Nej jag slutade ju med kraft i vintras pga återkommande kolik-känningar, då la jag om foderstaten helt. Fick lucern (pelletso uppblött) betfor,mineraler och olja från krafft. Den foderstaten funkade kanon men nu kan jag inte ge lucern pga att vi redan har högt proteinvärde i höet. Betfor får han redan, det har han fått varje dag under hela sommaren. Var oxå lite skeptisk till att ge kraftfoder igen som extra energikälla. Helhavre är väl lika illa det för känslig kolikmage? Jag vet som sagt va orsaken till koliktendensen så inga föreläsningar om det tack!
Beror INTE på stress eller hets vid ätning, inte heller stor kraftfoder mängder per tillfälle. Pållen har haft en rätt tuff tid i sitt liv pga en "tumör" i bihålan, många behandlingar som till slut ledde till operation. Har stått på mkt mediciner x fler, därav den känsliga magen. Han får fri tillgång till hö samt får han linfrön varje dag. Får alltid äta hö innan kraftfoder. Vet inte mer vad man kan göra för att förebygga kolik...? Skulle verkligen behöva en extra energikälla då han behöver det vid hårdare träning och tävlig. Raps eller majsolja kanske? Annars får jag väl öka betformängden ytterligare