Äntligen, snart vinter, längdskidor

Derivata

Trådstartare
Antar att jag inte är ensam om att uppskatta denna helt eminenta motionsform?
Finns vi fler här som längtar efter snöflingor och droppande snornäsa?

Jag är uppvuxen i en geografi med 8 månader av vinter, men som ung måste jag erkänna att jag inte alls fanns någon facination i skidor på tvären utan snarare var varje gympatimma med denna aktivitet en utmaning i att ta sig undan och slippa.

För några år sedan fick jag dock ett infall och köpte mig skidor och blev helt fast på denna motionsform. Nu är inte lägre vintern något att längta från utan faktiskt något som jag till och med längtar till!

Någon fler här som är biten skidåkare?

Fråga
I och med barnfödsel och med det tillhörande köp av skidvagn så inser jag att det inte riktigt passar att åka klassiskt då diagonalåkning eller med benspark gör åkningen ryckig för den som sitter i vagnen, jag är heller inte så stark att jag kan bekymmersfritt staka mig fram när jag drar. Därför funderar jag på att köpa ett par skateskidor. Men jag känner mig helt vilsen,och undrar om det finns någon här som kan ge mig lite tips på vad jag bör tänka på vid inköp av skateskidor (jag hade tänkt fynda ett par på blocket) hur långa bör de vara, vad ska jag tänka på beträffande spann?
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Jag har ingen som helst koll på skateskidor men jag längtar tills det blir skidföre. Gärna kombinerat med ledighet så att jag kan ta mig till en bra skidanläggning (längdåkning i Stockholm är inte jätteskoj).
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Jag har inte heller någon koll på skateskidor, men längtar ut i längdspåren det gör jag!
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Fynda inte!
Om du är helt nybörjare så behöver du någon som mäter ut spannet åt dig. Du ska upp på bräda och sedan ska någon kunnig prova ut rätt par. Det kan skilja även mellan par av samma modell, hårdhet och längd. Några proffsskidor behöver du inte köpa, men risken med att leta själv utan att kunna prova ut på egen hand är att du står där med för hårda skidor och det är inte roligt.

Vad gäller spann så ska du ha ett bärande spann så du får ordentligt glid, men som du ändå har teknik och ork att trycka ned. En skateskidas spann ligger dock aldrig helt i kontakt med snön som en klassikerskidas gör. En skateskida är också 5-10 cm kortare än vad motsvarande klassisk skida är, men även vikt och åkteknik måste vägas in.

Jag började jobba i skidbranschen för någon månad sedan och inser nu vilken djungel det är och värdet av att få en korrekt utprovad skida. Skidnördarna kan shoppa själva. Nybörjare bör inte göra det.
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Jag kan väl inte säga att jag direkt längtat till vintern och skidåkningen tidigare efter det som hände i plugget med mobbing, knuffad under utflykterna med sönderslagen termos och choklad överallt :arghh: och en lärarinnedjävul som skällde.:rage:

Visst, jag åkte skidor i lumpen på fritiden bara för att ha nåt att göra (många sena kvällspass i kolsvarta mörkret i skogen med pulkan lastad med choklad och bullar till dom som hade kvällsövning, och, ja, det var rejält uppskattat av alla) men sen har det inte blivit nåt med skidåkningen förrän i vintras. Mina vänner i FM tyckte att jag skulle börja åka igen så dom skickade ett par Vita Blixten komplett med pjäxor och snödräkt mm. och på den vägen blev det så, ja, jag har börjat åka igen efter ett långt uppehåll och jag gillar det verkligen märker jag.

I vinter ska jag åka ett längre pass med ett par övernattningar ute i skogen, rätt grejer är hela grejen och som en del vet så sover jag fortfarande utomhus i hängmatta, det har ju inte börjat snöa än. :p
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Min skidkarriär började på pappas hemmasnickrade sidor :arghh: men när jag fick ett par Splitkein så var det väl ok, såpass att jag vann 0,5 km-tävlingen :D. Sen fick jag astma så då var det inte roligt längre, utför var lättare med skor som satt FAST i skidorna. Då slet jag ut ledbanden så då var det inte roligt längre.
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Kul att vi är några "skidisar" här. Har varit riktigt bortskämd de senaste vintrarna med långa och fina säsonger. Här vid norrlandskusten har jag max tio minuter i bil till många fina spår.

Tittar dock lite avundsjukt på den snö som börjat falla i mina fjällhemmatrakter, de rycker riktigt i stakarmusklerna nu.
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

.

Jag började jobba i skidbranschen för någon månad sedan och inser nu vilken djungel det är och värdet av att få en korrekt utprovad skida. Skidnördarna kan shoppa själva. Nybörjare bör inte göra det.

Visst vet jag att det är en svår djungel, men just vid skateskidorna har jag inga prestationskrav eller andra förhoppningar än att de ska gå att paddla sig runt pulkaspåret med när jag drar och kanske en tur på skarföret på isen hemmavid under påsksemestern. När jag ska träna och åka "riktigt" håller jag mig nog ändå till att klassa (där jag har väl utprovade skidor)

Vad kul att jobba med skidor!
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Visst vet jag att det är en svår djungel, men just vid skateskidorna har jag inga prestationskrav eller andra förhoppningar än att de ska gå att paddla sig runt pulkaspåret med när jag drar och kanske en tur på skarföret på isen hemmavid under påsksemestern. När jag ska träna och åka "riktigt" håller jag mig nog ändå till att klassa (där jag har väl utprovade skidor)

Vad kul att jobba med skidor!

Det jag har förstått så är det just att det blir så otroligt svår åkt om du har fel sorts skateskidor. Kolla om det inte finns någon skidförening i närheten som kan hjälpa dig och där det kanske även genomförs bytardagar där du kan hitta något som passar och få hjälp att passa in.
Jag åker inte så mycket själv men är engagerad i skidföreningen i och med att barnen åker, i synnerhet min yngsta och vi har dels rätt mycket olika skidor som man får låna och prova vad som passar en bäst och dels mycket kunniga som kan hjälpa till med dels utrustning och dels teknik.
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Jag har inga tips om skidköp...

Men jag är avundsjuk på er som bor i den del av landet där man har vinter. Här är det 10 plusgrader och lera. Jag längtar tills jag kan åka "hem" en vecka i februari och hoppas att det är väder och före för skidorna då. Under tiden tills dess hårdbevakar jag lediga jobb-annonser...
 
Sv: Äntligen, snart vinter, längdskidor

Här är en till skidfantast!
Vårvintern tycker jag personligen är den finaste och bästa tiden på året och jag är inte en av dom som hurrar när snön smälter bort. Nu längtar jag efter att få byta bort rullskidorna!:)

Angående skateskidorna så har du sån koll att du kan testa spannet själv? Då kan du kanske få göra pappers-testet för säljarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp