Äntligen!!!

Smurfoff

Trådstartare
Flera har säkert läst mina tidigare trådar hur hopplöst mitt liv har varit.. Men nu har jag fått en anställning på 75 % till september, stor chans till förlängt och nu har jag fått min första lägenhet som ligger 2 min från jobb! En söt liten etta.

Dock får jag leva snålt. Har ut ca: 10-11 i månaden och har två hundar att försörja. Lägenheten kostar 3200 sen tillkommer hyra på de.

Hur lever ni? Vilken lön och vilka avgifter? Klarar man sig?

Sv: Äntligen!!!

3200 sen hyra?

Jag hade absolut klarat mig på det. Har klarat mig+en hund på csn (hyra på 3400, inkomst kring 8000).
Jag själv+två hundar funkar på 10' idag, har dock lite mer ut som går till sparande och shopping. Min del av hyran ligger på 3600.

Hur gammal är du? Kan ev. ha rätt till bostadsbidrag? Minns inte var gränsen går.

Och grattis till jobb och lägenhet!

Hyra
Mat
Djur
Busskort
Shopping och nöjen
Mobil
Gym
Övriga räkningar (el, hemförsäkring, bredband)
Sparande
CSN (återbetalning av lån)
Dagmatte och hundkurser

Det är mina poster i budgeten, om det kan vara till någon hjälp

Jag klarar mig på det. Jag lever på CSN (9000) + lön och kommer upp i ca 10-12 beroende på hur mycket jag jobbat. Har lägenhet som kostar 3500:- i månaden, häst och får som kostar ca 1500:- i fasta kostnader. Bil (avbetalning + bensin), telefon, försäkringar, internet, gym, m.m.

Fasta utgifter ligger runt 7-8000, ibland lite mer. Övrigt går till bensin, levnadsvaror till mig och katterna samt nöjen. Prioriterar rätt kommer du att gå runt utan problem!

Först och främst: Grattis!

Och det låter absolut som att du kommer klara ekonomin så länge du prioriterar rätt!

Jag och pojkvännen är visserligen två, men vi har relativt höga utgifter pga andrahandsboende (8500/mån) och med bil, 2 busskort, mat och övriga fasta räkningar så kommer vi upp i ca 15000/mån.
Men delat på två, som sagt.:)
I nuläget jobbar han heltid och pluggar deltid, medan jag gör tvärt om. Till hösten börjar även pv studera på heltid igen så då blir det lite tajtare ekonomiskt, men det löser sig alltid så länge man planerar ordentligt.
Lycka till!

Det blev lite fel där. Hyran är 3200 sen el på de. Runt 200. Sen ska jag ordna internet. Hundarnas försäkring ca 500 i månaden.

Ca vad lägger ni på mat?

Det kommer du nog klara jättebra! :) Vad har du mer för fasta kostnader?

Jag får ut ungefär ca 7000 kronor varje månad.

Mina fasta kostnader består av hyra 3000 kronor, mobilräkning 170 kronor, el 100 kronor, facket 130 kronor, bredband 170 kronor, hemförsäkring 100 kronor, radiotjänst 85 kronor. Sedan tillkommer det nästan varje månad någon typ av kostnad för reparation för cykeln och tågbiljetter till Stockholm, totalt ungefär 500 kronor. Tillsammans blir mina återkommande/fasta kostnader omkring 4300 kronor.

Då har jag 2700 kronor över till mat och nöjen, det blir ju knapert men visst går det! Nu har jag sambo som backar upp med sin lön så jag blir aldrig satt i skiten om det skulle krisa. Men det verkar som att du kommer ha lite större marginaler (?) i och med att du får ut många fler tusenlappar så jag tror det kommer bli jättebra för dig att leva på det.

Jag lägger mellan ungefär 1700 kronor på mat (halva av min och sambons matkostnad).

Kring 1500 kr på mat, blir inte mycket utemat eller halv/helfabrikat på det dock. Utan måste laga från grunden, använda grönsaker som morötter och vitkål för att "späda ut" kött med, bakar oftast eget bröd och äter rätt sällan lyxmat i form av fint nötkött.

Fasta kostnader:

Mobil: 500
Hundförsäkringar: ca: 500
A-kassa+facket: 200 kr
Gymkort:350 kr
Hyra: 3200 sen tillkommer el på ca 200.
Hundmat: 200 i månaden ca men har nu 15 kg hemma per hund. Kommer räcka i 4-5 månader.

Sen ska jag ordna internet och hemförsäkring. Var kan man ordna billigast internet?

Ska på semester i slutet på maj. Behöver ca 4000. Kan jag spara de mån tro?

Kolla om det finns någon förmånlig hemförsäkring genom facket, du behöver även en olycksfallsförsäkring för fritiden om du inte har det.

Först och främst grattis :) och hoppas det blir förlängning sen! Allt handlar ju om att prioritera. Jag var student så sent som i juni och vet därför hur det är att leva snålt. I dagsläget ser det dock ut enligt följande:

Får ut 19 000 efter skatt

Hyra: 2000 kr (delas med sambo)
Bil/bensin: 3500 kr (inklusive bensin, lån, skatt och försäkring)
Häst: 3500-4500 kr (beror lite på skåning, mat, veterinär etc)
Mat: 2000 kr
Mobil: 500 kr
Övriga räkningar: ca 1000 kr (tv, bredband, el etc)
Sparande: 3000-5000 kr
Kvar: ca 500-2000 kr som jag lever för dvs köper kläder, går ut etc.

Just nu sparar vi som sagt ganska mycket. Vi gillar att resa så vi sparar i ganska hög takt periodvis. När det inte sparas till resa så sparas det till kontantinsats för blivande hur eller bil :) När jag studerade var det helt enkelt så att posten sparande var obefintlig, och bilen hade jag men min pappa var snäll att betala för den, och de övriga räkningarna var billigare och jag ahde i regel inte många kronor att leva för varje månad. På sin höjd 500 kr kanske :) men det gick bra det med!

Lägger 1500-2000 på mat. När jag bodde själv och hadd mindre pengar var det ca 1200 (matlåda, billigare mat, inte lika mkt godis etc, sambin äter lite mer, bättre planering...)

Ja med så billiga omkostnader kommer du ju absolut kunna spara också. Jag har ca 500-1000 kr på nöjen och shopping, men det går ju att göra hur lite eller mkt man vill beroende på intresse/ekonomi/vad man är van vid.

Glöm inte att räkna med hundpassning (hade du ju planer på i annan tråd) och inkomstbortfall under semestern :)

Grattis och lycka till! :)

Nu har jag inte alls den lilla inkomsten längre men när jag bodde själv kunde jag leva på 1500-2000kr till mat och hushållsartiklar (typ papper, tandkräm osv). Då bodde jag i alla fall själv och hade med mej matlåda varje dag till jobb. Gjorde stor skillnad på utgifterna. Blev mycket billigare än att köpa ute varje dag.

Bestäm dig för hur mycket du vill/behöver spara per månad för att ha till resan. Öppna sen ett konto och be banken att de gör en automatisk överföring av den summan varje månad när du får lön. Du har då inte tillgång till de pengarna på samma sätt som när de står på lönekontot. Lättare att spara pengar man inte "ser".

Räkna sen av alla fasta månadskostnader från det som blir över. Det som sen är kvar delar du upp i 30 dagar och så mycket per dag får maten max kosta.

Ska göra upp en buffert i helgen när jag är ledig. Ska träffa en ev hundvakt nästa helg. Då jag ibland jobbar 8 timmars pass vill gärna hundarna kommer ut en längre runda. Hon bodde två minuter från mig och är sjukskriven så det är perfekt om det skulle krisa. Tog också bara en symbolisk summa. Men räknar med ca 500 i månaden om hon rastar 4-5 ggr i veckan.

Ska bli så underbart att stå på egna ben!

Så här ser min budget ut (alla mina fasta utgifter varje månad iaf)
Hyra 2499
vårdförbundet 280
el 300
internet 249
mobil 249
akademikerna 90
pappa 1200
kattförs 58
hemförs 110
olycksfall 76
radiotjänst 173
csn 1000
sparande 2500
illvet 125
bokklubb 229
spotify 99
bil 2084
billån kontant 500
bilförs 200

totalt 12021

Får ut minst 17694 så jag ska alltid ha minst 5673 kvar om jag inte får någon oväntad räkning. Resten av pengarna går till bensin, mat, shopping, kattsaker, resor och dylikt :)
Äter för runt 2-3 tusen i månaden (beror på hur mycket jag äter ute, och mycket godis och dylikt det blir).

Idag fick jag min lönespec och får ut 10.333 efter skatt. Dock jobbade jag bara dag den månaden kommer gå någon tusenlapp mer nästa månad.

Lägenhet: 3200 kr
El: ca: 2-300 kr
Bredband: 179 kr
Hundförsäkring: ca 500
Mat: ca: 2000 kanske
Hemförsäkring: ?? Ska jag skaffa snart men vi säger runt 100 kr.
Mobil: 500 kr
A-kassa: 100 kr

Kommer ha ca: 3500 kr över. Tänkte spara minst 1000 kr i månaden. Skulle jag klara detta? Ev blir det 500 kr i månaden till hundvakt med. Så runt 3000 har jag kvar

När jag flyttade hemifrån för åtta år sedan köpte jag en liten etta med hyra på 1700. Hade två hästar och bil. Fick ut 9500 kr i lön. La ungefär 1000 kr på mat. Sparande 500 kr.
Det gick runt men utan utsvävningar.

Om du kan så tycker jag att du ska lägga undan minst 2000 kr, för då har du 1500 kr som du kan "bränna" på vad du vill. Men tro mig, jag som INTE har skött min ekonomi som jag kunnat, det vore skönt med en bra buffert om du skulle vilja göra något särskilt. Åka utomlands, köpa dyrare jacka eller liknande. Så mkt pengar som jag ändå har haft, men som jag bara bränt på skit, de pengarna önskar jag att jag hade sparat i stället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 927
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur