Använd bälte och reflex vid bussåkning!!

- Jag har funderat på vad som skulle hända med alla oss stående om det hände en rejäl olycka. Men bussen kommer nog inte upp i mer än 30-40 mellan hållplatserna.

Även om bussen bromsar kraftigt i betydligt lägre hastighet än så kan det uppstå personskador. Var problem med de nya bussarna i Stockholm att det automatiska bromssystemet slog till vid 7 km/tim. Folk föll som käglor.

Om bussföraren säger till/påminner så börjar det snabbt ordnas med en massa bälten i bussen. Så bästa sättet är nog att föraren säger till. Gärna inte bara vid ändhållplatsen utan även efter andra större hållplatser. Den (blinkande) skylten är inte alls lika effektiv.

Men om det är många stående resenärer så förstår jag om föraren inte säger till, det kan lätt bli lite trist stämning då....

Jag har testat, sist jag ropade ut hände ingenting. Då tappar man lusten.

Även om bussen bromsar kraftigt i betydligt lägre hastighet än så kan det uppstå personskador. Var problem med de nya bussarna i Stockholm att det automatiska bromssystemet slog till vid 7 km/tim. Folk föll som käglor.

Precis. Stående i sig är inga problem, problemet är att man som stående inte har koll framåt och är beredd. Vilket jag inte säger att man måste ha, men bara då är man säker.

Jag använder bälte ibland, inte alltid det finns i de bussar jag åker med. Sen känner i alla fall jag mig lite töntig om jag tar på mig bältet. Eftersom ingen (nästan) använder det känns det som om jag har en "Lille Skutt personlighet" som ska sitta med bälte i bussen.

Men ibland lyckas jag tänka till att även bussar kan krocka osv. Sen kommer jag att envisas med bälte när jag åker buss med sonen. För jag vill så klart att han ska vara absolut säker, då får ju jag ha bälte också.

Så det kanske blir ett generationsskifte som krävs, lite som för bilarna när den lagen kom.

Helt apropå klickade jag på ett tv-inslag på lokaltidningen, det handlade om bältesanvändning på (landsorts)bussen. 1500:- i böter är väl avskrämmande, eller PÅskrämmande? Men, i inslaget så får jag uppfattningen att det bara är landsortstrafiken det gäller?
http://www.nt.se/nyheter/?clip=10222288 (funkar inte med ad-block)

Helt apropå klickade jag på ett tv-inslag på lokaltidningen, det handlade om bältesanvändning på (landsorts)bussen. 1500:- i böter är väl avskrämmande, eller PÅskrämmande? Men, i inslaget så får jag uppfattningen att det bara är landsortstrafiken det gäller?
http://www.nt.se/nyheter/?clip=10222288 (funkar inte med ad-block)
Det gäller all busstrafik.
Finns bälte på sittplatsen så skall det användas.
Se min länk.

Precis som i bil.

Jag tjatar.
Och det klickar energiskt av bälten när jag nämner bötessumman.
Jag ber också att de som står försöker att hitta sin en plats att sitta på.
Så att jag kan koncentrera mig på att komma fort fram i stället för att se till att de inte ramlar.
Och då passagerarna brukar vilja komma i tid så ser de till att fixa det där.

Hur ofta kollas bussar eg (bötfällning) där bör det ju gå att få in mkt pengar :D

Har frågat runt nu och det blir ungefär "vaaa?! Olagligt? Böter?" Som svar... "Jag trodde det var frivilligt!"

Tack vare denna tråden får jag och ett par till lära oss ngt vi borde haft koll på i tio år... :up:

Här i Estland finns det inte en enda stads-trafikbuss som har bälte, inte en enda. Ofta är de dessutom designade så att man ska få plats med så manga stående som möjligt. På vissa bussar blir det så fullt att dörrarna knappt går att stänga och folk står som pressade sardine. Till det kommer att bussförarna ofta kör som dårar för att hinna med tiderna. Rivstartar från hållplatserna och tvärbromsar vid nästa. Det gäller att ha ett bra grepp om en ledstång eller annat att hålla sig i...

Hur ofta kollas bussar eg (bötfällning) där bör det ju gå att få in mkt pengar :D
Ingen aning.

Men största orsaken till att använda bälte är ju att slippa slå ut tänderna för en liten tramsig olycka och att kunna få ersättning från försäkringar vid en större olycka.
Om något händer och man inte har bälte på sig kan det bli svårt att få skadestånd och ersättning eftersom att man inte har följt lagar och regler.
Jag påminner bl.a. för att ingen efteråt skall kunna säga att den inte visste.
Vi har filmas med ljud hela tiden som vi kör.
Så det går i efterhand att bevisa att föraren påmint.
För underåriga så är det dessutom föraren som har ansvaret och får böterna.
Så där är det bälte på eller kliva av som gäller.
Jag tar då inga böter för en tramsig tonåring som inte orkar sätta på sig bälte.

Senast ändrad:
Men hur vet du det?
Jag tycker nog inte det ska ha med din lust att göra om det ropas ut påminnelse om bälten, det borde vara obligatoriskt att det ropas ut, antingen manuellt eller förinspelat. Tjatigt som fan att höra det vid varje hållplats, men tjat är det enda som hjälper.

Jag har öron att lyssna med ;) Sen anser inte jag att det ska ligga på mig som förare att få folk att ta på sig bälte, det ska vuxna människor klara själv.

Hur får vi fler busspassagerare att använda bälte i bussen när det finns? Sen 1/1 2004 är det lag på att använda bälte i buss om bälte finns och jag tror inte ens 20% använder det.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flera-saknade-balte-vid-kraschen-7390603.aspx

Sen en påminnelse, nu börjar det bli mörkt ute. Även om man åker buss i stadsmiljö med gatlampor och liknande, så är en reflex jättebra att ha och snurra på när bussen kommer. Det hjälper oss förare att se er i tid och göra en mjuk inbromsning, och hjälper oss även att hålla körtiderna bättre om vi inte behöver sakta in "i onödan" vid varje hållplats.

Jag är tydlig med att jag tar på mig bältet och förra vintern skapade jag en trend bland mina medpendlare på morgonbussen. Från att vara ensam på bussen med att använda bälte, tog fler och fler på sig bältena. :)

Sedan är jag faktiskt så oförskämd att om jag hamnar på ett fyr-säte så man sitter mitt emot varandra, brukar jag be personen som sätter sig mitt emot mig att vara vänlig och knäppa bältet. Bara en gång har jag behövt ha en längre diskussion med en småbarnsförälder (av alla människor) som inte ville förstå vad hennes barn skulle väga vid en eventuell kollision ute på motorvägen (åker regionbuss).

Reflextipset tar jag med mig. Brukar blinka med ficklampa de gånger jag går på ute på landsväg.

Jag är tydlig med att jag tar på mig bältet och förra vintern skapade jag en trend bland mina medpendlare på morgonbussen. Från att vara ensam på bussen med att använda bälte, tog fler och fler på sig bältena. :)

Sedan är jag faktiskt så oförskämd att om jag hamnar på ett fyr-säte så man sitter mitt emot varandra, brukar jag be personen som sätter sig mitt emot mig att vara vänlig och knäppa bältet. Bara en gång har jag behövt ha en längre diskussion med en småbarnsförälder (av alla människor) som inte ville förstå vad hennes barn skulle väga vid en eventuell kollision ute på motorvägen (åker regionbuss).

Reflextipset tar jag med mig. Brukar blinka med ficklampa de gånger jag går på ute på landsväg.

Du skulle behövas här!! Vi har ett område som gnällt massor i media om att dom får åka buss utan bälte på motorväg. Det kan jag förstå. Men sist jag körde dit, hade jag en buss med bälten på alla platser och inte var det många (om ens nån) som tog på sig bältet? Hmm...

Jag tror absolut på att informera främst om vilken skada personer utan bälte kan göra på andra med bälte vid en eventuell krock men även vad det kostar att låta bli. Tror att det skulle vara bra att ha civilpoliser som checkar av bussarna som en del av trafikarbetet men tyvärr har de väl annat att göra.

Jag blir skitirriterad på folk som inte använder bälte, just för att jag som bältesanvändare riskerar att krossas för att de saknar vett och hjärna. Förstår dock problemet med bältets längd. Förlängare borde ju ligga framme i en låda så man inte behöver fråga efter dem.

Jag åkte med swebus tidigare iår från Karlstad till Sthlm. Och då var det två unga tjejer med i bussen som satt nära mig o mamma och jag började då fundera på detta med bälte då dessa två INTE hade bältet på sig.
Jag började diskutera detta med mamma lite småhögt där jag undrar om det var eget ansvar eller chafförens ansvar, osv
När dessa tjejer bytte plats (satt längst bak i 5 sitsen och de bytte till 2 sits) så sätte de på sig bälte (då de hörde mig ;) )

Men jag skickade ett mail till swebus och fick svar att det INTE är chafförens ansvar att se till att minderåriga har bälte på.
Men i länken till artikeln så står det ju att chaffören har ansvar.
"Lagen
Alla passagerare över tre års ålder ska enligt lagen använda bilbälte i bussar som kör utanför städerna. Stadsbussar är undantagna från lagen. Även passagerare som står upp i landsortsbussar är undantagna, under förutsättning att bussen är godkänd med ståplatser.
Chauffören är ansvarig för att minderåriga sitter fast, medan vuxna har ett eget ansvar. Bötesbeloppet är 1 500 kronor."

Nej, det står ingenstans i bussen att det är lag. Hos oss står det däremot att man ska använda det.

I de gröna Länstrafik Sörmland-bussarna brukar det vara en ikon som visar en person med bälte, där det står "lagkrav", SAMT likadana bilder med texten För din egen säkerhet - använd bälte.

De gånger jag åker buss är dock bara jag och vissa äldre som använder bälte. Jag är för övrigt superparanoid när jag ska åka buss och måste alltid ha bälte, fullt laddad telefon samt en extra tröja med mig då jag är övertygad om att vi ska krascha i ödemarken, alla dör utom jag som är den enda som kan kontakta omvärlden. Och det är kallt. Typ. Så en idé vore väl att producera skräckfilmer som involverar bussar? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka