Antibit i man och svans?

Sammet

Trådstartare
Mina hästar har lång fin man.
Dock har någon av hästarna i flocken börjat gnaga på manen på den yngre så den har kortats av och tunnats ut.

Vilket jag inte vill ska fortsätta. Nu ska jag byta hagkompisar iofs men undrar ändå, kan man sätta antibit, sånt för täcken och boxväggar, i man på hästar? Givetvis inte i mankammen så det blir kontakt mot hud men i själva manen. (Ca en halv-1 meter lång man).
Ger det missfärgningar? Fräter det? Skadar det hästen på något sätt?
Risken Finns att lite kommer på pälsen men just nu iallafall så är det långhåriga marsvin jag äger... Vinterpälsen är lång och tjock... så jag tror itne det är någon fara för kontakt mot själva huden även om lite komemr i kontakt mot pälsen.

Finns det något annat alternativ?

Sv: Antibit i man och svans?

Jag har det ibland och det funkar fint. Har haft olika sorter och det har inte hänt nåt. Vore det frätande skulle det inte vara så bra för täcken heller.

Sant. :D

Tack för ditt svar. :)

Vad kostar en burk? ungefär? 100? 200? 500?

Jag har i flaska så det är bara att spraya på. Finns olika sorter, gissar på mellan 1-200.

Jag har själv precis samma problem. Har en ponny som ska ställas ut i sommar och hans pannlugg är halvt avbiten...

Däremot är jag lite orolig för det här med antibit, om själv hästen som har det på sig skulle få det i munnen till exempel. Känns ju inte så skoj..

Jag fick samma problem i somras. Grannens vallack som bitit av deras andra hästs hela man, började tugga på min :mad:
Jag köpte anti-bit i burk för ca 150 kr. Kommer inte ihåg märket nu men det stod på att det gick att ha på manen.

Jag gjorde en typ ardennerfläta och smorde på ett tjock lager över den yttre manen och mankammen. Så slapp jag kladda ner allt. Det blev inte missfärget eller kladdigt efteråt.
Han slutade direkt och jag har inte behövt göra om det.

Åh det låter ju kanon! Men jag har inte hittat någon där det står att det går att använda på manen..

Glömde kolla burken igår men ska se idag.

Har för mej att jag kollade efter det då jag läste på den , annars hade jag nog inte vågat.

Ska kolla om jag hittar den på nätet. Kommer bara inte riktigt ihåg var jag köpte den :)

Hittade ett annat märke än mitt och det står så här:

Den kan sprayas på trä, metall, plast, bandage, täcken och även på svansar och manar för att slippa bli avgnagda av kompisarna i hagen.

Antar att jag inte får skriva ut märke eller affär?

Smartare än min då det är spray.

Jag hade tabasco i svansen på min häst när åringarna blev lite för bitglada. Fungerade utmärkt :D Antibitspray har en tendens att hamna överallt (inklusive en själv) har i boxen något jag smetar på med tandborste.... har aldrig haft det i taglet dock!

Jag hade tabasco i svansen på min häst när åringarna blev lite för bitglada. Fungerade utmärkt :D Antibitspray har en tendens att hamna överallt (inklusive en själv) har i boxen något jag smetar på med tandborste.... har aldrig haft det i taglet dock!

Sambal oelek utblandat med vatten funkar också :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
S
Hästvård Har köpt mig ett kallblod. Fick hem honom för bara någon dag sedan. Igårkväll tog jag in hästarna under natten, och då han kom in i...
2
Svar
20
· Visningar
4 227
Senast: hekla
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023