använda lantbrukstjänst vid avlivning?

sarawi

Trådstartare
Hej,
Jag har nu tagit beslutet att avliva min fina häst som har börjat samla på sig både den ena och andra krämpan som cancer , bestående hälta och foderpackningar utan dess like..

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de håller med.

Men nu till det svåra.. vem ska man välja att utföra det hela?
Har hört mkt bra om några privata trotjänartjänster, men de är över 1000kr dyrare än alternativet att ta ut lantbrukstjänst. Men dom har jag inte hittat några" recensioner" av.

Så är det någon som använt sig av dom? Hur var det? Står ju inget på hemsidan flrrutom pris.

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med detta, har ju bara en månad på mig nu när jag fått beslutet från försäkringen...

Vill inte:(
[/LIST]

Sv: använda lantbrukstjänst vid avlivning?

Jag ringde dom och bokade tid när det var dax för mig att ta bort min kuse.
Det negativa som jag har att säga var att dom sköt upp vår tid två gånger vilket så klart är jobbigt när man kännslomässigt ska förbereda sig på en sån stor sak som att ta bort sin vän.
Men det sköttes snyggt, dvs dom ringde alltid och tala om att tyvärr kommer vi inte hinna idag pga akuta avlivningar som inte var inplanerade, eller att det tagit längre tid än beräknat på ett ställe. (de frågade också för säkerhets skull att det var ok, men jag hade ju inte akut på något sätt, äldre häst med artros och smärtstillande doser kvar hemma så...)

När dom väl kom så har jag absolut inget att klaga på. Lugn trevlig kille som gjorde sitt jobb. Det gick snabbt och smidigt! Skulle inte tveka att ring dom igen.

Lycka till!

Jag använde den privata varianten av trotjänaravlivning, jag tyckte det var värt den tusenlappen. Men jag tror inte det är någon större skillnad på själva tjänsten, jag ville dock vara säker på att det blev den tiden jag hade bokat och jag ville inte heller att min tjej skulle vinschas in i nåt med massa andra kadaver.

Det beror säkert på vilken person som kommer. Jag använder sedan 25 år lantbrukstjänst i Linköping och Sune. Han är helt underbar! Men det betyder ju inte att alla är lika bra...

Tack för svaren! Glömde skriva att det är i Skåne hon står, om det är nån som har erfarenhet av dom?

Jag vet inte hur det är just i Skåne, men jag har bara hört positivt och att lantbrukstjänst brukar vara jätte bra när dom kommer ut. Har ingen erfarenhet själv för jag tog veterinären när jag avlivade min häst.

Men ring och prata med dom så kanske du får en magkänsla för hur dom är iallafall :)

Vi hade den lantbrukstjänst som kör Dalarna/Uppland och den killen är mycket lugn och trevlig. Beställde på tisdag , kom på onsdag i tid. Inget att anmärka på den här gången heller, han har varit hos oss förut.

Vi använder trotjänartjänst och tycker absolut det är värt extra pengar att få ett bra och snyggt avslut vid ett så känsligt skede.

Trotjänartjänst är väl ett företag som riktat in sig på just häst avlivning. Man bestämmer en tid som de kommer till skillnad från lantbrukstjänst som har hand om alla lantbruksdjur. Så de åker på sina rundor och man får väl en ungefärlig tid som de kommer som jag har förstått det, men de är 1300kr billiagare. Så därför tänker jag att det går lika bra med dom om de är trevliga och proffesionella.

Det tror jag inte. De ska väl finnas i hela landet eller?

Beklagar... men starkt av dig att ta beslutet.

Min kompis valde mellan Lantbrukstjänst (Kristianstad) och Djurambulansen (Höganäs) och tror att Lantbrukstjänst var snäppet dyrare på vårt avstånd från deras säte. Så hon valde Djurambulansen och var väldigt nöjd med bemötandet och hanteringen av det hela. Hästen avlivades lugnt och fint och de tog med sig kroppen efteråt.

Jag har för många år sen använt lantbrukstjänst i Kristianstad. De bar jättebra och mycket proffsiga. Gick snabbt och enkelt och ett mycket bra bemötande när jag ringde och bokade tiden. De förklarade precis hur allt skulle gå till.

Nackdelen är att hästens kropp hamnar i samma container som alla andra kadaver. Fixade inte riktigt det när jag tog bort en annan häst för ett par år sen och valde då att köra till klinik. Det kostade dock tre gånger så mycket.

Vi hade den lantbrukstjänst som kör Dalarna/Uppland och den killen är mycket lugn och trevlig. Beställde på tisdag , kom på onsdag i tid. Inget att anmärka på den här gången heller, han har varit hos oss förut.

Även jag har flera gånger använt mig av Lantbrukstjänst, samma som ovan. Superbra kille, mycket lugn och trevlig. Försöker ställa upp lite extra på hästägare med, och la om en rutt en gång för att kunna ta min först på morgonen (det var hyfsat akut), försöker tillmötesgå önskemål osv.

De har full "koll på" och respekt för att det är extra jobbigt för hästägare. Noterat det när jag haft att göra med dem i andra sammanhang (de har hämtat kadaver hos grannen, varit där och avlivat djur etc - och inte sällan har de kommit till mig för att försöka lokalisera grannen, eller kadavret för den delen). Och man märker då när man jämför vilken skillnad det är på ordval osv. Små saker, men som ändå spelar roll.

Jag ringde Lantbrukstjänst och blev otroligt trevligt bemött i växeln. Någon timme senare ringde chauffören från Skara, men det visade sig att eftersom min vackra vita bodde norr om E18, så var det Borlänge som skulle hämta henne. Ett par timmar senare ringde Borlänge och ja. En otroligt trevlig kille, som stöttade mitt beslut om att sätta ett långt datum framåt, då det egentligen inte var bråttom.

Men sen fem dagar senare var det bråttom... Så jag fick ringa upp honom igen och då kunde han komma en timme senare... samma dag alltså. Då satt jag på bussen till bassängträning och hade inte haft en chans att fixa pengar och hinna till stallet. Så det blev bestämt dagen därpå i stället.

Han ringde på morgonen innan han åkte och han ringde en timme innan han var framme och sedan gick allt lugnt och fridsamt till väga. Jag stod inne i stallet när hon togs bort. Men tittade på henne på håll när jag betalade chauffören i lastbilen. Vi gick in i stallet sen pappa o jag för att hämta några fodertunnor, när vi kom ut var den vackra vita lastad. Så jag behövde inte se det heller.

Jag kan VARMT rekommendera Svensk Lantbrukstjänst.

Mvh

IngelaH, som tycker att somliga i den här tråden kan dra nånstans där det är riktigt varmt. Det är väldigt fräckt att göra sitt bästa att förstöra en i övrigt känslig tråd. :(

Vi valde trotjänartjänst i Skåne när vi tog bort våra små. Gick fort och de tog med kropparna. De tar också samma pris oavsett tid, dag och storlek på hästen.

Jag tror säkert att Lantbrukstjänst är precis lika bra som de privata alternativen, och även vana vid att hästägaren är ledsen, och visar hänsyn etc.

Jag tog dock bort mitt monster för två dagar sen, och valde Djurambulansen istället, trots att de var det dyraste alternativet (en tusenlapp mer än det andra privata, Trotjänartjänst). För mig var en avgörande faktor dels att jag kunde boka precis den tid jag ville, och dels att de inte åker ensamma. (Jag vet i ärlighetens namn inte hur lantbrukstjänst gör, men jag tror de kommer ensamma?) Eftersom de var tre(!) som kom ut och tog bort min häst behövde jag inte hålla honom själv, vilket kändes skönt, även om jag var med när det hände.

Vet att det inte var vad TS efterfrågade, men det kan vara bra med det motsatta perspektivet också. För mig var det värt de extra tusenlapparna det gällde.

Jag har använt Svensk Lantbrukstjänst vid 3 tillfällen. Och de chaufförer vi haft har varit helt underbara. Väldigt förstående, låter det ta tid och stressar inte.
Förklarar och svarar gärna på frågor och är väldigt goa med hästarna.

Så jag har bara positiva erfarenheter av dem.

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka