Sv: Äntligen!
Fyra ridponnyston är dräktiga.
en med en svensk hingst.
tre med transportsemin ifrån Tyskland.
Har varit lite stökigt i början med transporter och flyg och liknande, men jag lärde mig och det känns jäkligt skönt att ha friheten att inte alltid vara begränsad till vårat eget hingstutbud.
Det hakade i början med att transporterna inte kom fram i tid eller till rätt ställe (land), så jag missade i första semineringen två, av tre ston som helt enkelt inte kunde semineras då sperman befann sig någonstans ---i italien ???
Ett sto blev dräktigt i första brunsten. Alla tre var helt utan manipulering i brunst ungefär samtidigt, det var bara brunstlängderna som var lite olika.
Dom andra två missades sedan även i andra brunsten, då jag missade bl.a en transport för flygplanspersonalen vägrade ta på "frigolit lådan", då dom eventuellt misstänkte att det vare en bomb. Att först få dit bombhund och undersöka tog för lång tid--och planet gick utan min "lilla låda".
Till tredje brunsten, kunde jag dock exakt hur det skulle beställas och med vilket bolag--två skick och bägge stona var dräktiga.
Budgeten för Tyska hingstarna kändes lite oviss i början, hur mycket skulle det kosta osv. Nu har jag fått alla räkningar och totalt så blev det inte högre kostnader än om jag använt någon i Sverige stationerad hingst.
Transporterna blev förstås dyrare, varje skick 900 kr--men å andra sidan var kostnaderna för hingsten ca 40% lägre än för en normal Svensk ridponnyhingst. Jag fick betala fullt pris för två av stona, det tredje halva priset.
Missade paket, behöver man dock inte betala, men antalet uppstallningsdagar ökar förstås på seminstationen och en jäkla massa åkande fram och tillbaka.
Lite äventyrligt har det varit, men inte direkt avskräckande och jag började tidigt så det blir ivarjefall föl i "anständig" tid.
Det var mina ston.....
Peråke