Antiskäll halsband

Sv: Antiskäll halsband

Det dagis min ska börja på använder inte anti-skall, ändå var det otroligt lugnt och tyst där även fast de flesta hundarna gick ute i rastgårdar, visst var det väl någon som skällde till lite grann, men ingen hysteri...

Har fö. provat anti skall på min hane och det fungerade INTE. Fick hyra ett i en vecka tror jag det var för ca 200-300kr..har jag för mig. Fungerade det fick man köpa ett, tror priset låg någonstans mellan 1000-1500kr..

Ja det är väldigt tråkigt att man ironiskt blir kallad "expert" när man bara sakligt försöker föra fram sin åsikt. Jag säger bara hur jag/vi gör här, jag säger inte hur alla andra ska göra. Men jag hoppas att jag åtminstone kan få lite förståelse hos de värsta motståndarna som anser att det vi gör är djurplågeri.

Nja nu läste du lite dåligt, i början skrev jag att vi inte alltid frågade ägarna innan (med nya hundar är det ju dessutom svårt att veta hur dagen ska bli, och endel hundägare är så överdrivet måna om sina hundar och vill knappt att man ska få tänka en svordom i hundens närvaro).
Men de hundar som vi oftare behöver påminna - ha halsband på, har vi berättat för ägaren någon dag senare, då man kunnat förklara hur bra det gått. Hundar det inte fungerar på, de som skäller som besatt ändå, får söka sig någon annanstans. Vi har också en hundskola samt hundpsykolog i samma hus som vi samarbetar väldigt mycket med.

Jag tycker fortfarande att halsbanden är ett ypperligt verktyg, jämfört med t.ex munkorg. Med halsbanden är hundarna fortfarande fria, de kan äta och dricka obehindrat, samt gnälla om de försöker säga nåt (behöver gå ut och dylikt) utan att halsbanden reagerar. Vi slipper också stå och gapa "TYSTAAA!!!", vilket man säkert skulle få lust till om man tvingats lyssna på 15 skälliga hundar dag efter dag efter dag efter ...

Det är också stor skillnad på hundar, beroende på var man befinner sig. På dagis där hundarna inte skäller kan jag bara säga grattis, vad skönt för hundarna och personalen.
Men vi bor på en liten ö, där folk håller sina hundar hemma den allra mesta tiden. Hundmöten är ett stort problem här, och jag har träffat många hundar som helt enkelt inte vet hur man leker tillsammans med en annan hund, för de har aldrig fått göra det! Det är självklart att såna hundar skäller om de blir infösta på ett dagis/pensionat en vecka när matte och husse behöver åka bort. Folk här socialtränar inte sina hundar så mycket som de skulle behöva heller, det är bara ett lätträknat antal entusiaster som åker in till stan för att bara sitta och vara passiva en eftermiddag med sin hund. Sen när hunden är 5 år gammal kan de få idén att pröva på dagis - sällan fungerar det friktionsfritt.
Att sitta här med skallhalsband några minuter per dag tycker jag ändå klart vinner över att vara ensam hemma i 8-10 timmar per dag!

Min kompanjon har jobbat på hunddagis i sthlm, och där kunde man sätta in 4-5 hundar i samma box och de tittade knappt på varann utan lade sig att sova med en gång.
Det är inte så här, tyvärr. I bästa fall kan vi ha två hundar i samma box.
Fast vi har såklart "ideal-dagishundar" här också, alla är inte skallbenägna. Men om vi inte gör nåt åt de hundar som är stressade så smittar det snart av sig och vi skulle bli tvugna att lämna ut en stressad hund på kvällen som var som en filbunke när den kom in på morgonen. Det skulle INTE kännas bra.

Antiskäll halsbanden de diskuterar är väl de som sprutar ut en dust med antingen citron eller neutral vätska?
Ialla fall så har jag provat detta på vår ena hane och den funkade 5 minuter.Efter dessa duschar av citronella spray så vande han sig och skällde minst lika bra. Vare sig träning,halsband,vatten tillsägning hjälper på denna hund vilket gör mig galen och för alla de som måste passera förbi våran tomt. Han blir så uppskruvad att han vrålar hysteriskt.Och ungtiken har nu fått samma vana. Går bra så länge man finns i närheten men sen är det som :devil: for i dom.Så jag hade inte köpt detta halsband utan försökt låna ett till att börja med.

Nej det är verkligen inte såna halsband som på den där länken! De där ger en elektrisk stöt, och jag hoppas verkligen inte att de är lagliga!

ok, vad bra! :) Det såg verkligen otäckt ut, blir chockad av att folk använder sådant på sina djur, har hört talas om elhalsband förut, men aldrig att jag trodde det var sådan kraft i dem :eek:

Anti-skäll kan kanske ha sina ljusa studner, men då är det jag som ägare som bestämmer när och om det ska användas. Den befogenheten lämnar jag inte till någon personal på ett hunddagis. Skulle det ha använts utan min vetskap och tillåtelse hade jag blivit redigt arg.

Och en miljö som kräver anti-skäll på hundarna är knappast någon idealisk miljö för hundpassning så då kan man se över det i första hand.

ok, vad bra! :) Det såg verkligen otäckt ut, blir chockad av att folk använder sådant på sina djur, har hört talas om elhalsband förut, men aldrig att jag trodde det var sådan kraft i dem :eek:

satt halsbandet på en hund då? nej en människa som är helt annorlunda runt halsen än en hund.

Absolut, Piru!

Jättelöjligt att jämföra effekten på människa och hund.

Vad gäller antiskäll halsband på hunddagis måste ju hunden må så oerhört mycket sämre om tillåts att skälla timme ut och timme in dvs vara i ett konstant stresstillstånd än om den under en period bär ett sådant halsband.

Jag kan inte förstå hur folk kan yttra sig så kategoriskt om man inte själv har verklig erfarenhet av en situation.
Det måste vara oerhört svårt att klara att skapa en lugn stämning i ett hunddagis och jag tycker att ta till ett så pass ofarligt hjälpmedel kan vara av nöden.

Och sen kan man ju inte jämföra hur hundar i en kennel reagerar eftersom det för det första rör sig om en flock där alla känner varandra mer eller mindre och framför allt befinner sig på samma ställe hela tiden.

Dessutom skäller vissa raser mer än andra!

Jag är ganska övertygad om att i en kennel med tex 20 jack russel (inget påhopp, gillar starkt den rasen!) är det inte speciellt tyst!

Sen kanske man kan fundera över på vilka ställen ett skallhalsband skulle användas. Hemma skulle jag inte använda det, då hunden kanske skäller av en riktig orsak såsom separationsångst

Kan inte hundstackarna på dagiset lida av separationsångest från sina ägare?

Sen ställer jag mig mycket frågande till att använda sig av ett tränings redskap/metod utan att diskutera med ägaren. Själv skulle jag bli vansinnig. Jag är glad att jag inte behöver lämna i väg min hund. usch.

Jag har dock inte sagt min åsikt om anti skäll halsbandets vara eller icke vara. Har inga erfarnheter alls av det, köper inga hundar som skäller;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Någon som har tips på ett snyggt, lite längre halsband som köpts till hyggligt pris? Var hittade du det? Helst i Sverige. Typ som...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Rie
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V