, men bara ställd ca 2ggr..

Jo, jag hade en svart pinscherhane förut, men var tvungen att ta bort honom i mars förra året pga en envis skada som han fick hos ägaren innan..:(

Så nu har jag bara min lille röda slyngel:)

Nu behöver jag inte fundera, det blir för tätt inpå med röntgen & hennes höglöp, jag vill ha mer meriter på honom & få fler konkreta erbjudanden så man kan låta honom para så optimala tikar som möjligt:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 117
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 530
Senast: Raderad medlem 94602
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens