Använd överskänkeln!?

Mabuse

Trådstartare
Red lektion för en annan ridlärare än jag brukar igår, och han menade att när man använder skänkeln så ska man försöka använda överskänkeln, eftersom man har mycket starkare muskler i låret än i vaden, istället för underskänkeln när man driver.

Det var nytt för mig, så jag undrar hur ni ställer er till det?

Sv: Använd överskänkeln!?

för mig låter det som om hästen inte lyssnar på vad nån säger och ridläraren vill lösa det med en kraftigare hjälp,, rider gör man inte med muskler så det är inte intresant att använda bennet så det blir så starkt som möjligt,, det som är intresant är att få hästen att lyssna på en så svag skänkel som möjligt

Det här var alltså inte ett specifikt råd till just mig, utan ett generellt råd till hela gruppen, att så var det vid all ridning. Att man ska sträva efter att använda bara överskänkeln, eftersom man är starkare där.

enbart överskänkel blir ju inte bra, men självklart ska man använda överskänkeln precis som man ska använda underskänkel, säte osv.

och rider gör man visst med muskler.......men de gäller att använda rätt muskler till rätt saker........

Rida med överskänklen låter konstigt i mina öron. Den enda gången jag rider med överskänklen är när jag vänder hästen och driver den runt så att säga. Motsatt skänkel mot riktningen.
Jag har lärt mig att man skall vara så avslappnad i överskänklarna som möjligt för att komma ner ordentligt i sadeln och för att kunna vara följsam i bäckenet och att hålla om med underskänklarna.
Jag rider för en fd dansk landslagsryttarinna i hoppning, och hon är skitduktig. Hon rider hästen nästan enbart med sätet, hon tar nästan inte hästen i munnen överhuvudtaget. Hon får hästen att galoppera på stället och vända på en femöring.
Hon är helt klart min guru och hon har lärt mig så oerhört mycket, därför ger jag dig det tipset som hon har gett mig. Lycka till. ;)

Jag har alltid ridit med avslappnade lår och mest använt underskänklarna. Min nuvarande ridlärare lär ut en helt annan metod. För henne skall jag i huvudsak driva med låren (och korsryggen) och bara använda underskänkeln för att flytta hästen eller när den inte tar överskänkeln direkt. Det blir på ett sätt svårare att komma ner i sadeln, men jag måste erkänna att min ridning fungerar oändligt mycket bättre nu än den någonsin har gjort, så något måste vara rätt.

När jag försöker tänka mig in i hästen situation, så borde det vara mer behagligt med någon som kramar om ens sidor med mjuka lår än som småkickar en i sidorna med stövlar (eller sporrar). Eller är jag ute och cyklar?

Ja, för mig låter det inte ett dugg konstigt - jag har knappt använt underskänkeln det senaste decenniet i alla fall ;) Just själva drivningen kanske jag inte lägger mest tonvikt på överskänkeln, snarare sitsen/sätet, en lätt touch med underskänkeln när hästen inte lyssnar (men det är ungefär ett lika långt tryck som det tar att säga: "skänkel" - fast på engelska, dvs "leg"...). Använder i stort sett uteslutande insidan av överskänkeln för att exv flytta hästen i sidled - skulle jag trycka med underskänkeln åker genast knäet upp och hela sitsen kapsejsar.

Fast det här var ju väldigt förvirrande. Det finns alltså två skolor: som Lorpans tränare eller som den danska landslagsryttarinnan? Har det att göra med vilken gren man rider, eller är det bara olika traditioner? Att driva med säte och korsrygg är jag med på, men låret?

Det här är det som är förvirrande med ridningen, tycker jag, att det inte tycks finnas ngn enighet alls om vad som är målet med ridningen och vad man ska sträva mot, ens inomdisciplinärt.

Mabuse skrev:
Fast det här var ju väldigt förvirrande. Det finns alltså två skolor: som Lorpans tränare eller som den danska landslagsryttarinnan? Har det att göra med vilken gren man rider, eller är det bara olika traditioner? Att driva med säte och korsrygg är jag med på, men låret?

Det här är det som är förvirrande med ridningen, tycker jag, att det inte tycks finnas ngn enighet alls om vad som är målet med ridningen och vad man ska sträva mot, ens inomdisciplinärt.

Skolor & skolor - själv tränar jag mest dressyr - och ska vi prata tränare så rider min tränare bl a för Lette - MEN hon försöker oftast hitta användbara saker hos tränare som Sally Swift exv, dessutom har hon gedigen hästbakgrund med en far som var en av ridskolepionjärerna i Sverige. Nog om det.

Är du helt säker på att det var just drivningen du skulle genomföra med överskänkeln? Driva ska man ju inte behöva sitta & nöta med - du ska tala om för hästen i vilken gångart & i vilket tempo du ska rida i, det gäller till ny signal... Är det så att hästen antingen sackar eller går för fort får man åtgärda det då, inte sitta och trycka med vare sig överskänkel eller underskänkel konstant. Muskelstyrka behövs sällan när man rider! Min tränare jobbar mycket för att hitta det lätta & enkla inom dressyren, att slippa bära omkring på hästen, slippa banka fram osv. Men, uttrycket att "komma ner i sadeln" kan bli lite missvisande; meningen är inte att man ska sitta TUNGT i sadeln, sitt gärna mer på insidan av låren, en lättare sits helt enkelt. Där kommer överskänkeln in, men knappast som något som krampaktigt klämmer åt om hästen. Vrider man om benet ordentligt ändå uppifrån höften blir det också mer naturligt att göra exv sidförflyttningar med insidan av överskänkeln.

Målet med min ridning är att rida så lätt som möjligt - både att hästen ska gå fram för lätta hjälper, att hästen ska bli lyhörd och framförallt att vi ska "dansa fram tillsammans" - inte kämpa oss fram. ;)

Lorpan skrev:
Ja, för mig låter det inte ett dugg konstigt - jag har knappt använt underskänkeln det senaste decenniet i alla fall ;) Just själva drivningen kanske jag inte lägger mest tonvikt på överskänkeln, snarare sitsen/sätet, en lätt touch med underskänkeln när hästen inte lyssnar (men det är ungefär ett lika långt tryck som det tar att säga: "skänkel" - fast på engelska, dvs "leg"...). Använder i stort sett uteslutande insidan av överskänkeln för att exv flytta hästen i sidled - skulle jag trycka med underskänkeln åker genast knäet upp och hela sitsen kapsejsar.

Håller med! Till trådskaparen: Jag tror kanske att ridläraren menade säte och vikt mer än specifikt "klämma" med låren, om du förstår hur jag menar med skillnaden.

mackan skrev:
Håller med! Till trådskaparen: Jag tror kanske att ridläraren menade säte och vikt mer än specifikt "klämma" med låren, om du förstår hur jag menar med skillnaden.

Nej, han sa specifikt att man skulle klämma med låren, eftersom man är starkare där än i vaderna. Sen kommer säte och vikt till, förståss, men det var överskänkeln man skulle använda.

Jag tror båda sidor har rätt, men uttrycker sig olika.
En välutbildad häst och ryttare kan kommunicera fint med sitsen, men sitsen är ju inte en enskild muskel liksom, man sitter ihop på en massa ställen som påverkar varandra. För att överhuvudtaget sitta kvar på hästen spänner vi mage, rygg, ben och rumpa i viss mån, men olika muskler vid olika rörelser eller olika inverkan.
För att komma ner djupt i sadeln ska man inte bara slappna av och plöffsa ut lite varstans, utan en viss anspänning ska man ha för att hålla ihop sig själv och sin sits. Många skickliga ryttare gör det automatiskt och tänker inte på att de gör det, så det förmedlas dåligt till eleverna. (bl a Carmenzita har diskuterat detta med sits och sitsundervisning på barock flera gånger, hon har massa roliga liknelser också)

Om man tänker att vi ska sitta som vi vill att hästen ska jobba blir det ganska tydligt: rak rygg, vinklat bäcken, mage och rumpa elastiska och följsamma, men anspända för att hålla oss i rätt position. Jag har också lärt mig att använda hela benen, men olika delar. Överskänkeln för mig är inte den delen av låren som man "klämmer" med, då blir det bara spänt och knäna far upp. Benen ska bli långa och hälen söka sig bakåt, för att nå dit måste ljumskarna "öppna" sig, och lårens översida sträckas ut lite.

Lårens in- och baksida håller fast mig i sadeln, ändan kläms ihop och försöker i någon mån att lyfta ur sadeln för att inte belasta hästens rygg utan visa den vägen uppåt. Samtidigt blir det viss rörelse i ben och rumpa i takt med hästens, eller det man ber hästen göra. Vaderna hålls intill hästen och masserar mjukt eller håller om hästen, vill jag ha mer bakben och "sätta" hästen, så hamnar vaderna automatiskt en bit bakåt hästens sidor, vilket blir den naturliga följden av att jag fortfarande ska hamna på fötterna om hästen sögs bort under mig.
Tja... något sånt.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: Angel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama