Använda nyfikenhet

Lejonelle

Trådstartare
Min lilla tjej har just gjort sitt MH och inte oväntat fått höga poäng på nyfikenhet och låga poäng på rädsla.. något som gör att hon ständigt hamnar i nya spännande situationer i vår vardag. Jag funderar nu på hur jag ska dra nytta av hennes nyfikenhet i träningen och ge henne utlopp för den i arbetet istället för att hon hittar på en massa rackartyg hela tiden. Jag tror t ex att det kunde vara bra att använda hennes nyfikenhet i belöningen för att göra det roligare med den (för henne) lite enahanda lydnadsträningen. Har ni lust att komma med förslag och idéer kring hur jag kan använda hennes nyfikenhet i träningen?

Underbart med nyfikna hundar. Det ger dig stora möjligheter att kunna introdusera nya saker i din träning och hunden hänger nyfiket på.
Min dvärgschnauzer har nästan ingen nyfikenhet vilket gör honom ointresserad av det mesta jag pressenterar för honom och han blir heller inte jätteimpad av olika belöningar. Urtrist.
I aveln vi bedriver lägger vi stor vikt vid nyfikenheten i våra avelshundar. Den är en stor del av arbetslusten :)

Underbart med nyfikna hundar. Det ger dig stora möjligheter att kunna introdusera nya saker i din träning och hunden hänger nyfiket på.

Jo. Och gör också att impulskontrollen blir något av en utmaning :) Det händer mycket kring denna fröken. Hur använder du dig av nyfikenheten när du utvecklar dina hundar?

Det första spontana jag kommer att tänka på är att shejpa in massor av olika moment, tricks m.m. Samtidigt har jag för mig att du redan gör det?

Jag tänker ju iofs inte att nyfikenhet och impulskontroll/brist på sådan behöver hänga ihop.. Inte heller ser jag klara kopplingar till påhitt i vardagen..
Men jag tänker att tex sök, spår eller nosework kan vara lämpligt. Träningsformer där hunden får jobba självständigt.
Gällande belöningarna så kan du säkert hitta på en massa spännande ritualer som drar igång nyfikenhet :)

Jag tänker ju iofs inte att nyfikenhet och impulskontroll/brist på sådan behöver hänga ihop.. Inte heller ser jag klara kopplingar till påhitt i vardagen..
Men jag tänker att tex sök, spår eller nosework kan vara lämpligt. Träningsformer där hunden får jobba självständigt.
Gällande belöningarna så kan du säkert hitta på en massa spännande ritualer som drar igång nyfikenhet :)
Precis! Håller med.

Och som svar på TS förra knapplån.....
Som i nosework och sök kan man vara så mycket klurigare. Få hunden att inte bara finna föremålet utan även att komma åt det i tex stängda lådor och skåp, söka på höjder och i konstiga utrymmen. Det ökar möjligheterna att variera träningen och det är bara fantasin som sätter gränser. Så det är på det sättet jag tar nytta av det för egen del, att kunna variera träning så den blir roligare och mer utmanande för både mig och hund.

Upplever heller inte att hundarna har svårt med impulskontroller.

Kopplingen är att intresset är lättväckt, och när rädslan är låg och tempot högt händer det massor på kort tid. Vad är det som rör på sig där ute på isen? Vad har matte lagt där på hyllan? Undrar om målarfärg smakar gott? Några exempel från vårt liv :D

Upplever heller inte att hundarna har svårt med impulskontroller.

Uttryckte mig kanske lite slarvigt, hon har nog inte svårare med impulskontroll än andra hundar, bara fler impulser att kontrollera och kortare tid mellan tanke och handling. Det är en driftig liten dam det här.

Det första spontana jag kommer att tänka på är att shejpa in massor av olika moment, tricks m.m. Samtidigt har jag för mig att du redan gör det?

Inte så mycket trick men moment, men det använder inte så mycket nyfikenheten tycker jag utan handlar mest om tajming och att hon gillar belöningar. Egentligen bara en gång som jag tycker att just nyfikenheten har kommit till tals i momentträning och det var när hon fick testa tunga apporten, jisses vad hon tyckte det var en spännande grej som dök upp på plan, och så nöjd hon var att komma in med den.

Inte så mycket trick men moment, men det använder inte så mycket nyfikenheten tycker jag utan handlar mest om tajming och att hon gillar belöningar. Egentligen bara en gång som jag tycker att just nyfikenheten har kommit till tals i momentträning och det var när hon fick testa tunga apporten, jisses vad hon tyckte det var en spännande grej som dök upp på plan, och så nöjd hon var att komma in med den.
Är hon bara nyfiken på saker alltså? Mina hundar är även nyfikna på reaktioner, mina reaktioner. Tex vid lydnadsträning "vad händer om jag tar ett steg bakåt?" "Hm... Vad händer om jag tar ett steg till eller slår på matte med tassen?". Väldigt mycket nyfikenhet i kombination med en vilja att tänka och klura ut saker och hur de fungerar, vilket gör att shejping blir jätteroligt. Med valpen är det extra lätt, för hon har inte så många tankar än kring hur saker ska gå till än. Aysu däremot älskar att söka efter godisbitar i exempelvis träd, kartonger osv. Det kan jag använda som belöning också.

Dom är dom bästa :up:
Grattis

Ja, hon är super, det är inte henne det är fel på när det inte alltid blir som jag har tänkt :o:love:

Jag tänker att det är en jättefin egenskap hos en brukshund att vara nyfiken, driftig och orädd. Eftersom nyfikenheten är lite självbelönande tänkte jag att jag skulle försöka hitta fler sätt att använda den i träningen. Men jag har lite dåligt med idéer, det enda jag kommer på är att t ex gömma belöningarna så hon inte vet vad hon ska få. Hjälp mig tänka lite utanför boxen.

Är hon bara nyfiken på saker alltså? Mina hundar är även nyfikna på reaktioner, mina reaktioner. Tex vid lydnadsträning "vad händer om jag tar ett steg bakåt?"

Jag tror att jag är lite för förutsägbar. Klart att hon provar vad det är som leder till belöning, det är kul med lek och godis men särskilt spännande tror jag inte att hon tycker att det är.

Tack för tänkvärt svar. Ja, tanken är framför allt att komma igång med brukset (spår) lite mer på allvar i år. Sök har hon provat på och tyckte det var jättejätteroligt men det är jag som bromsar, det är kul men tar så förbålt med tid och man blir så beroende av träningskompisar. Annars är det nog en sport som hon skulle kunna lyckas bra i.

Specialsök har hon provat också och tyckte det var kul, nosework skulle mycket väl kunna vara något, hon är duktig i uppletande också.
Ritualer tror jag på, att t ex ha en spännande externbelöning som hon inte vet vad och får leta upp. Har du fler förslag på vad jag skulle kunna göra?

Som i nosework och sök kan man vara så mycket klurigare. Få hunden att inte bara finna föremålet utan även att komma åt det i tex stängda lådor och skåp, söka på höjder och i konstiga utrymmen. Det ökar möjligheterna att variera träningen och det är bara fantasin som sätter gränser.

Ja, det är just det där med fantasin som är problemet (min, inte hennes).
Tack för alla förslag, uppletande gillar hon mycket. :bow:

Ja, det är just det där med fantasin som är problemet (min, inte hennes).
Tack för alla förslag, uppletande gillar hon mycket. :bow:
Du kan ju börja ta det ett steg längre. Göm en sak, tex i en låda som hon måste öppna, ta saken, ge den till dig och sen få belöning. Fler moment.
Nyttja höjder, låt henne klättra upp och söka sig uppåt. Testa olika underlag. Vippbrädor. Mörka rum. Nya miljöer. Krypa in i tex cementrör. Om du tex har möjlighet att nyttja olika typer av byggnader. Ett logloft tex. Att ta sig upp, undersöka miljön och hitta föremålet. Bygg på utmaningarna. Utvidga med att söka nya dofter och föremål. Det härliga med den typen av hund är just att de ofta är miljöstarka och vågar.

Kopplingen är att intresset är lättväckt, och när rädslan är låg och tempot högt händer det massor på kort tid. Vad är det som rör på sig där ute på isen? Vad har matte lagt där på hyllan? Undrar om målarfärg smakar gott? Några exempel från vårt liv :D
Haha

Hon låter som min. Han har nästan fått näsan avklippt av luckan till tvättmaskinen såväl som dörren till kylskåpet. Han har hällt en hel skål med vatten på golvet eftersom jag fann det olämpligt att han bar runt på metallskålen hur som helst i huset. Vidare har han fått sot/damm på hela nosen när han nödvändigtvis skulle sticka näsan i sådant också.

Numera går han under namnet Nicke (Nyfiken) och Nosy Nose. Nyfiknare hund får man leta efter!

Men han är mer räddhågsen än din, verkar det som. Han är lite som Scooby Doo, för om han tror att det är farligt, då kastar han sig undan och ser smått förtvivlad ut, tills dess att nyfikenheten tar över igen och han bara inte kan låta bli...

Min dvärgschnauzer har nästan ingen nyfikenhet vilket gör honom ointresserad av det mesta jag pressenterar för honom och han blir heller inte jätteimpad av olika belöningar. Urtrist.
I aveln vi bedriver lägger vi stor vikt vid nyfikenheten i våra avelshundar. Den är en stor del av arbetslusten :)
Nyfikenheten är en skojig egenskap! Vår dvärgschnauzer och den ena schnauzern (hanen) har detta gemensamt! Inget är för litet och obetydligt för att inte undersökas lite närmare; kanske kan man leka med det?

Nu har dvärgschnauzern lugnat sig med åren och han har aldrig varit riktigt så på och krävande som schnauzern är. Lilleman har varit lagom i allt! :heart

Herr schnauzer som nu är 1,5 år däremot - han ger oss lika grå hår, som han har peppar och salt-päls! Jösses, som han håller på! :confused:

Allt, allt, allt skall undersökas och han springer triumferande runt med sina fynd. Det kan vara barnens underkläder, en ask choklad ur ICA-kassen när man handlat, konstig illaluktande mossa på hundpromenaden, eller bara allmän nyfikenhet.

Jag tror han kommer få en riktig näsbränna någon dag, så som han sticker sin långa snok i blöt över allt.

Jag läser tråden med intresse och tar del av alla dina och andras tips! Toppen! Tack!! :bow:

Nyfikenheten är en skojig egenskap! Vår dvärgschnauzer och den ena schnauzern (hanen) har detta gemensamt! Inget är för litet och obetydligt för att inte undersökas lite närmare; kanske kan man leka med det?

Nu har dvärgschnauzern lugnat sig med åren och han har aldrig varit riktigt så på och krävande som schnauzern är. Lilleman har varit lagom i allt! :heart

Herr schnauzer som nu är 1,5 år däremot - han ger oss lika grå hår, som han har peppar och salt-päls! Jösses, som han håller på! :confused:

Allt, allt, allt skall undersökas och han springer triumferande runt med sina fynd. Det kan vara barnens underkläder, en ask choklad ur ICA-kassen när man handlat, konstig illaluktande mossa på hundpromenaden, eller bara allmän nyfikenhet.

Jag tror han kommer få en riktig näsbränna någon dag, så som han sticker sin långa snok i blöt över allt.

Jag läser tråden med intresse och tar del av alla dina och andras tips! Toppen! Tack!! :bow:
Hahahaha...och min Dvärgschnauzer är lika nyfiken som en gråsten :laugh:
Han bara tittar lite kyligt och konstaterande på allting på avstånd och tänker "Jahapp. Så kan det va....."

Hahahaha...och min Dvärgschnauzer är lika nyfiken som en gråsten :laugh:
Han bara tittar lite kyligt och konstaterande på allting på avstånd och tänker "Jahapp. Så kan det va....."
Han tycker inte man skall yvas över mycket? :D

Vår schnauzertik är sådan. Hon kunde lika gärna varit en 20-kilos katt. Ingenting som inte vill göra, blir gjort. Endast om det vankas köttbullar eller något annat gott, så kostar hon på sig att göra sig till.

Men så snart belöning uteblir eller är slut, så blänger hon under lugg och går sin egen väg. Hon är sig själv nog och gillar att vara i närheten, men utan närhet, så att säga.

UTOM, när hon får sina "jag-skall-jucka-för-det-är-kul"-ryck!

Knäpphund! ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 053
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 917
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈