Använda träd som hagstolpe, tall, i detta fall??

W

Wishful

Hur illa är det egentligen för träden att få isolatorer inborrade i sig? Vet ju att många gör det, men är det att rekommendera?

Sv: Använda träd som hagstolpe, tall, i detta fall??

Nej, det är absolut inte att rekommendera. Däremot finns det ett sätt att använda dem men inte borra i dem =)

Ta plaststolpar, knyt fast dem (med balsöre t ex, men ännu hellre brett band av något slag), fäst tråden i plaststolpen. Färdigt.

Att du helst inte ska ha balsnöre/annat tunt snöre är för risken att det växer in i barken, det går att komma undan om man med jämna mellanrum (exvis årligen) sätter om snörena dock.

Ska man skruva isolatorer i träd måste man skruva om isolatorerna med jämna mellanrum iaf om man inte har distansisolatorer, annars kommer isolatorerna växa fast i trädet de med.

Hur illa är det egentligen för träden att få isolatorer inborrade i sig? Vet ju att många gör det, men är det att rekommendera?

Trädet far inte illa av en isolator i sig. Se bara till att sätta om den då och då så att inte den gräver sig in i trädet. Sätt helst på isolatorerna vintertid, innan saven stiger i träden.

Om du däremot har tänkt att använda trädet till virke i framtiden då är det givetvis inte att rekommendera. Annan användning av trädet är dock inget problem om du bara ser till att som sagt, hålla det rent från isolatorer så att de ej växer in.

De träd jag har runt huset är knappast troligt att de går till avverkning och försäljning. Oftast plockar jag bort dem när det är dags och gör ved av dem. Givetvis förutsätter användandet av träd till stolpar att du äger dem.

Hälsning Maja

Jag skruvar också i träd som jag vet inte ska avverkas, men som stopek säger så gäller det då att man ser till att inga isolatorer växer in.

Tall däremot är ju större risk/chans kommer gå till regelrätt avverkning?

Vi har en ett par hagar där träd agerar stolpar, dem verkar inte må dåligt utav det, det ena har vi dessutom averkat och sålt... Vi löste problemet så att de kapade trädet ovanför isolatorerna och trådarna, det är numera en hög stubbe som isolatorerna sitter i, jättepraktiskt då det nog tar ett bra tag innan den stubben sett sina sista dagar.

Det är sällan bra för stängslets funktion eftersom kåda och nerfallna grenar försämrar isolatorns funktion. Har också varit med om att myror som haft vägen förbi kortsluter!

Det är sällan bra för stängslets funktion eftersom kåda och nerfallna grenar försämrar isolatorns funktion. Har också varit med om att myror som haft vägen förbi kortsluter!

Kåd-problemet borde kunna lösas med en distansisolator.

Om nu myror kan orsaka en kortslutning (vilket jag aldrig tidigare hört talas om) så borde inte de heller vara så intresserade av att krypa ut på en distansisolator. (I så fall kryper de nog lika gärna på en vanlig staketstolpe.)

Nedfallna grenar slipper du ju inte bara för att du sätter en stolpe intill trädet, så i det fallet har det ingen betydelse var du skruvar....

Tror som vissa övriga att det går bra att använda träden, så länge de är dina egna eller du är överens med ägaren. Men som sagt, håll koll på att isolatorerna inte blir kvar i trädet, för då kan det gå illa om man senare står och kapar med motorsåg... :eek:

/Sork

Problemet är mest att isolatorerna växer fast i trädet, har du snabbt växande träslag som t.ex. asp så har isolatorerna försvunnit in i trädet helt och hållet på några år och tråden skulle lika gärna kunna vara lindad runt trät istället :eek:.

Därför bör man göra som så att man kapar till brädor som är något längre än vad har mellan understa och översta tråden, sen skruvar du fast isolatorerna i brädan och spikar fast brädan i trädet.
Då är det lätt att få bort sedan och isolatorerna växer inte fast i trädet - Brädan med spik går sedan relativt enkelt att slita lös med kofot när det är dags för avverkning av trädet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama