Antiskäll halsband

H

HeRomer

Någon som har använt det o fungerar det?
Vad kostar det o vart köper man det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Antiskäll halsband

Finns att köpa i de flesta välsorterade affärer med hundartiklar. De som har Gibbon som leverantör kan ta hem dem i en sort.

Vi har provat på en del hundar på jobbet. En del tystnar efter första spruten. Andra testar lite till. Och en del vänjer sig vid den lilla duschem och beslutar sig för att "det är det värt" och fortsätter skälla i alla fall.
Det beror alltså helt på hunden om det funkar eller inte. Synd att de är så dyra att köpa, om nu det inte skulle fungera.

På hunddagiset använder vi antiskäll :) Funkar jätte bra på dom flesta, medans endel slutar skälla för stunden men sen så "glömmer" dom och börjar skälla igen.. Använder inte bara på skällhundarna utan även när vi har hundarna i rasthagarna så har vi antiskäll på endel hanar som inte kan låta bli vissa tikar. Då blir dom snälla som lamm :angel:
Vi skulle inte klara oss utan. Så dom flesta hundarna som ofta får ha halsband vet vad det innebär när man sätter på dom antiskällen. Ofta behöver vi inte ens använda halsbanden när dom sitter på utan hundarna vet vad som kan hända om dom hittar på något dumt. Väldigt bra! Fast vi kör mycket med vanlig vattenspruta också, det funkar det med

Sätter ni anti-skäll på andras hundar?
Är ägarna medvetena om detta och vad det innebär?

Ni har inte fudnerat på att se över rutinerna och dagiset som helhet istället om hundarna stressar/blir så uppspelta så att de skäller. Att låta de hanar som inte kan låta bli vissa tikar gå i annan rastgård än tikarna ifråga kan vara en början. Det låter faktiskt hemskt trist att ni inte kan klara er utan.

Vi använder också skallhalsband på vårt hunddagis. Det gäller naturligtvis att läsa av hunden och hur den reagerar på halsbandet, vissa blir alltför rädda för dem och då tar vi genast bort halsbandet. Vissa hundar fortsätter skälla, andra hundar kan ha för gällt skall så halsbandet registrerar inte ljudet (och pyser därför inte). Det vill säga - de som klarar av det får ha halsband på om så krävs.

Största fördelen är att stressen sjunker betydligt om hundarna inte kan/"behöver" sitta och skälla i ett kör. En skällig hund stressar upp alla andra och till slut sitter alla och gapar. De som skäller och får halsband på sig är såna som inte har nåt bättre för sig, men med halsband på lägger de sig och sover istället.
Om hunden skäller på grund av hög stress hittar vi på någon annan lösning, som att byta boxkompis eller gå en lite längre promenad, eller DAP:a. Allt för stressade hundar skickas hem så fort som möjligt.

Tidigare frågade vi ägarna om vi fick använda skallhalsband på deras hundar, men nästan alla svarade nej eftersom de trodde det var skadligt för hunden. Kort sagt ville de hellre att hunden skulle skälla och sprida dålig stämning än att det skulle vara lugnt, skönt och roligt att vara på dagis. Det är alltså okunskap som ligger bakom de flesta som inte gillar halsbanden, är min egen slutsats.

Glömde nämna också, att skallhalsbanden inte är vår första lösning på skälliga hundar. Det beror helt på orsaken.
Att hundarna också är jätteglada när de kommer hit på morgonen ser vi som ett gott tecken på att de trivs med oss.
99% av hundarna behöver man bara visa halsbandet för när de skäller så fattar de läget.

Men visst är det så att om en skäller så kan halsbandet på hunden bredvid utlösa??

Så har det iaf varit på de halsband jag kommit i kontakt med och då verkar det helidiotiskt att ha det på hunddagis...

//E

Men när ägarna sa nej, använde ni dom endå eller missförstod jag nu?

Men i närheten där jag har häst är det ett hunddagis. Deras hundar är ute mycket och det blir ju en hel del skällande men dom brukar lugna ner sig efter hand.

Jag tycker det borde finnas bättre sätt att få hundarna att lugna ner sig på dagiset när dom kommit till ro.

Visst, om en annan hund med skallhalsband är för nära den som skäller, kan det utlösa ett pys på fel hund. Men då ska hundarna vara väldigt nära varandra (inom en meter från varann) och det går inte genom boxväggarna så grannhunden kan få en dusch.
Vi har inte så att alla hundar får skallhalsband på sig så fort de kommer hit, och om en hund skäller blir samtliga hundar i lokalen drabbade!
Vi har inte heller halsbanden på de som det inte funkar på, meningen är ju att de ska lära sig efter högst ett par gånger, och oftast är det så också. När de slutat skälla tar vi av halsbanden, och upprepar proceduren tills de inser att man inte ska skälla. Hundar som bara skäller några gånger på grund av dörrklockan har inte heller halsband, ägarna kanske uppskattar att de vaktar hemma så då får de också göra det här för att inte bli förvirrade.
Det finns olika sorters skallhalsband, såna som reagerar på ljudet och de som reagerar på rörelsen i halsen vid skallet. Vi har flest av dem som reagerar på rörelsen, då försvinner risken att fel hund blir drabbad.
Vi ser också över att hundarna trivs med varandra förstås, och om de har utbyte av att dela box med varann finns sällan heller anledning att skälla. Om en hund skäller (av uttråkning) hjälper det oftast att försöka hitta en rolig lekkompis istället för att sätta halsband på den. Som jag skrev tidigare är skallhalsbandet inte vår första bästa åtgärd, men det är ett bra redskap om inget annat fungerar.

Vi har inte uterastgårdar, eftersom det ofta resulterar i att hundarna bara sitter där och skäller på omgivningen ändå. Vi går istället fler promenader med hundarna.

Ja, rått sagt kan man säga att vi använder skallhalsband utan att fråga ägarna, men jag hoppas det framgår att de används som en slags träningsmetod, det är ingen vana att alla hundar har halsband på sig hela dagarna. Det är helt enkelt en HELT ofarlig åtgärd för hundar som inte kommer till ro på annat sätt.
Jag tar gärna emot tips på hur man får 15 hundar att lugna sig och vara tysta på samma gång utan att använda halsbandet på den som startar skällandet (oftast är det en som är orolig och får igång hela gruppen). Jag kan tänka mig att det är lika enkelt som att jobba på en dagisavdelning och få 15 barn att somna på en gång utan något tjafs.

Ni som ifrågasätter skallhalsbanden, har ni någon erfarenhet av hunddagis? Är ni insatta i hur det är?
Klart det låter hemskt om man inte förstår omständigheterna.

Jag skulle vilja jämföra skallhalsband med ridspö; det går också att missbruka men seriösa ryttare använder det bara som en extra hjälp, som efterhand kan tas bort helt och hållet.

Jag vill också ha det lugnt och skönt runt min hund men anser att det är personalens jobb att skapa en sådan miljö och det utan anti-skäll. Hundar som inte kan fås tysta utan halsband kanske helt enkelt inte ska vara på dagis eller så är dagiset felaktigt utformat. Om kennlar med ett 20-tal hundar klarar sig utan torde dagis göra det också.

Min kompis har en tik med ganska precis alla spetsraser som finns i sig, så liiite skällig är hon.
Kompisen började träna hemma med halsbandet med gott resultat, hon slutade att skälla vid ytterdörren som var ett ställe som hon triggade igång på. Tills den dag då ytterdörren inte gick i lås efter att en bekant kommit.
Spetsig som hon är drog tiken givetvis till skogs när tillfälle gavs.
Min kompis hörde henne och trodde hon stod och skällde på någon hundpromenerare så hon skyndade sig iväg i kvällsmörkret och närmade sig jycken ju närmare hon kom desto mer citron luktade det.
När hon kom fram till hunden hade hon ståndskall på älgko med kalv som båda stod och sniffade fundersamt på den citronstinkande skällande hunden.
Efter det fungerade skällhalsbandet precis tvärtom!

Om ni nu vill använda halsbandet. Kan ni då inte informera om att de hundarna som är skälliga får på sig ett halsband, och om ägarna inte går med på det får de leta efter en annan plats.
Jag skulle bli fruktansvärt irriterad/arg om jag visste någon gjordes med min hund bakom min rygg, oavsett var det är.

Som sagt är jag tacksam för förslag på vad man kan göra för att få alla hundar tysta och harmoniska utan skällhalsband. Enda sättet jag kan komma på är att ha en anställd per hund, som kan sitta hos hunden hela dagarna. Det är naturligtvis inte ekonomiskt försvarbart, då skulle dagispriserna bli skyhöga och ingen skulle ha råd att ha hunden här.

När vi startade det här dagiset, gjorde vi allt för kunderna på det vis som vi skulle vilja att våra hundar hade det, om de var på dagis. Det innebär också att våra egna hundar använder halsbandet om det behövs! Och jag lovar att alla i personalen (alla har minst en egen hund) är riktiga hönsmammor när det gäller sina hundar, vore skallhalsband skadligt eller obehagligt på något vis skulle vi absolut inte använda det på NÅGON hund.

Jag tycker skallhalsbanden är en bra lösning som fungerar utan biverkningar. Med dem associerar hunden tillrättvisningen med halsbandet, inte med personalen om vi skulle använda vattenspruta eller rösten.

Alla vars hundar vi använder skallhalsband på vet att vi gör det, de har själva frågat efter en lösning hemma då hunden skäller mycket. Ingen har hittills reagerat negativt, tvärtom. Det är lättare att förspråka något när de får bevis på att det fungerar och inte skadar hunden, än när det är helt nytt och de ryggar tillbaka för det okända.

Sen kanske man kan fundera över på vilka ställen ett skallhalsband skulle användas. Hemma skulle jag inte använda det, då hunden kanske skäller av en riktig orsak såsom separationsångst, om man bor i ett höghus och hunden vaktar dörren när den hör ljud i trappen, och absolut inte om man inte alltid har total översikt på hunden (exempelvis aldrig lämna hunden ensam hemma med ett skallhalsband). Inte heller på en träningsplan bland andra hundar, där min hund kanske blir arg eller osäker och behöver få kommunicera med mig eller andra hundar.
Om vi hade rastgårdar på dagiset skulle vi inte heller använda skallhalsbanden där.

som vanligt så finns det förespråkare och motståndare till det mesta...och dessutom en massa "förståsigpåare"...;) :rofl: :rofl: :rofl:
antiskäll kan vara ett ypperligt verktyg...:rofl:
ja, jisses, det måste vara ensamt på toppen för vissa "experter"...:d

jag FÖRSTÅR att det används på stora hunddagis... det för mig är ganska naturligt, dessutom så blir hundarna mindre stressade..än dom skulle blitt av att stå och skälla i 8 timmar....

men vad vet jag... ;) :banana: :banana: :banana:

Jag är inte motståndare till det. Jag vet det kan fungera. Men, det jag tycker är fel är att man lämnar bort sin hund på dagis utan att veta att man sätter på antiskällhalsband på den.
Då tycker jag man får prata med ägaren och säga att din hund skäller välldigt mycket, och vi vill ha haldband på den. De får välja, antingen halsband eller så får de hitta ett annat dagis. Jag tror de skulle välja halsbandet, men jag som ägare vill faktiskt veta vad som görs med min hund om jag skulle ha den på dagis.

Sånt inlägg du gjorde nu är bara allmänt tråkiga. Sitta och göra sig lustig över folks åsikter. Blir svårt att ta dina inlägg på allvar i fortsättningen. Bara för du inte fåttmedhåll i en tråd, så gör du så här. Detta är ett diskussionsforum, man får helt enkelt tåla att man har olika åsikter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Någon som har tips på ett snyggt, lite längre halsband som köpts till hyggligt pris? Var hittade du det? Helst i Sverige. Typ som...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Rie
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur