Använd bälte och reflex vid bussåkning!!

Jag tror absolut på att informera främst om vilken skada personer utan bälte kan göra på andra med bälte vid en eventuell krock men även vad det kostar att låta bli. Tror att det skulle vara bra att ha civilpoliser som checkar av bussarna som en del av trafikarbetet men tyvärr har de väl annat att göra.

Här är ett bra exempel från Jönköping hur de kontrollerar rullande buss med hjälp av både civilpolis:

http://www.jnytt.se/civilpolisen-i-stan-haffar-baltesfuskare-pa-bussen

Bra att alla fick en chans att sätta på sig bälte först genom att föraren fick ropa ut att de skulle ta på sig bälte utan att röja att det var kontroll.

Jag har alltid bälte när jag åker buss om det finns, det finns inte på stadsbussarna tyvärr vad jag sett, men när jag åker länsbuss har jag alltid bälte på. Jag visste att lagen fanns, typ 'där bälte finns skall detta användas'.
Reflex brukar jag ta på mig om det är mörkt när jag ska åka buss, annars brukar jag vifta med mobilen.

Det måste vara enklare att sätta på sig bältet i bussen, de måste vara längre då de ska gå att använda när det är vinter och tjocka jackor
Minns att om man satt bältad bakom bakersta dörren på en ledbuss kunde man inte trycka på STOP knappen för att gå av då bältet var för kort
Har varit med om en bussolycka så jag vet varför man har bälte på sig
Tycker att om man inte syns på en busshållplats är inte bussen skyldig att stanna, borde få fart på folk. Det är mesta staborna som inte har fattat. på landet är det mycket mer reflexer
Ser jag att det rör på sig vid vägen utan reflexer brukar jag roa mig med att tända helljuset för då ser jag dem :)

Jag tror nog att det effektivaste sättet vore stora färgglada klistermärken vid varje sittplats där det står hur mycket man får böta om man inte har bältet på sig vid kontroll. Och sedan ha regelbundna kontroller.

kom på en sak nu apropå reflexer, när jag hade gymnasie busskort så var plastfickan till kortet i reflex material, = man kunde viffta med det när bussen kom då man ändå hade det i handen.

har letat efter en liknande plast ficka nu ett tag men inte hittat ngt.

Det görs så mycket olika reklamfilmer som visas på TV, så då kanske man kan göra en filmsnutt om att man ska ta på bälte i en buss, eftersom det verkar vara så många som inte tänker på det.

Jag förstår att folk inte tänker på det. Jag vet med mig själv att många är de gångerna jag åkt buss där inga bälten finns. Till slut slutar man tänka på det, man är så van vid att bussen man åker inte har bälten så även om bussen råkar vara utbytt just den gången så glöms det bort.

Reflexer brukar vi vara flitiga med, men nu har jag inte haft en tanke på det faktiskt så jag ska inhandla några reflexer åt oss. Jag har kvar reflexerna på min vinterjacka och på mina väskor men de används ju inte nu... helt glömt bort det. Tack för påminnelsen!

I bilen har vi reflexvästar, vilket är bra att ha anser jag.

Måste nog säga att efter många många år i trafiken ute på landsbygd att folk där inte är bättre på reflexer än annanstans. Möjligtvis att när de väl har reflexer så ser de ut som julgranar med hur mycket grejer som helst påhängda och troligen som pricken över i även då en mobil eller en ficklampa som de viftar med så när man kommer med bilen så blir man så förbryllad över det självlysande blinkande ufot på vägen så man håller på att köra i diket bara därför.

En reflexväst och en ficklampa räcker liksom. Och ficklampan ska inte riktas mot bilistens synfält - det verkar många ha missat nackdelen med.

Hur får vi fler busspassagerare att använda bälte i bussen när det finns? Sen 1/1 2004 är det lag på att använda bälte i buss om bälte finns och jag tror inte ens 20% använder det.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flera-saknade-balte-vid-kraschen-7390603.aspx

Sen en påminnelse, nu börjar det bli mörkt ute. Även om man åker buss i stadsmiljö med gatlampor och liknande, så är en reflex jättebra att ha och snurra på när bussen kommer. Det hjälper oss förare att se er i tid och göra en mjuk inbromsning, och hjälper oss även att hålla körtiderna bättre om vi inte behöver sakta in "i onödan" vid varje hållplats.
Jag jobbpendlar, har 6 mil till jobbet.
Jag tror att alla som åker de tider jag åker använder bältet. Jag hör i alla fall en massa klickande när folk sätter sig.
Så det är nog väldigt olika.

Precis. Stående i sig är inga problem, problemet är att man som stående inte har koll framåt och är beredd. Vilket jag inte säger att man måste ha, men bara då är man säker.
Det hjälper inte hur mycket man ser. Kroppen är inte gjord att klara sådana krafter att man klarar att hålla i sig/ta emot sig utan risk för skador när hastigheterna går över c:a 7 km/tim. Lite beroende på ålder. Äldre håller sämre. Barn har också svårare att hålla i sig. Därför blir jag väldigt irriterad när vuxna sitter och barn får stå.

Jag tror inte att det finns något bättre sätt än att föraren påminner. Det blir mer personligt och direkt. Alla sätter kanske inte på sig bältet direkt utan först när man kommer ut på motorvägen.

Nu har långdistansbussarna i Stockholm börjat fungera som lokalbussar. Sätter man på sig bältet i stan kan man vara säker på att den som sitter innanför ska av efter någon km. bättre att vänta tills det är lite längre avstånd till nästa hållplats. Och då är det bra om föraren påminner :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka