Använd bälte och reflex vid bussåkning!!

MissFideli

Trådstartare
Hur får vi fler busspassagerare att använda bälte i bussen när det finns? Sen 1/1 2004 är det lag på att använda bälte i buss om bälte finns och jag tror inte ens 20% använder det.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flera-saknade-balte-vid-kraschen-7390603.aspx

Sen en påminnelse, nu börjar det bli mörkt ute. Även om man åker buss i stadsmiljö med gatlampor och liknande, så är en reflex jättebra att ha och snurra på när bussen kommer. Det hjälper oss förare att se er i tid och göra en mjuk inbromsning, och hjälper oss även att hålla körtiderna bättre om vi inte behöver sakta in "i onödan" vid varje hållplats.

Gällande bältet är jag rätt så sur på (även om jag är en sådan som använder) men p.g.a. det är en del bussar som har så snål bälteslängd. Nu får jag på bältet även om det är sjukt tight men de som är ca 5 cm större än mig kommer inte alls kunna få på sig bältet alls.

Skrivit till västtrafik om det men de bara "vi vet om problemen och på vissa bussar finns det bältesförlängare". Ja, som om det är roligt nog för någon som redan har men för sin storlek att behöva gå fram i en, kanske, fullsatt buss och säga "du, jag är för fet - har ni en bälteslängare?".

Sedan kan de heller inte svara på vad som händer om det blir bälteskontroll. Anser inte att de som inte kan få på sig bältet p.g.a. sin storlek ska få böter, inte deras problem att bussbolaget är jävligt snål med längden på bältet.

Gällande bältet är jag rätt så sur på (även om jag är en sådan som använder) men p.g.a. det är en del bussar som har så snål bälteslängd. Nu får jag på bältet även om det är sjukt tight men de som är ca 5 cm större än mig kommer inte alls kunna få på sig bältet alls.

Skrivit till västtrafik om det men de bara "vi vet om problemen och på vissa bussar finns det bältesförlängare". Ja, som om det är roligt nog för någon som redan har men för sin storlek att behöva gå fram i en, kanske, fullsatt buss och säga "du, jag är för fet - har ni en bälteslängare?".

Sedan kan de heller inte svara på vad som händer om det blir bälteskontroll. Anser inte att de som inte kan få på sig bältet p.g.a. sin storlek ska få böter, inte deras problem att bussbolaget är jävligt snål med längden på bältet.

Jag förstår det. Men de flesta kan använda, men gör det inte.

Jag försöker använda bälte i bussen numera. För ett par veckor sedan misslyckades jag. Bältena var så korkat monterade så de låste sig och man knappt kunde dra ut dem (de kunde inte gå tillbaka in i rullen igen om man intesköt in dem) dessutom gick det inte att knäppa dem då hållaren satt idiotiskt placerad. Det blev inget bälte i den bussen.
Det astronaut beskriver verkar ju helkorkat. Hur många kronor extra kan det kosta att ha standardlängd på bältet?

Använder gärna bältet om det finns (inte alltid ens på motorvägsbussarna). Men det förutsätter att man har en sittplats och det är tyvärr inte så vanligt. Blir också ganska absurt med 2000 i böter (tror jag det är9 för sittande passagerare utan bälte samtidigt som det står fullt i gången.

Kom på häromveckan att reflexen inte följt med när jag bytte väska, men nu är den överflyttad.

Använder gärna bältet om det finns (inte alltid ens på motorvägsbussarna). Men det förutsätter att man har en sittplats och det är tyvärr inte så vanligt. Blir också ganska absurt med 2000 i böter (tror jag det är9 för sittande passagerare utan bälte samtidigt som det står fullt i gången.

Kom på häromveckan att reflexen inte följt med när jag bytte väska, men nu är den överflyttad.

Alla bussar har inte krav på att bälte ska finnas, men det är lag på att använda om bälte finns precis som i bil. Att det står folk i bussen är nog mest för att vi ska få med alla. Som sittande kan jag förstå att man tycker det är fel. Men den dagen man själv blir lämnad till nästa buss för att man inte får stå i bussen brukar det inte vara lika fel :p

Jag som förare skulle gärna ha förbud mot stående, men jag tror det skulle innebära mer problem än fördelar för både passagerare och oss.

Jag blir lämnad kvar på hållplatsen varje morgon för att bussarna är fulla. Brukar komma med buss nummer tre. Sedan får jag stå på motorvägen. Inte alls kul, men man är ju tacksam att man överhuvudtaget får komma med. Får jag någon gång en sittplats (vanligast på kvällen efter 18) använder jag förstås bältet.

Blir mer och mer inriktad på att överge SL och börja åka bil istället, går fortare trots att jag ska genom hela stan.

Hur får vi fler busspassagerare att använda bälte i bussen när det finns? Sen 1/1 2004 är det lag på att använda bälte i buss om bälte finns och jag tror inte ens 20% använder det.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/flera-saknade-balte-vid-kraschen-7390603.aspx

Sen en påminnelse, nu börjar det bli mörkt ute. Även om man åker buss i stadsmiljö med gatlampor och liknande, så är en reflex jättebra att ha och snurra på när bussen kommer. Det hjälper oss förare att se er i tid och göra en mjuk inbromsning, och hjälper oss även att hålla körtiderna bättre om vi inte behöver sakta in "i onödan" vid varje hållplats.

-Åker lokalbuss i Oslo då jag är där, dom har inga bälten. Den jag tar på morgonen är knökfull, ibland måste jag vänta till nästa för att få plats. Jag har funderat på vad som skulle hända med alla oss stående om det hände en rejäl olycka. Men bussen kommer nog inte upp i mer än 30-40 mellan hållplatserna.

-Åker långfärdsbuss mellan Oslo-Knöstad eller Karlstad enstaka gång och den har bälten som vi ombeds ta på oss men jag gör det bara om det är dåligt väglag. Olycksrisken är så hemskt liten och bältena är obekväma.

Alltså, det här var ingen tråd för att folk ska få berätta att dom minsann inte tänker använda bälte, utan en tråd för att få tips om hur man får folk att använda bälte.

Fast sen är det ju det här med att trådar sällan går att styra som man vill. Och det kan väl vara intressant att veta varför folk inte använder bälte?

(Svårt fall av prokrastinering. Borde duscha, städa, diska, handla, gå ut med hundarna osv osv. Istället: svarar i tråd som avhandlar något som inte intresserar mig ett dugg.)

Fast sen är det ju det här med att trådar sällan går att styra som man vill. Och det kan väl vara intressant att veta varför folk inte använder bälte?

Absolut, men eftersom anledningen till att man vägrar använda bälte inte är nått jag som förare kan göra nått åt, så är det inte intressant i denna tråd. Det har mest en förmåga att sluta med enbart gnäll och inget svar på frågorna, det var det jag menade. Men visst, är det mer intressant med gnäll så är det bara att köra på.

Bättre utrymme för bältena, här är det omöjligt att komma åt sakerna. Speciellt om det sitter en person brevid en, då kommer man helt enkelt inte åt. Det är bättre på dom riktiga långfärdsbussarna som åker igenom flera län och man åker 1 1/2 timme i sträck. Men dom som åker längre ut till byar och liknande och inte alls har lika bra vägglag har inte alls bra förutsättningar för att använda bältet.

Jag håller definitivt med om båda punkterna. Bälte använder jag alltid, tycker inte det känns speciellt lustigt att åka utan bälte i 35 minuter på en 100-väg... Jag tycker att det verkar som att ganska många använder bälte på "min" buss, det kanske beror på att vi ändå åker ganska långt. Kan tänka mig att det är lättare att strunta i bältet om man bara ska åka ett par hållplatser.

Reflexer använder jag alltid såhär års, har reflexväst och även reflexöverdrag till ryggsäcken så att jag syns även bakifrån. Samt ficklampa. Jag vill synas, både för min egen och andras säkerhet. Även om jag tekniskt sett kan hoppa ner i diket så vet jag hur läskigt det är när man kör bil och upptäcker en gångtrafikant ungefär i det ögonblick som hen är på väg att mejas ner... Även om du ser bilen så ser inte bilen dig, om man säger så. Ficklampan är rätt fiffig vid busshållplatser, vid hållplatsen vid stallet vet jag att jag inte alltid syns jättebra trots mina många reflexer så där brukar jag vifta lite lätt med ficklampan när jag ser att bussen börjar närma sig.

Just det reflex var det oxå. Brukar jag alltid ha på mig förutsatta att dom jäklarna håller. Min förra gick sönder så jag fick köpa ny i år. Tur för mig jag hittade dom från rosa bandet reflex för en tjuga och en god sak, kan inte bli bättre.

Alltså, det här var ingen tråd för att folk ska få berätta att dom minsann inte tänker använda bälte, utan en tråd för att få tips om hur man får folk att använda bälte.
Om bussföraren säger till/påminner så börjar det snabbt ordnas med en massa bälten i bussen. Så bästa sättet är nog att föraren säger till. Gärna inte bara vid ändhållplatsen utan även efter andra större hållplatser. Den (blinkande) skylten är inte alls lika effektiv.

Men om det är många stående resenärer så förstår jag om föraren inte säger till, det kan lätt bli lite trist stämning då....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka