Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Opartisk

Trådstartare
Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare.

Det förekommer då och då att hundar blir attackerade av andra hundar och oftast beror det på att ägarna inte har kontroll på sina husdjur.
– Det stämmer och ska vi vara riktigt ärliga så kan inte folk skilja på begreppet lös hund och lösspringande hund, säger Bernt-Gunnar Carlsson på blekingepolisens hundenhet.
Det är nämligen skillnad på de begreppen.
– Hunden får inte vara någon olägenhet för andra. I princip betyder det att om den inte är kopplad så ska den alltid gå vid sidan om dig och inte ett par meter framför.
På torg och i närheten av mataffären måste den alltid vara kopplad.
– Då gäller de lokala ordningsföreskrifterna och där står det att hundar måste hållas kopplade.
B-G Carlsson säger att det förekommer då och då att det kommer in anmälningar för brott mot lagen om tillsyn av hundar, men att det oftast inte leder till åtal.
– Det brukar bli en tillsägelse. Upprepas det kan det däremot bli ett föreläggande för hundägaren om att hunden måste vara kopplad och då gäller det överallt

FAKTA:
Det här gäller för alla hundägare.
* Hunden måste hållas under tillsyn och får inte orsaka olägenhet för omgivningen.
* På vissa ställen till exempel på torg och andra offentliga platser gäller den lokala ordningsstadgan som säger att hundar måste hållas kopplade på dessa platser.
* I skog och mark gäller jaktlagsstiftningen vilket betyder att hundar alltid måste hållas kopplade under tiden 1 mars till den 20 augusti.

Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Det är väl inga nyheter?
Och vad har saken med ridande att göra?

Men den sista punkten stämmer nog inte riktigt, hundar får inte störa vilt men det är inte samma sak som att de måste gå i koppel.

Det är alltid bättre att skriva så, att "hundar ska alltid hållas kopplade". För skriver man "hundar ska alltid vara under sedan kontroll som om dom vore kopplade", finnas det alltid några puckon som tänker "men det har jag!" och likförbannad släpper hunden. Och inte har en chans i helvetet att få stopp på hunden om det kommer något djur.

Inget nytt? Jo,det verkar så på de ryttare som rider med lösa hundar ialla fall.Många tror sig stå över lagen gällande lös springande hundar.
Hur ska du hindra din hund från att störa vilt om du inte har den kopplad? Över lagen eller nonchalant???

Ännu en som läser som en kratta...:cool: Småbarns stadie uttalande.

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.

HUR hindrar ni hunden från att stöta vilt om ni rider med den okopplad samt om ni är i skogen(gåendes för egen maskin UTAN häst mao) och har hunden lös? Är hunden alltid inom den radie att ni har full kontroll? Och om ni i sådana fall anser ha hunden inom kontroll avstånd,varför då inte ha den i koppel då hunden ändå har viss rörelse frihet??

Senast ändrad:

Hur ska du hindra din hund från att störa vilt om du inte har den kopplad? Över lagen eller nonchalant???

Exempelvis genom att ha så bra lydnad på den att man kan hindra den från att gå på ställen där det finns risk att den stör vilt samt kan hindra den från att jaga om det skulle dyka upp något.

Det är det typiska svaret man får när man ifrågasätter i denna frågan. Hur ska du kunna undvika vilt i naturen?Tror du viltet står och stampar på samma ställe dygnet runt? Då får ni hålla er till staden ni bor i och röra er mitt i centrum.För överallt finns där vilt,stort eller smått. Och som alla hund ägare så ser de sig äga den mest väluppfostrade hund som bara ska gå lös.Sen om folk uppfattar det som "jobbigt" skiter ni i fullständigt. Det finns ofantligt många som hyser stor rädsla för hundar,stora som små. Hur ska ni "skydda" dessa individer från hunden? Inte gör ni omgivningen säkrare genom att komma med en lös jycke ialla fall. Så det är igentligen mer än vilt som ska skyddas från oseriösa hundägare.Man tänker inte så långt som att folk blir rädda av att se en lös hund.

Varför ska man tassa på tå och gömma sig bara för att någon, eventuellt kan råka vara rädd? och hur stor chans är det att man möter dessa ute i skogen?
Jag kan säga dig att hundrädda blir rädda även för kopplade hundar. Här har det varit personer som skrek och sprang iväg när jag kom med min 9 veckor gamla valp som gick lugnt och fint i koppel.

Man kan inte undvika allt sådant, men man kan ta sitt ansvar som hundägare och om man har hunden lös, men lydig, då gör man faktiskt det. Har man så extrema problem med hundrädlsa att man knappt kan vistas ute av det, då får man nog gå i terapi.

Viltet står absolut inte och trampar på samma ställe hela tiden, snarare tvärt om, de rör sig väl nästan konstant. Jag tror att det mesta viltet faktiskt springer iväg och gömmer sig när de hör någon komma, oavsett om hunden är lös eller inte. Som sagt var, så länge man faktiskt håller koll på sin hund så spelar det väl ingen roll vart viltet befinner sig?

Visst, många hundägare tar inte sitt ansvar och det är extremt dumt, men att gå ut med näbbar och klor för att idiotförklara en hel grupp människor leder knappast till något bättre.

Den här frågan har diskuterats jättemycket här på buke och jag tror de flesta är medvetna om vad som står i lagen.

Det borde stå hur långt kopplet är också då. Om man har hunden i en 15 meter lång lina, är den lös eller lösspringande? Stör den vilt mindre?

Jag är en hemsk hundägare som har mina hundar lösa (helt lösa) året om.

Men med den koppellagen borde det med andra ord vara olagligt att både tävla och träna bruks.

Jag måste också vara en hemsk hundägare som låter vår hund vara lös hemma på gården, inga grannar inom en km avstånd. Dessutom så ser jag gärna att hon jagar bort vildsvin och räv från gården.. :crazy:

HUR hindrar ni hunden från att stöta vilt om ni rider med den okopplad samt om ni är i skogen(gåendes för egen maskin UTAN häst mao) och har hunden lös? Är hunden alltid inom den radie att ni har full kontroll? Och om ni i sådana fall anser ha hunden inom kontroll avstånd,varför då inte ha den i koppel då hunden ändå har viss rörelse frihet??

Mitt förslag är att man säger NEJ och sen rider vidare, men hunden bredvid/bakom sig:confused:

Tramsig diskussion som jag tänkte på senast igår då jag red, för en gångs skull utan hundarna och satte fart på rådjur vid 2 tillfällen. Jag red alltså på en VÄG, i en kommunalt ägd skog och rådjuren sprang undan när jag kom. Hade inte varit ett dugg annorlunda om jag haft hundarna med mig.

Ja att du inte följer lagen är ju helt klart.Men du skriker nog högt om det händer dina hundar något pga annan persons nonchalans eller liknande.Sådana som har din inställning är tragiska.Sen skiter jag fullständigt i hur du skryter om hur lydiga dina jyckar är.Lagen gäller även sådana som dig.

Medvetna och att följa den är två skilda saker.Tyvärr alltför vanligt bland hundfolk.

Anser du dig bli idiot förklarad så är det ju din uppfattning.Jag har inte förklarat någon för något.

Lite skillnad väl? Gården och skog/allmän plats.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 885
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 017
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar