Äntligen fick jag svaret :)

E

et_flikkan

Ngt glad,ngt ledsen men mest av allt lättad att äntligen fått veta varför min häst e som hon e.Hade en equiterapeut ute idag till älsklingen min som vid första ögonkastet tyckte damen var jätte söt.E-t tyckte också om henne,det såg ut som om hon tänkte,"äntligen kommer hon och fixar mig".Men jaja,nu till saken.Hästen vad låst i länden,alltså ingen rörlighet alls i bak.Ena bakbenet var efter det andra.Rörelsemekaniken funkade inte alls.I fram var det precis likadant,spänd i bröstmuskulaturen.Terapeuten sa att hade vi åkt till kliniken så hade vi fått henne utdömd för hon haltade på alla fyra benen pga alla låsningar eftersom rörelsemekaniken inte funkade.Hon stretchade och knådade och efter ett tag så blev hästen ngt lösare bak,inte mkt men lite bättre.

Nu har vi avanmält alla tävlingar,tagit bort henne från träningarna och ska bara ut och gå i skogen.kiropraktorn kommer ut var 3:e vecka tills hästen blir hela bra.Vi ska stretcha varje dag om damen vill det annars gör vi det varannan dag.Detta kommer som sagt hålla på till damen blir bra,vilket kiropraktorn hoppas att hon blir.Nu tycker ni säkert jag e dum i huvudet som inte tar hästen till kliniken men det e för att skulle hon gå dit skulle dom börja spruta henne i musklerna och benen som jag inte alls tror e nån bra lösning.Jag vill bara att hästen blir bra,hon e värd alla chanser eftersom hon inte haft ett bra liv och hon e en sån fiiin häst.

Sv: Äntligen fick jag svaret :)

Klart du ska prova med equiterapeut! Mitt sto fick inte med sig "bakvagnen" när jag red på volt eller longerade, på rakt spår var det bättre men hon sköt rumpan åt sidan. Åkte till en vet som stoet "gått till" i flera år innan jag fick henne. Så fort vet skulle böja bak sa hon att det fanns troligtvis en låsning i ryggen för hon kunde inte få upp benet så högt som hon brukade. Vid böjprov visad stoet hälta vänster fr.knä, istället för att slänga sig på nålarna rekomenderade vet att jag skulle börja med en equiterapeut och bli av med låsningen i ryggen, hältan fram kunde ju mycke väl komma från avlastning av höger bak. Märkte stor skillnad efter två besök av terapeuten! Har inte varit på återbesök hos vet ännu, får se vad resultatet blir.

Är hästen halt på alla 4 benen och i så dåligt skick att ET förmodade att en veterinär skulle döma ut henne är det oansvarligt att inte per omgående ta hästen till en klinik för hältutredning.

Ingen Terapeut får experimentera på en häst sådär, Det är faktiskt en skyldighet som alla terapeuter har att anvisa veterinär vid sådana fall.

Det är inte på något vis fel att "spruta leder", tvärtom kan det vara fullt nödvändigt för att det inte ska bli en ond cirkel, och vem får lida? jo hästen.

Kombinationen Terapeut-Veterinär är ett mkt lyckat recept, tänk den dagen när det kan bli lite öppenhet från båda håll i detta landet.

:crazy:

CarolaLind skrev:
Är hästen halt på alla 4 benen och i så dåligt skick att ET förmodade att en veterinär skulle döma ut henne är det oansvarligt att inte per omgående ta hästen till en klinik för hältutredning.

Ingen Terapeut får experimentera på en häst sådär, Det är faktiskt en skyldighet som alla terapeuter har att anvisa veterinär vid sådana fall.

Det är inte på något vis fel att "spruta leder", tvärtom kan det vara fullt nödvändigt för att det inte ska bli en ond cirkel, och vem får lida? jo hästen.

Kombinationen Terapeut-Veterinär är ett mkt lyckat recept, tänk den dagen när det kan bli lite öppenhet från båda håll i detta landet.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Byt e-terapeut! En duktig och ansvarsfull sådan hänvisar vidare till veterinär vid så svåra fall. Och inte sjutton blir en häst utdömd direkt för att den är halt! Man utreder och behandlar rätt länge innan hästen döms ut.

Men det e ju musklerna som e problemet.Det märker man direkt när man håller på med henne,hon e riktigt öm i musklerna och går riktigt illa.Såklart jag ska ta ut veterinär om inte hästen blir bra,men hon gick redan bättre idag så jag ser ingen anledning till att ta henne till veterinär.Jag litar på kiropraktorn eftersom jag haft henne förut på en ponny som jag behövde avilva förra året pga just spända muskler i bak och fram som ledde till överansträngning i knäna.Hade jag tagit ut kiropraktorn till honom tidigare hade inte detta hänt så jag tror mer på kiropraktor m.m än på veterinär besök om det gäller ömma muskler.Eftersom hältan på min häst inte kommer från benen utan från spända muskler.

Hon sa att vi skulle ta henne till veterinären om hon inte svarade på behandlingen med musklerna.Jag litar på henne så jag gör som hon säger.Hon har fixat en häst i vårat stall som nu e helt bra.

jag tycker att du gör rätt!
många veterinärer kollar på benen, å ser inte helheten på samma sätt som en ET.
Det innebär ju alltid en risk när man sprutar kotor, så det e ju dumt att göra det till ingen nytta!

Men glöm inte att RÖRA på hästen... raka spår! (alltså typ i skogen)... inga backar! så att hästen musklar sig jämt på bägge sidor.

Däremot om det INTE blir bättre, då är det ju läge att åka till veterinär!!!!!
Men allt tar ju tid... ge det tid! (vilket du verkar ha ställt in dig på)!!!

LYCKA TILL!!!!!!

Tack att nån förstår och tänker som jag.E rädd att alla ska tycka jag e häst plågare som inte tar hästen till kliniken.

Gick första rundan idag i skogen,hon tyckte det var jobbigt och det blev några branta backar,men det ska jag sluta med då eftersom det inte var så bra.Imorrn blir det långtur på grusväg och ännu mer massage :).

Du är absolut ingen hästplågare!! Det är jättebra att du söker hjälp för din häst! Tvärtom vill jag ge dig en :bow: för att du bryr dig och söker hjälp!

Det vi har reagerat på i tråden (Och som vi skulle förklarat för dig inser jag nu) är att ALLA teraputer som jobbar med djur har en skyldighet att jobba med FRISKvård.

Minsta tecken på djur som är sjuka eller mår dåligt, så är det veterinären i första hand som ska konsulteras.

Detta VET alla yrkesverksamma terapeuter om! Men ändå finns det de som skiter i det och tar saken i egna händer.

Vad man vill uppnå, och vad man önskar sig är ett samarbete mellan veterinärer och terapeuter! Men, när det finns terapeuter som tror och anser att de kan lösa allt själv, då blir det fel, och då blir man "trött" för det är många som kämpar hårt för att veterinärerna ska acceptera teraputerna och deras arbete.

Din terapeut har för det första inte rätt att uttala sig så som du beskrivit, dessutom OM terapeuten anser att hästen är i det skicket som hon sa, är det hennes SKYLDIGHET att låta bli hästen och skicka den till veterinären först, SEN kan veterinären i sin tur säga, nej, detta är bättre att en terapeut tar hand om!

Så är reglerna och så ska det vara!

Först veterinär, sen terapeut! På vissa ställen får man både och :bow:

ALLA hästägare ska veta detta, att terapeuten jobbar INTE med sjukvård!! Utan Friskvård och förebyggande så länge de jobbar i regi utan veterinär.

et_flikkan skrev:
Men det e ju musklerna som e problemet.Det märker man direkt när man håller på med henne,hon e riktigt öm i musklerna och går riktigt illa.Såklart jag ska ta ut veterinär om inte hästen blir bra,men hon gick redan bättre idag så jag ser ingen anledning till att ta henne till veterinär.Jag litar på kiropraktorn eftersom jag haft henne förut på en ponny som jag behövde avilva förra året pga just spända muskler i bak och fram som ledde till överansträngning i knäna.Hade jag tagit ut kiropraktorn till honom tidigare hade inte detta hänt så jag tror mer på kiropraktor m.m än på veterinär besök om det gäller ömma muskler.Eftersom hältan på min häst inte kommer från benen utan från spända muskler.

Har ni tagit Borreliaprov?

Jag tycker inte du är dum alls!
Min häst hade ont i ryggen när han kom till mig pga att han blivit riden i felpassade sadlar. ET behandlade honom hela förra sommarnen, 5 gånger totalt och sista gången hon kom blev han frisk förklarad i ryggen :love: :bow:

Nu var ET ut i tisdags och behandlade honom. Han hade fått spänningar och låsningar i länd och kors samt något i höger bog. Det fick han då han halkade till när vi travade i skogen, då jag ramlade av och fick kraftig hjärnskaknig i början av april.. Vi ska höras igen om 3 veckor om hur han känns då. Ev blir det en ny behandling då.

CarolaLind skrev:

:bow: :bow:

Ett litet tips till dig är att eftersom du skrev att du fått ta bort en annan häst med muskelproblem. Se över hur du rider, din sits och hur du tränar dian hästar.
De flesta fel på hästarna kommer från ryttaren (egen sorglig erfarenhet)
//Mvh Linda som vägrar att låta en veterinär göra nått annat än vaccinera, röntga och operera.

Jag e sne förövrigt och vet att jag sitter snett om jag inte tänker på det.Strecthar både efter och före ridning samt att jag försöket träna så mkt som det bara går för att bli stark i båda sidorna eftersom högersidan på mig e svagast.

Det var fasktiskt inte så att hon inte sa att vi inte skulle ta hästen till veterinären,det var vi själva som inte gillar veterinärer eftersom vi stött på ganska många oserisösa.Sen vet vi att det finns bra veterinärer som jobbar seriöst men det e ganska svårt att få tag i.Jag bara VÄGRAR att låta en veterinär att gå på hästen men olika skäl,samt min mamma också,va hon blockhalt elr svullen i alla fyra benen så klart att vi skulle rusa till en veterinär men inte annars.

Tråkig inställning måste jag säga. Vi ska vara glada över den kompetensen våra svenska veterinärer besitter!

:bow:

Som jag sa så e vissa bra vissa dåliga,har varit med om veterinärer som sprutat i fel led.Inget jag skulle vilja vara med om igen.

CarolaLind skrev:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka