Äntligen!

G

goggoman

Har kommit igång med träningen igen efter tunga vintern.
Underbart! Loviz är framåt och alert och bara älskar att träna!
Visst blir man lycklig!!!??:love:

Någon mer som har haft lite vintervila och kommit igång nu?

Sv: Äntligen!

Vi har också haft vintervila från den vanliga träningen men börjat komma igång nu.. Har småtränat under vintern och kommit tillrätta med lite saker.
Han måste varit riktigt taggad att träna för det har gått framåt snabbt, både han & jag var nog för ivriga, men nu har vi trappat ner på tempot så vi hänger med oss själva igen ;)

Det är så otroligt skönt att se en lycklig hund som äntligen förstår vad han gör och varför :D

Här har vi börjat komma igång. Nu är det dock främst kondition och muskler till att börja med. Med en dvärgpinscher blir det inte så långa turer vintertid så nu cyklar vi runt i skog och mark och tränar mest position bredvid cykeln både i koppel och lös. Hon måste lära sig att skilja på vilken sida hon ska gå på men det börjar komma. För när jag går ska hon ju komma in på vänster sida och när jag cyklar ska hon komma in till höger sida på inkallning. Men nu börjar det peppar peppar att sitta riktigt bra. :bow:
Dock är det med fara för sitt eget liv som man böjer sig ner i farten för att ge en dvärgpinscher en karamell. :angel: :D
Speciellt om man befinner sig på väg nerför en brand och stenig backe i skogen. :angel:
Men är man dum så är man. :idea: Är huvudet dumt får kroppen lida som min mamma alltid säger. :angel:

Dock är det verkligen dags att börja med spår nu. Till helgen ska det tränas till tusen.

Ser det framför mig, jösses vad sött :p
Jösses, det måste jag också börja träna... komma till rätt sida när jag cyklar.. Hur har du gjort?
Jag har vänster sida både vid ridning & när jag går. Eg dumt vid ridningen om man mot förmodan ska ut i trafiken nångång med hunden bredvid. Ja, nu vet jag vad jag har att göra i sommar :D

Vi ska börja med viltspår också, har en känsla av att han kommer bli riktigt duktig, han är mycket intresserad av vilt så :) Han har varit rätt kass på personspår/godisspår, men när jag testade precis när snön var väck så spårade han rakt :)
Någon mer som tränar viltspår?

Jag kör det gamla "fusket" all belöning på höger sida bara. Hade godis eller leksak i höger hand varje gång jag körde inkallning till cykel så gick hon automatiskt till höger sida.
Så ibörjan fick jag "leda" henne till höger men nu kommer hon in till höger automatiskt och får berömmet då.

Sen tränar vi samtidigt på rätt placering på vänster sida så jag är rädd att man ska röra ihop det men än så länge verkar det inte vara nåt problem. Att komma in till vänster sida har hon ju kunnat sen valp, just nu finjusterar vi bara så att hon int ska hamna för långt fram eller med rumpan för mycket utåt.

Vi hade inte kommit igång med nån riktig träning alls förra året. Efter kurs i tävlingslydnad är vi nu i full gång med träning (utom när det är så vaaarmt), har börjat med viltspår också.

kul, o det är skönt, nu har man hela långa sommaren på sig o träna.
Man får ju träna tidigt, tidigt eller sent men det är hemskt skönt ute då!

goggoman skrev:
Någon mer som har haft lite vintervila och kommit igång nu?

a040.gif
Jag har :D Bilder från första Riktiga träningen för i år

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 545
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·
Hundträning Är det någon här som kör jaktträning med en utställningsgolden? Jag har en goldentik från utställningslinjer, men jag skulle säga att...
Svar
3
· Visningar
748
Senast: Masse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur