Använda olika insektsmedel samtidigt?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Har en liten fråga som dök upp idag.

Har läst här att insektssprayen "Absorbine Ultrashield)" ska vara så himla bra så jag köpte den för att prova.

Tyvärr läste jag inte så himla noga på etiketten i affären eftersom jag helt enkelt inte kunde läsa utan brillor. :D

Men nu när jag kan läsa igen så såg jag att det tydligen är ett bekämpningsmedel klass 3. Problemet är att jag har Switch på hästen och det är ju också ett klass 3 bekämpningsmedel!

Kan man ha båda på hästen eller man bör undvika det? Jag vill ju inte låta bli Switch eftersom vi har så mycket otäcka fästingar här. :crazy:

(fasen att jag inte hade brillorna med i butiken :()

Sv: Använda olika insektsmedel samtidigt?

Blanda du, men var det väldigt nyss du switchade så vänta lite med ultrashielden.

Grejen är att Ultrashield innehåller permetrin. Det är EXAKT samma sak som - tadaa - switch innehåller ;) Sen innehåller ultrashield en beståndsdel till, som - uppenbart - går fint att blanda med switch.

Så, använd ultrashield du, men vänta ett tag om hästen är alldeles nyswitchad, så slipper du att det blir väl hög dos switch. (Vilket i sig inte borde vara någon jättefara sålänge du inte BADAR hästen i ultrashield, men för att vara på den säkra sidan. Switch finns ju som spray nu med btw..)

Däremot, om du nu ska använda ultrashield och det fungerar, så är det ju kaka på kaka att switcha med, och du kan ju skippa det då. Jag har beställt ultrashield till fblsstoet, hon tål inte att switchas, men tålde iaf en applicering ultrashield, så hon tycks tåla permetrin om det sprayas på. Så då får jag mitt fästingskydd ändå. Sen om Ultrashielden fungerar mot flygfäna med, ja då kan väl pojkarna få US med, men då kommer jag sluta switcha dem, det är ju onödigt att köra med 'samma sak två ggr om'

Hmmmm jo jag funderade på om det kanske räcker med Ultrashielden och strunta i Switch. Usch, vet inte.....det är så jobbigt med dessa otäcka kryp! :(

Men det är klart, jag vet ju hur lite fästingar han brukar få på sig när jag har Switch så om jag slutar med Switch och bara har Ultrashield så ser jag förmodligen rätt snart om US verkligen hjälper mot de små otäckingarna. :idea:

Men sen börjar jag undra om US verkligen är så effektivt mot bromsarna på min pålle. Hittade information nu om att insekterna kommer att sätta sig på hästen men därefter inte bita!?

Suck! I så fall vet jag inte......min häst får panik bara han hör en broms i närheten. Ska otyget då landa också! :eek::eek:

Är det den flugsprayen som ska räcka i typ 14 dagar och som är i en svart flaska??:rofl:

Har du provat den?? Märkt om den vatt bra eller så?;) Funderar på att köpa den...

Delvis Kl
Vi har provat den och varit nöjda. Mot broms är jag inte riktigt säker, har inte så mkt här vad jag har märkt... Eller så är US bra mot dom med. Vi sprayar på en borste och tar lite lätt på kvällen över hästarna. Flugor och annat knytt har vi sluppit iaf

Delvis Kl
Vi har provat den och varit nöjda. Mot broms är jag inte riktigt säker, har inte så mkt här vad jag har märkt... Eller så är US bra mot dom med. Vi sprayar på en borste och tar lite lätt på kvällen över hästarna. Flugor och annat knytt har vi sluppit iaf

Räcker det med var 14:e dag som det står på flaskan? Är lite undrande för jag stod och höll i en sådan flaska idag och övervägde att köpa den.

Njaaa... Vi tar nog lite oftare lite beroende på väder och flygfä´s tätheten för tillfället. Ca 2-3 gg/vecka, ibland mer sällan... men som sagt vi anv den mkt sparsamt, sprayar inte direkt på, utan på en borste med ett spryttag och tar på de mest utsatta och lättirriterade ställena. Hästarna ser ut att må finemang iaf om vi jämför med switch som vi hade förra året där vi kunde uppleva att hästarna hade lite obehag och var ibland lite påverkade nga dagar efter behandlingen. Med medlet sprayat på en borste kommer man ju inte i närheten av skinnet på samma sätt, därför tror jag inte det är så farligt att anv det lite oftare men i mindre mängd. Vi tar sällan just vid manken/ryggen då de ofta kliar varandra där.

Där jag köpte Ultrashield sa hon att jag skulle spraya ordentligt 3 dagar i rad och sedan räcker det var 10 dag- hon hade testat detta och fått bäst effekt då.
Köpte den redan förra året då den fanns i Norge, och där är det en bästseller...

Finns i nästan alla ridsportsaffärer och kostar mellan 250-300 kr för en ganska stor sprayflaska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka