Använda nyfikenhet

Det låter som min hund, fast hon har definitivt problem med impulskontrollen också...
Intressant tanke att få in det i belöningen. Jag funderar på om det vore en bra grej för min eller om det snarare skulle ge fler problem.

Här är en till med hög nyfikenhet.. tror hennes medeltal på nyfikenhet/orädsla ligger på 4.8 eller 4.9...

Det i kombination med bristande impulskontroll gav mig en hund som hette duga:D Nu är hon 5 åt gammal och hon är fortfarande lika impulsiv :p men impulskontrollen har blivit lite bättre med åldern, nu behöver hon inte fram och undersöka allt hon ser och hör när vi är ute :up: Jag minns så väl när jag tävlade henne flesta gången :crazy: Hon var drygt 14 månader och tävlingen gick i en inomhuslokal. Vi hade tagit oss igenom linförigheten med en snäll 5:a i betyg. Börjar framåtmarschen för ställandet och när jag kommenderar "stå", så smäller det i en dörr i en annan del av lokalen och hunden drar som en avlöning för att kolla vad det var för nåt som lät:banghead: Hon kommer tillbaka när jag ropar på henne och in kommer hon med med hög svans och visar stolt upp sin snodda leksak:angel::o

Låter som vår labbe. Hans BPH visar hans sanna jag. Reaktion - avreaktion. Beskrivaren hade aldrig varit med om så många fyror och nollor.
Det är ett problem med att han är orädd - han blir tex inte bekymrad om han blir lämnad i skogen eller rädd för att kolla upp saker på egen tass.
Visserligen är jag tacksam att han inte är rädd för ex ljud som andra hunden, men det vore skönt om han bad om hjälp lite ibland :D

Nosework kör vi redan. Vill öva spår bara jag själv har orken. Likaså drag, så herrn även får jobba med kroppen.

Dammar av tråden och ber om fler tips.
@Voff har du lust att utveckla det här du skrev?

Dom är dom bästa :up:
Grattis

Jag inser hennes potential men får liksom inte ut den, eftersom allt går så j*kla fort och hon tänker själv. Så det blir ett himla fokus på att stanna vänta hejda sig hela tiden istället för att hennes nyfikenhet blir en tillgång.

Jag inser hennes potential men får liksom inte ut den, eftersom allt går så j*kla fort och hon tänker själv. Så det blir ett himla fokus på att stanna vänta hejda sig hela tiden istället för att hennes nyfikenhet blir en tillgång.

Vi avlar ju mot sport och tjänst och då vill man ha en hund som aggerar snabbt. Dels på kommando men också som försöker lösa ev situationer i arbetet snabbt. Så därför tycker jag att det är mycket önskvärda egenskaper.
Nyfikenheten och orädsla ihop med snabba problemlösningar är grunden för en riktigt bra arbetshund. Att se MTn och L-test med sådana hundar är en fest :)

Jag rekomenderar dig att hitta någon spännande kurs inom specialsök....där det är olika miljöer och utmaningar, för ny insperation.

Omvänt lockande kanske? För att lära sig lite impulskontroll :D
Skvaller kanske också kan vara en idé om det är i vardagen hon är jobbig med impulskontrollen?

Skvaller kanske också kan vara en idé om det är i vardagen hon är jobbig med impulskontrollen?
Omvänt lockande funkar bra. Nyttjar det en hel del med Calibra som har lite extra av allt :D

Omvänt lockande och många andra stadgeövningar använder vi förstås dagligen. Skvaller är bra också. Jag söker framför allt fler användningsområden för det som är hennes starka sidor.

Kan du inte jobba med spännande externbelöningar? Tex att hon får se hur du gömmer en leksak eller godis, sen blir hon tvungen att koncentrera sig en stund (kort i början, utökas varefter hon klarar längre tid men du försöker ändå göra det väldigt oförutsett NÄR hon ska få ta belöningen) och sen får hon springa och kolla in den här spännande belöningen när hon haft fokus på dig/jobbet ett tag? Jobba med spännande störningar - träningskompisar som smyger runt och gömmer saker, lägger ut roliga leksaker på planen etc etc. Dvs gör det till en lek att först koncentrera sig och när hon gör det så får hon belöning som utnyttjar hennes nyfikenhet. Förmodligen behöver man jobba en del med koppel på i början för att inte riskera för mycket självbelöning men de brukar vara snabba på att förstå vad som krävs av leken - först koncentration, sen belöning.

I spåret kan man ju tänka sig att man gräver ner belöning under pinnarna så hon får jobba med att gräva upp det, en snörboll eller en godisburk är ju inte så svårt att få ner i marken så länge det inte är hårdfruset.

Vad tycker hon om klickerträning, tex att träna in kul trix? Där får hon ju jobba med att testa sig fram en del och även om det kanske inte direkt är nyfikenheten man jobbar med så ligger ju ändå initiativet hos hunden och de får vara kreativa, brukar passa den typen av hund.

Det var det jag kom på så här lite snabbt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 053
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 917
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈