Använda sporre utan att höja hälen?

P

Pirat

Jag har inte tränat dressyr så väldigt länge, rider för tränare en gång i veckan sedan ett år drygt.

Jag har ett sitsproblem som jag skulle vilja få något råd om, om det nu går att säga något utan att se bilder.

När jag behöver använda sporren märker jag att jag höjer hälen. Det känns inte som om jag kommer åt annars. Men det ser allmänt nybörjaraktigt ut och det känns dessutom som om jag kommer ur balans när hälen åker upp.

Hur fanken gör man? Jag är visserligen lång (178 cm) men hästen jag rider är ju inte precis pytteliten (164 cm).

Ursäkta om det är en dum nybörjarfråga och hoppas att något dressyrproffs kan hjälpa mig.

Sv: Använda sporre utan att höja hälen?

du kan sätta sporren högre upp på din stövel :idea: men då måste du även klara av att _inte_ inverka med sporre när du vill.

Annars finns även svanhalssporrar som är gjorda för ryttare med långa ben :)

Det kan ju vara så att du faktiskt MÅSTE höja hälen ngt för att komma åt med sporren. 164 är rätt litet om du är 178 och speciellt om du har långa ben och hästen inte är jättetjock så tycker jag inte det verkar alls konstigt.

Det ända du kan göra annars är ju att vinkla ut tån för att komma åt med sporren. Men då gäller det ju att du inte har för långa ben i förhållande till hästens mage... Annars så sporrar du ju luften och det är det ju ingen vits med...

Det är därför man har svanhalssporrar!:idea:

Jag (171 cm) var tvungen att ha såna på Pinky (152 cm) för att kunna sitta kvar i normal position utan att störa henne.

När jag rider andra, större hästar är de dock mest i vägen, då är en nedåtvinklad kortare sporre att föredra. Don efter person, sas...;)

Tyvärr är de väl inte tillåtna på tävling, men då kan man ju kanske fästa en vanlig sporre lite högre upp på hälen?

Håller med, hästen är i minsta laget för dressyrridning, åtminstone om den är av den ädlare typen (och inte som min gammling, som är jättebred och djup i bålen).

Kan du inte ha längre sporrar? Det brukar hjälpa.

kl

Tack för alla svar, ska kolla svanhalssporrar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka