Använd bälte och reflex vid bussåkning!!

jag använder oftast bälte, åker 45min på motorväg så det känns lagom dumt att inte använda bältet om ngt väl händer.

på morgonen så händer det titt som tätt att det blir folk som måste stå upp i bussen, kan jag så sätter jag mig i trappan då det känns säkrare + att jag inte mår lika illa då ;). men känns som att en extra buss då hade varit uppskattat även om nästa buss går 30 min senare.

vi har ett par busschaufförer som alltid hälsar alla välkomna, påminner om bälten, berättar om hur de ligger i tid och om det kommer vägarbete längst vägen m,m. väldigt trevligt :).

det värsta är dock när folk har småbarn springande löst i bussen... fine att man själv som vuxen struntar i det men varför riskera att utsätta sina barn för skada?

Jag känner en som råkade ut för en bälteskontroll på bussen hon hade bältet på men andra fick 1200 kronor i böter. Själv använder jag bälte om det finns och fungerar samt har reflexväst de få gånger jag åker buss när det är mörkt. Reflexer har jag alltid den mörka årstiden.

Senast ändrad:
Jag har öron att lyssna med ;) Sen anser inte jag att det ska ligga på mig som förare att få folk att ta på sig bälte, det ska vuxna människor klara själv.

När jag körde taxi hade jag svårt att HÖRA om passagerarna i baksätet tog på bälte eller inte, men det är ju duktigt av dig om du har såna skills i en buss.
Och du har bara vuxna passagerare på bussen?

Jag brukade påtala för mina taxipassagerare att det inte var jag som betalade boten om vi skulle fastna i kontroll. Vilket faktiskt hände några gånger. Folk är allmänt rent korkade ibland - de tror att det är chauffören som blir betalningansvarig vid bot för utebliven bältesanvändning, vilket inte är fallet.

Nej, jag tror iallafall även om du inte känner dig motiverad att uppmana till bältesanvändning att du som chaufför har den allra största chansen att påverka till ökat användande av bälte i just den bussen du kör vid tillfället. Det är trots allt utöver den ekonomiska risken, en ännu större SÄKERHETSRISK att inte ta på bälte.

Inte läst alla svar, men att det är bälteslag de visste jag, men öh använder det väldigt sällan, vet inte ens om det finns i våra lokalbussar, får kolla nästa gång!

Men lagmässigt, har flertalet gånger varit med om att bussen varit fullsatt så att folk sitter i knä på varann och det är packat i mittgången från längst bak och fram till chauffören, FÅR busschaufförer släppa på så mycket folk?

Det är alltså flera mil som vi har åkt så, alltså inte bara i låga hastigheter inom centrum utan på vägar med iallafall 90 km/h som hastighetsbegränsning, ren tur att det inte hänt en olycka!

Har man ungar som springer löst i busen så stannar man och kör inte vidare innan behörig tagit ansvar om de springande barnen
Jag har skickat av passagerare med vilda barn á la apor som flugit runt i bussen.
De fick ta och ordna upp sin akt och ta nästa buss 15 min senare.

Har man ungar som springer löst i busen så stannar man och kör inte vidare innan behörig tagit ansvar om de springande barnen
:up: har på 7 år med med denna bussen inte varit med om att en chaufför stannat pga detta en enda gång. de har varit de som gått en runda bak och kollat bälten men inte för att få folk att "tygla" sina små.

...., FÅR busschaufförer släppa på så mycket folk?
Det står på en skylt i bussen hur många stående som där får vara.
Jag har kört bussar på motorvägen med över 100 passagerare i varav ungefär 1/2 stående.
Sitta i gången är inte tillåtet.
Man kan bli nertrampad.

Jag har kört bussar på motorvägen med över 100 passagerare i varav ungefär 1/2 stående.
Man kan bli nertrampad.

Ingen hade ens haft möjlighet att sitta utan folk sitter i knä på sina vänner på stolarna och resterande står sen som packade sillar genom hela gången till framdörren, var inget ovanligt förekommande på skolbussarna till och från skolan både i högstadiet och gymnasiet.

:up: har på 7 år med med denna bussen inte varit med om att en chaufför stannat pga detta en enda gång. de har varit de som gått en runda bak och kollat bälten men inte för att få folk att "tygla" sina små.
Om man har en buss med bälten så fungerar det att kommendera bälte på så är de ju fastbundna.
Vilket är en stor vinst ur säkerhetssynpunkt.

När jag körde taxi hade jag svårt att HÖRA om passagerarna i baksätet tog på bälte eller inte, men det är ju duktigt av dig om du har såna skills i en buss..
Det hörs i en buss, jag lovar.
De är skramliga de där bältena.

Däremot så hör jag inte i bilen om barnen sätter på sig bälten i baksätet.

Buss - motorn jättelångt bak = tyst.
Bil - motorn i famnen = bullrigt.

När jag körde taxi hade jag svårt att HÖRA om passagerarna i baksätet tog på bälte eller inte, men det är ju duktigt av dig om du har såna skills i en buss.
Och du har bara vuxna passagerare på bussen?

Jag brukade påtala för mina taxipassagerare att det inte var jag som betalade boten om vi skulle fastna i kontroll. Vilket faktiskt hände några gånger. Folk är allmänt rent korkade ibland - de tror att det är chauffören som blir betalningansvarig vid bot för utebliven bältesanvändning, vilket inte är fallet.

Nej, jag tror iallafall även om du inte känner dig motiverad att uppmana till bältesanvändning att du som chaufför har den allra största chansen att påverka till ökat användande av bälte i just den bussen du kör vid tillfället. Det är trots allt utöver den ekonomiska risken, en ännu större SÄKERHETSRISK att inte ta på bälte.

Det hörs ganska tydligt i en buss tycker jag. Så ja, jag hör om folk tar på sig bälte. Inte alla förstås, eftersom jag inte räknar. Men det ligger inte på mig heller. Och nej, jag gör ingen skillnad på vuxen eller ungdom. Det finns lappar i alla våra bussar som påminner om att ta på bältet.

Inte läst alla svar, men att det är bälteslag de visste jag, men öh använder det väldigt sällan, vet inte ens om det finns i våra lokalbussar, får kolla nästa gång!

Men lagmässigt, har flertalet gånger varit med om att bussen varit fullsatt så att folk sitter i knä på varann och det är packat i mittgången från längst bak och fram till chauffören, FÅR busschaufförer släppa på så mycket folk?

Det är alltså flera mil som vi har åkt så, alltså inte bara i låga hastigheter inom centrum utan på vägar med iallafall 90 km/h som hastighetsbegränsning, ren tur att det inte hänt en olycka!

Ja, är det ingen turistbuss så finns inget som säger att vi inte får ta stående.

Man kan bli nertrampad.

Ofta är det dessutom så att bussen är godkänd för fler stående än sittande.

Jag åkte med swebus tidigare iår från Karlstad till Sthlm. Och då var det två unga tjejer med i bussen som satt nära mig o mamma och jag började då fundera på detta med bälte då dessa två INTE hade bältet på sig.
Jag började diskutera detta med mamma lite småhögt där jag undrar om det var eget ansvar eller chafförens ansvar, osv
När dessa tjejer bytte plats (satt längst bak i 5 sitsen och de bytte till 2 sits) så sätte de på sig bälte (då de hörde mig ;) )

Men jag skickade ett mail till swebus och fick svar att det INTE är chafförens ansvar att se till att minderåriga har bälte på.
Men i länken till artikeln så står det ju att chaffören har ansvar.
"Lagen
Alla passagerare över tre års ålder ska enligt lagen använda bilbälte i bussar som kör utanför städerna. Stadsbussar är undantagna från lagen. Även passagerare som står upp i landsortsbussar är undantagna, under förutsättning att bussen är godkänd med ståplatser.
Chauffören är ansvarig för att minderåriga sitter fast, medan vuxna har ett eget ansvar. Bötesbeloppet är 1 500 kronor."

Ja, det sägs att vi är ansvariga, men att vi inte kan straffas för det. Det säger sig ju självt att det är omöjligt för en förare att veta om alla som är under 15 (hur vet man ens det liksom?) har bälte på. Visst kan man gå igenom och kolla, men sen kan dom ju knäppa av sig det när man börjar köra.

Ett system där bussen inte rullar om en vikt på säg över 20 kg är i ett säte utan bälte skulle nog få folk att illa kvickt sätta på sig bältet.

Ett system där bussen inte rullar om en vikt på säg över 20 kg är i ett säte utan bälte skulle nog få folk att illa kvickt sätta på sig bältet.

Ja, eller ett system liknande det i bilar där en monitor visar alla platser. Men sånt är nog tyvärr för dyrt att sätta in. Eller tillverka om det ens finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka